מספנות ישראל: מרבית ההכנסות נובעות מהפעילות הפחות רווחית

הכנסות החברה זינקו ב-53.6% והסתכמו ב-253 מיליון שקל, כאשר מגזר המלט אחראי לכ-41% מההכנסות • עם זאת, דווקא מגזר זה רושם את שיעור הרווחיות הנמוך ביותר מבין ארבעת תחומי הפעילות של החברה

צביקה שכטרמן, מנכ''ל תעשיות מספנות ישראל / צילום: איל יצהר
צביקה שכטרמן, מנכ''ל תעשיות מספנות ישראל / צילום: איל יצהר

הכנסות חברת תעשיות מספנות ישראל  ברבעון השני של 2021 קפצו בכ-53.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-253 מיליון שקל - כך עולה מהדוח לרבעון השני שפרסמה החברה.

לחברה ארבע תחומי פעילויות מרכזיים, כאשר לכ-41% מההכנסות אחראי מגזר יבוא המלט. הכנסות החברה מיבוא המלט הסתכמו ברבעון השני בכ-107.3 מיליון שקל, לעומת 89.2 מיליון שקל ברבעון השני של 2020. הכנסות הרבעון השני די דומות להכנסות המלט מהרבעון הראשון של השנה, שעמדו על כ-104 מיליון שקל. עם זאת, שיעור הרווחיות ממגזר זה הוא הנמוך ביותר בהשוואה לשיעור הרווחיות במגזרים האחרים, ועומד ברבעון זה על כ-9% בלבד (לפני התאמות), כאשר שיעור הרווחיות הכולל עומד על 19%. יצוין כי שיעור הרווחיות במגזר המלט נמוך משמעותית מזה של הרבעון השני המקביל (שעמד על 19%) ואף לעומת הרבעון הראשון של השנה.

"העלייה במחזור במגזר המלט בסך 18 מיליון שקל נובעת כתוצאה מגידול בכמות הנמכרת ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הירידה ברווח הגולמי נובעת מגידול בעלות חומר הגלם הממוצע לטון וכן מגידול בעלות ההובלה, בעוד שמחיר המכירה הממוצע נותר כמעט ללא שינוי", כותבת החברה בדוח. יצוין בהקשר לכך כי בשבועות האחרונים (לאחר תקופת הדוח) מחירי המלט בישראל עלו, בעיקר כתוצאה מהעלייה החדה במחירי השינוע הימיים.

הכנסות מגזר המספנה זינקו כמעט פי שלושה

המגזר שמציג את העלייה החדה ביותר בהכנסות הוא מגזר המספנה, שם ההכנסות זינקו כמעט פי שלושה - מ-29.6 מיליון שקל ברבעון השני של 2020 לכדי 86.4 מיליון שקל ברבעון השני של השנה. העלייה בהכנסות אלה נובעת בעיקר מעלייה בהיקף הפרויקטים בביצוע והתקדמות בביצוע ההזמנות שהתקבלו לאחרונה, וביניהם חתימה על הסכם עם לקוח למכירת כלי שיט. בנוסף החברה הכירה בהכנסות מפרויקט חדש במזרח אסיה. שיעור הרווחיות ממגזר זה עמד על 21%. המגזר שמציג את הרווחיות הגבוה ביותר (31%) הוא המגזר הנמלי, שאחראי להכנסות של כ-44 מיליון שקל ברבעון, לעומת כ-30 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד.

הרווח התפעולי ברבעון עמד על כ-37 מיליון שקל (עלייה של כ-65% לעומת הרבעון המקביל אשתקד), וגם הרווח הנקי עלה בחדות לכדי 29.2 מיליון שקל ברבעון.

צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, מסר בהודעה שפרסמה החברה לצד הדוח כי, "אנחנו מסכמים את הרבעון השני לשנת 2021 עם גידול משמעותי בהכנסות בכל מגזרי הפעילות ועלייה חדה ברווח הנקי. במגזר המספנה אנחנו מציגים גידול חד ברווח וזינוק בצבר ההזמנות שלמועד הדוחות מסתכם בכ-872 מיליון שקל. במגזר הנמלי, לנוכח הפקק שנוצר בכניסה לנמלים בישראל, אנחנו עובדים בחודשים האחרונים 24/7 ופועלים כיום בתפוסה מקסימלית. במגזר המלט אנחנו ממשיכים להציג גידול ניכר בהיקפי הפעילות, כאשר אל מול זאת ישנה עלייה במחירי חומרי הגלם וההובלה בעולם שגורמת לשחיקה ברווחיות. במהלך הרבעון השלישי צפויה עליית מחירים בשוק שתשפר את המרווחים. בתוך כך, הודענו במהלך הרבעון על רכישת אונייה שפועלת בצפון אמריקה ובהתאם לכך כניסה לתחום פעילות חדש שאנו מזהים בו פוטנציאל רב - הובלת מלט בינלאומית. בתוך כך, אנו נהנים כיום מיתרון עסקי משמעותי על רקע מגמת העלייה במחירי ההובלה בעולם, היות והחברה מחזיקה בפעילות תובלה ימית בתחום המטען הכללי וצוברים באמצעות צי של 9 אוניות מסחריות שבבעלותה".

מספנות ישראל נמצאת בשליטתם של שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וקבוצת גולד בונד הבורסאית.