טויוטה לא לבד: צפו לשיבושים באספקת הרכבים בראשית 2022

הצרות של תעשיית הרכב הולכות ומתגברות: שיבושי הייצור של השבבים מחריפים, בסין מוטלים סגרים בנמלי מפתח, וחומרי הגלם מוסיפים להתייקר • בישראל צפויים שיבושי אספקה והתייקרויות הן בחלפים והן בכלי רכב, ובייחוד בתקופת המכירות הקריטית של תחילת השנה

משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו החודש, שער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב מושבת בחלקו / צילום: Reuters, STRINGER
משאיות במסוף המכולות בנמל נינגבו החודש, שער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב מושבת בחלקו / צילום: Reuters, STRINGER

ישראל היא שוק רכב מבודד וקטן יחסית, שממוקם רחוק ממוקדי הייצור ורוב היצרנים פועלים בו באמצעות דילרים. לכן, מרגישים כאן באיחור של כמה חודשים את הזעזועים שמתרחשים בתעשיית הרכב העולמית. בשבועות האחרונים סקרנו את ההשפעה המקומית של הזעזועים שעברה התעשייה במחצית השנה הראשונה ובאים כיום לידי ביטוי במחסור במלאים של דגמים רבים, רשימות המתנה ממושכות, הקטנת ההנחות וזחילה כלפי מעלה במחירי החלפים והצמיגים. אולם את מה שעובר בימים ממש אלה על התעשייה, בכל החזיתות, עתיד ענף הרכב הישראלי להרגיש בתקופה הרגישה והקריטית ביותר שלו, עונת המכירות החשובה של תחילת השנה 2022 שתיפתח כנראה עם עליות מחירים משמעותיות לכל רוחב הענף.

חזית ההובלה הימית: מרע לגרוע

חלק גדול מחלפי הרכב ומוצרי העזר לתעשיית הרכב מיוצרים כיום במזרח אסיה ומגיעים למדינות היעד שלהם באמצעות מכולות. מחירי ההובלה הימית במכולות כבר קפצו דרמטית השנה וממשיכים לנסוק בשבועות האחרונים לשיאים חדשים, במיוחד בקווים מהמזרח הרחוק לישראל ולאירופה, תוך שהם דוחפים מעלה את מחירי הסחורות.

נכון להיום המחיר של הובלת מכולת 40 רגל מהמזרח לאירופה ולישראל גבוה כמעט פי 10 משהיה לפני פרוץ הקורונה אבל נראה, שאלה כבר "החדשות של אתמול". החדשות של "היום" הן התפרצות מחודשת של קורונה בסין, שהביאה את הממשל לנקוט בצעדים מחמירים לבלימתה, בין השאר באמצעות הגבלת ספינות, שמגיעות מאזורים "אדומים". הצעדים הללו כבר הביאו לפגיעה בתפקוד של נמלי מפתח בסין בחודש החולף ובראשם 
Ningbo, נמל המכולות השלישי בגודלו בעולם ושער היצוא הגדול בעולם של חלקי רכב. כיום הוא מושבת ברובו ותקועות בו ספינות רבות, כולל ספינות מכולה ענקיות והעומסים גולשים לשאר הנמלים הגדולים של סין.

האירוע עדיין "מתגלגל", אולם ברור שתהיה לו השפעה שלילית על כל שרשרת האספקה העולמית בחודשים הבאים - לא רק של תעשיית הרכב ולא רק בקווים מהמזרח. בשבוע האחרון טיפס מדד FBX, שמשקלל את עלויות הובלת המכולות ב-12 נתיבי הספנות המרכזיים בעולם, לכ-9,770 דולר, שיא כל הזמנים. את ההשפעה ירגישו יבואני החלפים לרכב, בעיקר חלקי פח לתיקון פגיעות מרכב, שעלויות ההובלה שלהם קפצו בעשרות אחוזים השנה ומטענים רבים שלהם "תקועים" במזרח. גדעון רייס, אחד מיבואני החלפים המובילים בישראל מעריך כי מחירי חלפים רבים גבוהים כיום בכ-30%-50% בהשוואה לטרום הקורונה בשל הזינוק במחירי התובלה וחומרי הגלם. לדבריו, הבעיה העיקרית כיום היא חוסר הוודאות במחירי היצרנים ליבואנים, שיכולים להשתנות מיום ליום ומקשים לבצע הזמנות מלאי, והבעיות בנמלים בסין.

לא נופתע אם הבעיות הללו "יתגלגלו" בסופו של דבר גם לעלויות הליסינג, עלויות הביטוח ועלויות של התיקונים הפרטיים במוסכים.

 
  

המחסור בשבבים: מלזיה נדבקת בווירוס

המחסור העולמי בשבבים כבר הביא השנה לביטול הייצור המתוכנן של מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, ונראה שהוא עוד לא הגיע לשיא. החודש, למשל, החליטה ממשלת מלזיה לנקוט בצעדים נמרצים לעצירת התפשטות הקורונה במדינה, שהגיעה לקצב של 20 אלף מקרים חדשים ביום.

מלזיה היא "האב" עולמי חשוב לייצור שבבים. כתוצאה מהתפשטות המגפה במפעלי תעשייה נסגרו במדינה בשבועיים האחרונים מספר מפעלי מפתח לייצור מוליכים למחצה, שמשרתים למעלה מ-50 חברות עולמיות בענף, חלקן ספקיות מפתח לתעשיית הרכב דוגמת קוואלקום, מיקרון, STM ובוש הגרמנית.

גם יפן נוקטת בצעדים דומים לצמצום המגפה, שהתפשטה בתקופת האולימפיאדה. גם אלה משפיעים על התפוקה של יצרניות שבבים בעלות חשיבות קריטית לתעשיית הרכב, דוגמת Renesas.

חלק מיצרני הרכב, כולל כאלה שהתחמקו עד כה מרוב הפגיעה, הגיבו למצב בימים האחרונים. טויוטה, למשל הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה לחתוך כ-40% מהיקף ייצור הרכב העולמי המתוכנן לספטמבר, בהיקף של מאות אלפי כלי רכב.

מייסד ומנכ"ל טסלה, אלון מאסק, צייץ בטוויטר בשבוע שעבר, כי "לבעיות ההספקה יש השפעה קיצונית" על כושר הייצור של החברה. בימים האחרונים הודיעה פורד כי היא נאלצת להשבית זמנית בשל המחסור גם את אחד ממפעלי הייצור של הטנדר F-150, הדגם הרווחי ביותר שלה, שעד כה זכה ליחס מועדף בהקצאת רכיבים. ואילו באירופה מבשרים יצרני הרכב, כמעט על בסיס יומי, על ביטול משמרות ייצור ו"הארכת חופשות הקיץ של העובדים" בפסי ייצור חיוניים.

אלו הן בשורות רעות במיוחד ליבואני הרכב בישראל, שייצור הרכב ברבעון השלישי הוא קריטי עבורם לצורך בניית מלאים לקראת החודשים ינואר-פברואר בהם מתרכז כמעט שליש מהמכירות השנתיות. הבעיה תהיה חמורה במיוחד בכלי רכב היברידיים בשל העלאת מס הקנייה, שמתכוננת בינואר 2022. הפגיעה בייצור בספטמבר תקשה לצבור מלאים ולשחרר אותם מהמכס בחודשים נובמבר-דצמבר כדי להקדים את עליית המס. זו בעיה גדולה לשחקניות הגדולות בפלח ההיברידי דוגמת טויוטה, יונדאי וקיה, שכבר עכשיו רמות המלאי שלהן בארץ נמוכות מהרגיל.

חומרי הגלם: ממשיכים להתייקר

כבר עסקנו כאן לאחרונה בהתייקרות מחירי חומר הגלם בעולם, שמשפיעה כיום על רוב הרכיבים החיוניים לייצור ולגימור של כלי רכב וגם כאן אין רגיעה. במאמר שפרסם "פורצ'ן" בשבוע שעבר נכתב כי מחירי הפלדה, למשל, גבוהים כיום ביותר מ-210% לעומת מחיריהם לפני המגפה וההשפעות על התעשייה העולמית יהיו משמעותיות. זו בשורה לא טובה לתעשיית הרכב, שמשתמשת בכמעט 900 קילו של פלדה לייצור של כל רכב חדש. המחיר באירופה של פלדה בסטנדרט של תעשיית הרכב טיפס לאחרונה לכ-1,300 אירו לטון, שיא של כל הזמנים.

השיבושים בייצור ובהפקה בעולם, לצד ביקוש גבוה ועלויות שינוע ימי גבוהות, ממשיכים לדחוף כלפי מעלה את גם את מחירי חומרי הגלם המשניים עם עלייה של עשרות אחוזים מתחילת השנה במחירי "הכדוריות" ליציקות פלסטיקה, העור הטבעי, גומי לתעשיית הצמיגים, אלומיניום ועוד. בסקר שנערך בגרמניה בתחילת החודש בקרב חברות תעשייתיות גדולות, כולל מתחום הרכב, ציינו 79% מהנשאלים את עליית מחירי הגלם כבעיה הגדולה ביותר.

מחירי הרכב: צפי לעליות

כרגע רוב היצרנים עדיין מתמחרים את עלויות הייצור בהתאם למלאי חומרי הגלם שברשותם ועדיין לא גלגלו את העלויות למחירי הרכב לפני מס (CIF) ליבואנים. אולם הסכר הזה עשוי להיפרץ בקרוב. דוח מחקר של חטיבת סיכוני האשראי של קונצרן הביטוח "אליאנץ", שהופץ החודש, מעריך כי מחירי הרכב לצרכנים באירופה צפויים לעלות בכמה אחוזים טובים לאחר שנים של יציבות.

מחברי הדוח כותבים, כי "שלא כמו בעבר תעשיית הרכב חווה כיום מצב ייחודי של אספקה: רמה גבוהה מאד של הזמנות לרכב חדש מצד אחד, ניצולת גבוהה מאד של כושר הייצור שמשקפת את הקיצוצים והצמצומים החריפים בסקטור בתקופה הקורונה, ורמה נמוכה של מלאים. כל זה בשעה, שהחברות ניצבות בפני עלייה חדה במחירים של חומרי גלם חיוניים דוגמת גומי, נחושת ופלדה ועלויות תובלה גבוהות משמעותית. הרקע הייחודי הזה תורם לגלגול גבוה יותר של העלויות ללקוחות".

החוקרים מעריכים, שמחירי כלי הרכב החדשים ללקוחות יטפסו בגרמניה בשיעור של כ-4% עד 10% ובשיעורים פחותים מעט בשווקי מפתח דוגמת צרפת וספרד. נזכיר כי כל אחוז עלייה במחיר הרכב של היצרנים בחו"ל כמעט מוכפל לצרכן בישראל בשל מיסוי שכולל מס קנייה, מע"מ, הובלה ומס על ההובלה. בינתיים שערי המטבע הנוחים וסביבת הריבית הנמוכה מנטרלים את רוב העליות, אבל אם נתוני הרקע של תעשיית הרכב וההובלה ימשיכו להידרדר בקצב של השבועות האחרונים, אפשר לצפות לשיבושים קשים בהתנהלות השוק ולזינוק במחירים בתחילת 2022.