מכרז המיליארדים הראשון בשדה דב: מחירי הדירות יתחילו מ-5 מיליון שקל

החברות הזוכות ישלמו כמעט 4.5 מיליארד שקל כדי להקים 1,574 דירות על 340 דונם בשדה דב • מחיר הקרקע ליח"ד ללא עלויות הפיתוח יעמוד על כ-2.8 מיליון שקל • הזוכות הן: אביסרור משה ובניו, קבוצת חנן מור, חברות משולם לוינשטיין, מבנה ואלייד וקנדה ישראל

שדה דב / צילום: איל יצהר
שדה דב / צילום: איל יצהר

כמעט 4.5 מיליארד שקל ישלמו החברות שזכו במכרז הראשון להקמת 1,574 דירות על 340 דונם בשדה דב. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) פרסמה ביום שני את תוצאות המכרז, מהן עולה, כי מחיר הקרקע ליחידת דיור - לא כולל עלויות הפיתוח, יגיע ל-2.8 מיליון שקל. זהו סכום שמציב את מחירי הדירות בשכונה שתוקם על 5 מיליון שקל. מחירי הקרקעות היו גבוהים פי שישה וחצי ממחירי המינימום של רמ"י. מדובר במכרז הקרקעות למגורים הגדול ביותר בתולדות רמ"י.

החברות הזוכות הן אביסרור משה ובניו, שהציעו 1.09 מיליארד שקל עבור שטח בן 7.3 דונם להקמת 406 דירות; חברת "ק.מ. מדף 5" מקבוצת חנן מור תשלם 1.46 מיליארד שקל עבור שטח של 7.6 דונם להקמת 458 דירות; שיתוף של חברות משולם לוינשטיין מבנה ואלייד זכה במשותף במכרז שלישי ל-230 דירות בשטח בן 4.6 דונם והן ישלמו 634 מיליון שקל; ואילו "ג.ז. מדף 35" של קנדה ישראל זכתה בקרקע של 8.65 דונם בתמורה ל-1.25 מיליארד שקל, להקמת 480 דירות.

54 יחידות דיור לדונם

המגרשים במכרז הם חלק מתוכנית מועדפת לדיור (תמל/3001 - "שכונת אשכול ברובע שדה דב"), הממוקמת בצומת הרחובות ש"י עגנון ולוי אשכול בתל אביב (טרמינל שדה דב). היא מתפרסת על שטח כולל של כ-340 דונם והיא אחת משלוש תוכניות להצבת תשתית תכנונית להקמת רובע מגורים חדש באזור שדה דב שיכלול בסך הכל כ-16 אלף יחידות דיור ושטחי תעסוקה, מלונאות ומסחר.

תוכנית זו כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה הכוללת כ-4,844 יחידות דיור בבנייה עירונית מעורבת שימושים ובצפיפות ממוצעת של כ-54 יחידות דיור לדונם מגורים נטו. עוד בתוכנית מסחר ותעסוקה בהיקף כ-191 אלף מ"ר, מלונאות בהיקף של כ-30 אלף מ"ר, מבנים ומוסדות ציבור, כיכר עירונית, שטח ציבורי פתוח ושבילים.

לא לזה ציפה שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שנלחם קשה על הפסקת פעילותו של שדה דב והריסתו, בתמורה לייזום מהיר של שכונת מגורים. כחלון ראה לנגד עיניו הקמת שכונה של "מחיר למשתכן". בפועל - מדובר במכרז שמביא לשיא את עליית מחירי הקרקעות שנרשמה מתחילת השנה, שמנבא את המשכה המהיר של עליית המחירים שהשוק חווה כיום.

שיא בגל עליות

ואולם המכרזים הללו אינם נופלים בחלל ריק, ויש להם הגיון פנימי: מכרזים מלפני כחודשיים שנערכו על קרקעות מצפון לנווה גן ברמת השרון הצביעו אף הם על עליות מחירים גדולות. שם מחירי הקרקע הגיעו ל-2.3 מיליון שקל ליחידת דיור, ואולם המיקום נחשב לנחות יחסית לזה של שדה דב; שותפות של רמי שבירו וחן ואיתי גינדי זכתה לפני כשלושה חודשים במכרז על קרקע של 4.7 דונם בגוש הגדול הסמוכה מאוד לקרקעות שדה דב, עליה קיימות זכויות ל-92 דירות ושטחי מסחר שניתנים להמרה ליחידות דיור, לאחר שהציעה 469 מיליון שקל (כולל מע"מ). המחיר מגלם ערך קרקע של למעלה מ-3 מיליון שקל ליחידת דיור - שאמנם לא נחצה במכרזים הנוכחיים, אבל הם היו גדולים בהרבה.

ביום ראשון פורסמו שני מכרזים שנערכו בשכונת עין התכלת בנתניה, שבהם היזמים ישלמו למעלה מ-540 מיליון שקל ללא הוצאות פיתוח על קרקע ל-359 יחידות דיור, מה שמביא את עלויות הקרקע ל-1.5 מיליון שקל ליחידת דיור.

גורמי נדל"ן מסבירים, כי לאור הדברים המחירים שהושגו במכרזים בשדה דב, נחשבים ל"סבירים".

ואילו אדם המקורב לאחד מהיזמים שזכו סבור, כי "מדובר במחיר שאף נמוך מהשווי האמיתי של הקרקעות הללו". לדבריו, "מדובר ברובע המגורים היוקרתי ביותר והסמוך ביותר לים, עם התכנון המודרני ביותר, שיהנה מנגישות מקסימלית ומרכבת סמוכה. התב"ע של שדה דב היא התב"ע הגדולה ביותר בתל אביב לעשור הקרוב".

לגבי מחירי הדירות במתחם, אמר אותו מקורב, כי "התב"ע כוללת תמהיל גדול מאוד של דירות קטנות, ולכן לא כולן יגיעו ל-5 מיליון שקל. ניתן יהיה להקים שם דירות של 60-80 מ"ר, במחירים של 3.6-4 מיליון שקל, שיהיו מותאמות לצרכים של זוג צעיר שעובד בתחומי הייטק".

*** גילוי מלא: עדנה בר און, מבעלות השליטה בגלובס, היא בעלת זכויות זניחות יחסית בקרקע בגוש הגדול