התעשייה האווירית תמכור לחיל הים הגרמני מכ"מים ב-200 מיליון אירו

מערכות המכ"ם מאפשרות, בין השאר, דיוק משופר ויכולת לעקוב אחר מגוון רב של מטרות בו זמנית • העסקה עם הצבא הגרמני נעשתה בשיתוף חברת הנסולדט

פריגטה מדגם F124 עם מכ''ם הגנה אווירית ארוך טווח / צילום: התעשייה האווירית
פריגטה מדגם F124 עם מכ''ם הגנה אווירית ארוך טווח / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית מרחיבה את השוק האירופי שלה: החברה הביטחונית חתמה היום על עסקת מכירת מכ"מים נוספת, הפעם לחיל הים של גרמניה בשווי של 200 מיליון אירו. לעסקה שותפה חברת הנסולדט הגרמנית, ושיתוף-הפעולה הזה אחראי גם למכירה הקודמת של מערכות מכ"מ קרקעיות להגנה מפני טילים בליסטיים לצבא הגרמני, סך העסקאות הכולל כ-1.5 מיליארד שקל.

עסקה זו מתווספת לעסקאות קודמות של מערכות מכ"ם ה-MMR מהשנה וחצי האחרונות למדינות אירופה ובהן, צ'כיה, סלובקיה והונגריה בסכום כולל של מעל ל-3 מיליארד שקל.

בעסקה האחרונה לחיל הים הגרמני נמכרו מערכות מכ"ם המאפשרות גילוי מטרות אוויריות בטווחים גדולים, מטרות בליסטיות, וכן דיוק משופר ויכולת לעקוב אחר מגוון רב של מטרות בו זמנית. הפרויקט כולל גם התקנת מכ"מ קרקעי, הזהה למכ"ם שעל הספינה לצורכי אימון והדרכה של טכנאים ומפעילים וכן לפיתוח יכולות עתידיות נוספות.

מרכיב מרכזי ביכולות ההגנה האווירית

בהודעת התעשייה האווירית נאמר כי מערכות מכ"ם אלו מהוות מרכיב מרכזי ביכולות ההגנה האווירית הנרחבות של התעשייה האווירית להגנה מהטווח הקצר ועד הטווח האסטרטגי ומספקות מענה לזיהוי האיומים המרחביים הנוכחים והעתידיים בעולם ההגנה האווירית.

מנהל מפעל משגב בחטיבת אלתא התעשייה האווירית, אייל שפירא, אמר לגלובס כי "הגרמנים עמדו על הצורך שלהם במכ"מ שיספק תמונת מצב אווירית וימית, ויתריע מפני איומים בשני המרחבים הללו, לרבות איום הטילים הבליסטיים לטווח ארוך. הגרמנים מציבים ספינות מכ"מ כאלה להתרעה מפני הטילים כחלק ממערך ההגנה של גרמניה ושל נאט"ו".

את הסכם שיתוף-הפעולה הזה עם החברה הגרמנית מובילה חטיבת אלתא של התעשייה האווירית שפיתחה את מערכות מכ"ם ה-MF-STAR המתבססות על טכנולוגיה חדישה של מערך סריקה דיגיטלי אקטיבי (AESA). בעת גילוי איום, מספק המכ"ם את כלל הנתונים הנדרשים באופן מיידי לכלל מערכות הבקרה, ההגנה, והתקיפה שעל הסיפון (כדוגמת ירי טילי הגנה אווירית), ובכך מאפשר מימוש תגובה נגדית הולמת וסימולטנית לכלל האיומים.

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, מסר: "השותפות עם הנסולדט מביאה בתוך שבועות ספורים שתי עסקאות ענק בתחום המכ"ם ובכך מחזקת את פעילותה של התעשייה האווירית בגרמניה ובאירופה בכלל. המיקוד האסטרטגי שאנו מובילים בחברה בהרחבת הפעילות באירופה, בהשקעה במאמצים העסקיים באזור מחזק את מעמדנו ביבשת. אני מודה להנסולדט על האמון והשותפות ואין ספק כי מערכות אלו יספקו לצבא גרמניה ערך מבצעי בעולם ההגנה האווירית ראשון במעלה".

שפירא הוסיף: "במסגרת שיתוף-הפעולה עם הנסולדט, תעמיד התעשייה האווירית את הידע הטכנולוגי וניסיונה רב השנים בפיתוח ובייצור מערכות מכ"ם ימיות לטובת פיתוח וייצור חלק מרכיבי הפרויקט. הנסולדט, חברת המכ"ם הגרמנית, תייצר חלק מרכיבי המכ"ם, ותספק את המכ"מים לחיל הים הגרמני. המכ"מים יהוו מרכיב משמעותי בהגנת המרחב האווירי והימי של גרמניה, ובתוכם נכסיה האסטרטגיים ויאפשרו לצבאה לעמוד ביעדיו המבצעיים. אנו עדים לדרישה הולכת וגוברת ברחבי העולם למערכות מכ"ם מתקדמות להתראה מוקדמת אשר יספקו למקבלי ההחלטות בדרגים הגבוהים תמונת מצב אווירית רחבה ומדויקת בזמן אמת, כולל היכולת לגילוי איומים בליסטיים, באופן שיאפשר נקיטת אמצעי ההגנה המתאימים".

חברת הנדסולט הגרמנית הנה חברה ביטחונית מהמובילות בתחומה באירופה, מתחמה בפיתוח מערכות ופתרונות חישה מתקדמים לשוק הביטחוני. החברה נסחרת בבורסת פרנקפורט שבגרמניה, מעסיקה מעל 5,600 עובדים, ומכירותיה בשנת 2020 עמדו על כ-1.2 מיליארד אירו.