"הירוקים" בגרמניה מבטיחים מיליארד אירו לרכישת אופני-משא אם ייבחרו

הבחירות בגרמניה מתקרבות ואיתם המלחמות בין המפלגות על הקולות: כחלק מניסיון לצמצם את השימוש בכלי רכב מזהמים, מציעה מפלגת הירוקים סובסידיה על אופני-משא • אלה שההצעה "הירוקה" זוכה לביקורת רבה ומסווגת ע"י מפלגות אחרות כמנותקת מחייהם של רוב הגרמנים

אדם רוכב על אופני משא בברלין / צילום: Reuters, Annegret Hilse
אדם רוכב על אופני משא בברלין / צילום: Reuters, Annegret Hilse

מפלגת "הירוקים" בגרמניה מנסה למצב את עצמה בשנים האחרונות כ"מפלגה עם הרעיונות". מול מצעים עמומים של שתי מפלגות השלטון, מול הבטחות ריקות בדיעבד למאבק בפליטת גזי חממה ומול הפשרות המתקבלות באופן תדיר בממשלת גרמניה, "הירוקים" מציגים מהאופוזיציה רעיונות ספיציפיים ואידיאולוגיה סדורה: איסור על שימוש במנוע הבעירה הפנימי בתעשיית הרכב הגרמנית, למשל, או הגדלת מס הפחמן פי שישה או הטלת מס על בשר במטרה לצמצם צריכתו.

אך ההצעה האחרונה שלהם, שפורסמה בסוף השבוע, עוררה מעט לעג בגרמניה. נציג המפלגה לענייני התקציב, סוון כריסטיאן קינלדר, אמר בראיון בסוף השבוע לקראת הבחירות שיתקיימו ב-26 בספטמבר, כי אם "הירוקים" יהיו שותפים לקואליציה הבאה בגרמניה, הם מתכוונים לדרוש הקצאת מיליארד אירו לסובסידיות לטובת רכישת אופני-משא (Cargo Bike).

מדובר על אופניים עם תיבת-משא גדולה בחזית, שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות. הסובסידיה תממן רכש של כמיליון זוגות אופניים במהלך ארבע השנים הקרובות, ותעמוד על 1,000 אירו לזוג אופניים. הרעיון הוא להחליף את הצורך בכלי רכב באופניים - רגילים או חשמליים - שבהם יוכל הגרמני הממוצע לשים את המצרכים, הקניות או אפילו את הילדים. כיום נמכרים אופני משא חשמליים, עם ארגז גדול מלפנים, ב-2,000-3,000 אירו, כך שמדובר בהצעה לסובסידיה משמעותית.

"זה יהיה כסף שמושקע בחוכמה", אמר קינדלר, "לא ניתן להשיג מוביליות ידידותית-לסביבה ללא עלות. אופני משא, במיוחד אם הם מצוידים במנוע חשמלי, הם כלי מרכזי כדי להביא לטרנספורמציה של ממש בתחבורה בגרמניה". גם המועמדת לראשות הממשלה מטעם המפלגה, אנלנה ברבוק, הצטרפה להצעה ואמרה בראיון טלוויזיוני בסוף השבוע כי הסובסידיות יכולות "לסייע למי שאין לו רישיון נהיגה ברכב, או לא רוצה לנהוג, להביא את הקניות הביתה".

ההצעה של "הירוקים" היא מעין הצעת-נגד לסובסידיות הניתנות כבר עכשיו לרכישת כלי רכב חשמליים מצד הממשלה הגרמנית. בניסיון לעודד את תעשיית הרכב הגרמנית, האחראית למיליוני משרות במדינה ולחלק נכבד מהתמ"ג, לעבור לכיוון הרכב החשמלי, מעניקה גרמניה סובסידיה של עד 6,000 אירו לתושב בעבור רכישת כלי רכב חשמלי.

הרשתות החברתיות התנפלו על ההצעה של "הירוקים", בעיקר בגלל שאופני-משא מזוהים בעיקר עם אמהות יאפיות, צעירים הנושאים ארגזי בירה ושליחים. חלק הציגו כיצד בעזרת נגרר שעולה כ-70 אירו ומתחבר ל"סבל" - אפשר להפוך כל אופניים לאופני-משא.

אך גם המפלגות המבוססות מתחו עליה ביקורת חריפה. "בשביל רוב האוכלוסייה הגרה באזורים כפריים ובפריפריה, אופני-משא הם לא אלטרנטיבה מציאותית לכלי רכב לשימוש יום-יומי במהלך כל השנה", אמר פוליטיקאי בכיר במפלגה השלטון (CDU), "רוב האנשים לא יקבלו שום דבר מההצעה של הירוקים, מלבד הצורך לשלם יותר מסים בגללם". הוא ביקר את המפלגה על "הניתוק" משכבה גדולה של בעלי מלאכה, למשל, הזקוקים לכלי רכב בשביל העבודה שלהם.

במפלגה הליברלית (FDP) גם ביקרו את ההצעה והדגישו כי תחת המדיניות הממשלתית הקיימת עסקים וחברות יכולים לקבל סובסידיה לעבור לאופניים חשמליים, כולל אופני משא, אך הם מתנגדים להקצות כמיליארד אירו ליוזמה להציע אותם לתושבים פרטיים. ההצעה זכתה לביקורת גם משמאל, ומפלגת "די לינקה" אמרה כי יש להשקיע את הכסף בתחבורה ציבורית יעילה וחשמלית, ולא באופניים ל"שכבה מצומצמת" של האוכלוסייה.