אופיס דיפו | בלעדי

ציוד משרדי ב-90 מיליון שקל: רני צים העמיד למכירה את אופיס דיפו

הליך המכירה של הרשת, המפעילה 41 סניפים, מנוהל בידי פירמת EY, ובמסגרתו מתנהלים מגעים עם מספר גופים, בהם ככל הידוע שופרסל וג. יפית • צים השקיע ברשת כ-30 מיליון שקל מאז כניסתו אליה ב-2014

סניף אופיס דיפו / צילום: אופיס דיפו
סניף אופיס דיפו / צילום: אופיס דיפו

איש העסקים רני צים מנהל מגעים למכירת רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאותה רכש באמצע העשור הקודם, תמורת סכום של כ-90 מיליון שקל, כך נודע לגלובס. מדובר בשווי הגבוה פי שלושה מהסכום שהשקיע צים ברשת מאז כניסתו אליה ב-2014.

את מכירת אופיס דיפו מרכזת פירמת ראיית החשבון EY ישראל, וככל הידוע ברשימת המתעניינים נמנים גם רשת המזון שופרסל ואשת העסקים ג. יפית, בעלת רשת חנויות הספרים סטימצקי והחזקות משמעותיות בקבוצת האופנה גולף. 

רני צים, מאנשי העסקים הנזילים במשק, הוא בעלי חברת רני צים מרכזי קניות, אשר עוסקת בייזום, הקמה וניהול מרכזים מסחריים פתוחים. בנוסף, רכש לאחרונה צים, באמצעות החברה הבורסאית וואליו קפיטל, את פעילות קרנות הנאמנות וניהול תיקי ההשקעות של בית ההשקעות פסגות, תמורת 405 מיליון שקל. 

שיקולים של מיקוד עסקי

ככל הידוע, צים החליט לממש את החזקותיו באופיס דיפו משיקולים של מיקוד עסקי, וברצונו למקד את תשומת הלב הניהולית בהשבחת החזקותיו בחברת הנדל"ן הציבורית ובפעילות בית ההשקעות שאת רכישתה הוא משלים בימים אלה.

אופיס דיפו היא ככל הידוע רשת יציבה ורווחית כיום, בעלת מחזור מכירות של 150-200 מיליון שקל בשנה. הרשת מעסיקה כ-350 עובדים, מפעילה 41 סניפים ולה שותפות שווה עם חברת אלקטרה מוצרי צריכה (50% כל צד) בחנות הדיוטי פרי לחשמל וציוד משרדי וכן באחת מחנויות הדגל של הרשת בקניון הקרח באילת. הרשת מנוהלת בידי מנשה זילכה, לשעבר מנכ"ל רשת קרביץ. 

בעבר סבלה הרשת מהפסדים כבדים, הבעלות בה החליפה ידיים מספר פעמים והיא עמדה לא פעם בפני קריסה. היא השתייכה תחילה לרשת אופיס דיפו העולמית, ובהמשך עברה לידי רשת המשביר לצרכן, ואחריה לידי איש העסקים אבי מלכה. בדצמבר 2013, לאחר שהרשת נקלעה פעם נוספת לקשיים ועמדה בפני סגירה, אישר בית המשפט את מכירתה לקבוצת ריטייל 3000 של רונן לוי, בעלי רשת "כפר השעשועים", תמורת 1.4 מיליון שקל בלבד.

ביולי 2014 נכנס רני צים כשותף ב-50% ברשת, לצד לוי, ופחות משנה לאחר מכן רכש את חלקו של לוי תמורת סכום שעמד ככל הידוע על כ-20 מיליון שקל (והתווסף ל-10 מיליון שקל שהשקיע בתוך החברה).

רני צים / צילום: מאיר אדרי
 רני צים / צילום: מאיר אדרי

מאז הוביל צים, ככל הידוע, יחד עם הצוות הניהולי שמינה ברשת, תהליך של ארגון מחדש והשבחה, שכלל צמצום שטחים בחלק ניכר מהסניפים, סגירת סניפים מפסידים, מיתוג מחדש באמצעות נראות הסניפים והתמקדות בתמהיל מוצרים רווחיים יותר (סלולר, טאבלטים, מחשבים ניידים, גאדג'טים ועוד). צים הצליח במה שקודמיו נכשלו, והעביר את הרשת לרווחיות.

משלים רכישת פעילות הקרנות והתיקים של פסגות

כאמור בימים אלה משלים רני צים את העסקה לרכישת פעילות קרנות הנאמנות וניהול תיקי ההשקעות של בית ההשקעות פסגות, שבהם מנוהלים כ-90 מיליארד שקל. הנכסים נרכשים מידי אלטשולר שחם, לאחר שזה רכש מקרן איפקס את מלוא ההחזקות בפסגות בית השקעות, והותיר בידיו את נכסי החיסכון ארוך-הטווח (פנסיה וגמל).

במקביל, נמשכים מהלכי הפיתוח העסקי של חברת רני צים מרכזי קניות, החולשת על פעילות של מרכזי קניות פתוחים, בעיקר בפריפריה, ונסחרת בשווי של כ-720 מיליון שקל. 

לאחרונה פרסמה החברה את דוחותיה הכספיים. החברה דיווחה על צמיחה של כ-64% בהכנסותיה במחצית הראשונה של השנה משכירות וניהול נדל"ן להשקעה לרמה של כ-32 מיליון שקל, ועל גידול של יותר מפי שלושה ברווח הנקי החצי-שנתי לכ-26 מיליון שקל (לעומת 7.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד). עלייה זו ברווח מיוחסת בעיקר לעליית ערך נדל"ן להשקעה של 34 מיליון שקל, בעקבות השבחת המרכז המסחרי של החברה בנוף הגליל.

לפני כשלוש שנים נכנסה רני צים לשותפות בפעילות ייזום מרכזים מסחריים במגזר הערבי, וכיום היא מחזיקה שני מרכזים מסחריים שהחלו לפעול בשנת 2018, באום אל פאחם ובירכא, וכן במספר מרכזים מסחריים בשלב הייזום. 

בדוחותיה הכספיים מציינת רני צים, כי החברה רואה "במגזר הלא-יהודי כיעד פוטנציאלי ומנוע צמיחה לגידול בפעילותה", בתמיכת העלייה העקבית שנרשמת ברמת החיים במגזר זה, ולפי תוכניותיה שפורסמו בעבר היא צפויה להחזיק בעשרה מרכזים מסחריים במגזר הערבי תוך חמש שנים.

החברה, שלאחרונה נכנסה גם לפעילות בתחום המגורים בחברה הערבית, צפויה לפתוח במהלך השנה הקרובה מרכזי מסחר נוספים בכפר סבא, בגני תקווה ובטירה.

אופיס דיפו

עיסוק: רשת למכירת ציוד משרדי הכוללת 41 סניפים. בנוסף מחזיקה ב־50% מחנות
הדיוטי פרי לחשמל וציוד משרדי ומחנות דגל בקניון הקרח באילת (שותפות עם אלקטרה מוצרי צריכה)
נתונים: בעלי החברה כיום הוא רני צים (100%). מנכ"ל הרשת הוא מנשה זילכה,
ועובדים בה 350 איש. מוכרת ב-200-150 מיליון שקל בשנה