בשני הבנקים הגדולים לא רואים באשראי לבינוי סיכון יוצא דופן; בבינוניים מקווים להגדלת התחרות

מכתב בנק ישראל שהבהיר כי הוא אינו שבע-רצון מהגידול בחשיפה לאשראי לבינוי מפצל את הבנקים • בעוד בלאומי ובפועלים המדיניות היא כי הביקוש האדיר לדירות מפחית את הסיכון, ביתר הבנקים יקוו להקשחת התנאים שתפתח את התחרות

מנכ''ל בנק הפועלים, דב קוטלר. מדיניות הבנקים הגדולים מתבססת על הביקוש האדיר לדירות / צילום: איל יצהר
מנכ''ל בנק הפועלים, דב קוטלר. מדיניות הבנקים הגדולים מתבססת על הביקוש האדיר לדירות / צילום: איל יצהר

"מבדיקות שערכנו ומשיחות שקיימנו עם המערכת הבנקאית לגבי ההתפתחויות באשראי לענף הבינוי והנדל"ן עולה שלנוכח התגברות התחרות על אשראים חדשים (בתוך המערכת הבנקאית ואל מול גופים חוץ בנקאיים), הגידול ביתרות האשראי לענף זה מלווה בהגדלת תאבון הסיכון ובהקלות בתנאי החיתום, ועקב כך בעליה ברמת הסיכון ובירידה במרווחי האשראי של העסקאות החדשות", כך התריע בימים האחרונים בנק ישראל במכתב ששלח לבנקים, בו הוא מזהיר אותם מהמשך העלייה המהירה באשראי לבינוי.

בבנק ישראל אמנם לא נקטו בצעדים מידיים שיחייבו את הבנקים בהפחתת הסיכון, אך הבהירו כי בחישוב ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי יהיה על הבנקים להביא בחשבון גידול מהיר בתיק האשראי והקלות בתנאי החיתום. כלומר לא אם הם ירצו להמשיך בצמיחה באשראי לבינוי, הם יהיו חייבים להגדיל את כריות הביטחון בהתאם.

האזהרה הזו נשלחה בעיקר לכיוונם של שני הבנקים הגדולים - לאומי והפועלים, אשר רשמו במחצית הראשונה של השנה גידול של 11.5% ו-11.9% בחשיפה שלהם לאשראי לנדל"ן. לאומי העניק אשראי לנדל"ן בהיקף של כ-107 מיליארד שקל נכון לסוף חודש יוני, לעומת כ-96 מיליארד רק בסוף 2020, כאשר הפועלים הגדיל את האשראי לנדל"ן שהעניק מכ-105 מיליארד שקל בסוף דצמבר האחרון ליותר מ-117 מיליארד בסוף יוני.

בניגוד לאשראי לדיור (משכנתאות) אשר מפוזר על פני מאות בתי אב כשכל אחד מהם נוטל הלוואה של מאות אלפי שקלים בלבד, האשראי לבינוי ניתן למספר מצומצם הרבה יותר של לקוחות, והיקפו נע סביב מאות מיליוני שקלים לפרויקט, כאשר לא פעם הוא מכסה גם 100% מהפרויקט. בבנק ישראל רואים בכך סיכון מוגבר, ולכן יחייבו את הבנקים לנטר את מחירי האשראי והמרווחים של האשראים החדשים שהועמדו ברבעון ומזה גם את מחירי האשראי והמרווחים של האשראי שהועמד בסיכון מוגבר.

במקביל, מדיניות הגדלת האשראי לנדל"ן מצד הבנקים הגדולים מתבססת על הביקוש האדיר שקיים בשוק לדירות. בחודשים יוני ויולי חצה סך המשכנתאות שהוענקו לציבור את הרף של 11.5 מיליארד שקל בכל חודש, רף שהיה נראה דמיוני עד לפני מספר חודשים. לכן, הם רואים בכך סיכון סביר יחסית, בעיקר כאשר היצע הדירות לא צפוי לגדול באופן שיוריד את הביקוש לדירות באופן מידי.

לעומתם, בקרב הבנקים האחרים יש המקווים כי המסר הברור ששלח בנק ישראל ירגיע את שני הבנקים הגדולים, אשר נהנים מכריות הון גדולות בהרבה משל שאר השוק, והם יורידו את שיעור האשראי הניתן לקבלנים או יעלו את המחירים, כך שהתחרות תגדל.

על פי אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוק הון, גם חברות האשראי החוץ בנקאי צפויות ליהנות מהצעד של בנק ישראל, ככל שזה יעבור למישור המעשי.

"הבנקים למדו בשנים האחרונות שהאשראי לנדל"ן הוא אחד הסקטורים הפחות מסוכנים. המהלך של בנק ישראל ממחיש את ההבדלים בין התפקיד של המפקח, שמביע דאגה גם אם ישנה סבירות מאוד נמוכה שתהיה נפילה גדולה בתחום הנדל"ן, לבין הבנקים שרואים באשראי לנדל"ן כאשראי שהוא מהבטוחים שיש. התפקיד של המפקח הוא לדאוג ליציבות הבנקים ולכן כשהוא רואה שיותר מדי אשראי מוענק לסקטור מסוים הוא מתחיל לדאוג", אומר גלזר.

"המפקח אומר למעשה כי את האשראי לנדל"ן צריך לפזר גם לגופים נוספים ולא רק לבנקים, כך שאני מאמין שנראה שהאשראי הנדל"ני ילך יותר לגופים חוץ בנקאיים. הבנקים היו שמחים לתת אשראי אבל המפקח ככל הנראה יעצור אותם ואני מניח שעבור הבנקים הפעם מדובר באזעקת אמת שתגרום להם להוריד את הרגל מהגז בכל הנוגע לאשראי לנדל"ן".