5 דברים שכדאי לדעת על ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי שמאפשר לכם לתת הוראות לאדם אחד או יותר לגבי הרצונות שלכם במצב שבו חלילה לא תוכלו לקבל החלטות בעצמכם, כמו למשל דרדור קוגנטיבי • יצירת ייפוי הכוח היא תהליך מורכב, אבל היא יכולה לסייע לקרובים אליכם

5 דברים על ייפוי כוח מתמשך
5 דברים על ייפוי כוח מתמשך

עריכת ייפוי כוח מתמשך היא לא פשוטה, אבל יכולה להקל עליכם ועל הקרובים אליכם במקרה שבו חלילה תהיו חסרי ישע. הנה מה שצריך לדעת על התהליך:

1. מה זה?
ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי שמאפשר לכם לתת הוראות פעולה למיופה כוח אחד, או כמה, לגבי רצונות שונים שלכם במצב בו לא תוכלו לקבל יותר החלטות עבורו. למשל: התדרדרות קוגנטיבית או תאונה שפוגעת ביכולת קוגנטיבית. כך, ניתן להיערך מבעוד מועד לתרחיש זה.

2. מה קובעים בייפוי כוח מתמשך?
בייפוי כוח מתמשך ניתן לקבוע שלל הוראות ברמת פירוט גבוהה, מניהול כספים ועד להוראות טיפול פרטניות, למשל לדאוג למישהו שכל יום א' יוציא אותי לטיול ולבית קפה. סוג אחר של הוראות שניתן לקבוע בייפוי כוח מתמשך נוגעות לטיפול הרפואי בכם. ניתן לקבוע הוראות רק לגבי סוג אחד של עניינים (רפואיים, אישיים, רכושיים), או יותר, וניתן לבחור מיופי כוח שונים לכל אחד מהם, או אחד לכולם.

3. במקום צוואה?
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משיק לצוואה על רצף הזמן, אם כי הוא נכנס לתוקף רק בעודכם בחיים אך במצב של חוסר יכולת לקבל החלטות, בעוד שכוחה של צוואה יפה רק לאחר המוות. כלומר: אם קבעתם הוראות מסויימות לעניין השקעת הרכוש שלכם בעודכם בחיים, אלו יפקעו עם מותכם, והרכוש יועבר ליורשכם לפי מה שהורתם בצוואה.

4. התהליך
יצירת ייפוי הכוח כרוכה בתהליך לא פשוט, שכן היא מחייבת התעמתות עם שאלות שעולות במצב בו כבר לא תהיו כשירים. אולם, במידה מסוימת ייפוי הכוח, בייחוד בנושאים האישיים, מקל על המיופים להבין כיצד להתמודד במצב זה, כיוון שלמעשה אתם עונים עבורם על השאלה "מה הוא היה רוצה במצב הזה".

עריכת ייפוי כוח מתמשך איננה דבר טכני: מומלץ לערוך את ייפוי הכוח ברמת פירוט גבוהה, תוך התייחסות לתרחישים שונים שעלולים להיווצר. לפחות בעניינים האישיים, כדאי לערוך שיח פתוח עם מיופה הכוח תוך כדי התהליך, ולבחור כמיופה כוח אדם שמכיר את אורחות חייכם.

5. איפה עושים?
אצל עורך דין שקיבל הסמכה ספציפית לערוך ייפוי כוח. נוסף לחתימתכם, על המסמך חתומים גם מיופיי הכוח שבחרתם. המסמך מופקד אצל האפוטרופוס הכללי.