המרוויחים הגדולים מפסיקת המיליונים נגד מיטב דש: עורכי הדין שהגישו את התביעה הייצוגית

השופטת פסקה כי מיטב דש גבה דמי ניהול בניגוד להסכמים, וכי עליו להשיב את הכספים • התשלום הסופי טרם נקבע, והוא עשוי אף להאמיר לכ-400 מיליון שקל • המרוויחים הגדולים הם עורכי הדין, שיקבלו שכר-טרחה בשווי עשרות מיליונים • בית ההשקעות הודיע כי בכוונתו לערער על פסק הדין

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

בית המשפט הכלכלי בתל אביב קבע אתמול (ד') בהחלטה דרמטית כי בית ההשקעות מיטב דש הפר את חובת הנאמנות מול עמיתיו וגבה דמי ניהול בניגוד להסכמים. השופטת מיכל אגמון-גונן פסקה כי על קופת הגמל של מיטב דש להחזיר לעמיתים סכום ענק של יותר מרבע מיליארד שקל, וההערכות הן כי הסכום הזה עשוי להאמיר לכדי כחצי מיליארד שקל. מדובר באחד הסכומים הגבוהים ביותר שנפסקו אי-פעם במסגרת תביעה ייצוגית.

על-פי הפסיקה, כל אחד מ-150 אלף העמיתים בקופת הגמל "תגמולים" אולי יקבל 1,500 שקל - אבל המרוויחים הגדולים הם עורכי הדין, שמנהלים את התיק במשך 9 שנים ועשויים לקבל נתח שמן כגמול וכשכר-טרחה. במסגרת התביעה שניהלו עורכי הדין, אמיר איבצן וחגי נצר, התבקש שכר-טרחה בגובה של 15% מהפסיקה. הסכום טרם נקבע, אך הוא מוערך בעשרות מיליוני שקלים. 

בית המשפט העליון התווה בשנת 2012 מדרג תשלומים לקביעת שכר-טרחת עורכי דין בתביעה ייצוגית. נקבע כי מעל סכום של 5 מיליון יפסק 25% שכר-טרחה, על כל סכום שבין 5 מיליון ועד 10 מיליון ייפסק 20% ועל סכום שנגבה העולה על 10 מיליון שקל יפסק שכר-טרחה בשיעור של 15%.

בפסק דין מאוחר של השופט עופר גרוסקופף כשופט מחוזי, שאושר בבית המשפט העליון, הופחתו מדרגות שכר-הטרחה ונקבע כי מעל 60 מיליון שקל יפסק 10%.

גם התובעים הייצוגים במקרה הזה צפויים לגמול גבוה. בעיקרון נהוג להעמיד את הגמול שלהם על כ-20% מגובה שכר-הטרחה, אולם ניתן להעריך כי שבית המשפט יפחית מהאחוזים הנהוגים נוכח הסכום הגבוה והחריג של התביעה. לפי ההערכות השמרניות, מדובר יהיה בלפחות 15 מיליון שקל. הסכום עשוי להיות אף גבוה יותר ולהגיע ל-25 מיליון שקל.

תביעה בת 9 שנים, ויש עוד תחנה בדרך

מדובר בתהליך ארוך שיצא לדרך לפני כמעט עשור, ועוד יגיע כנראה להכרעה סופית בעליון, לאחר שמיטב דש הודיע כי בכוונתו לערער. הכול התחיל בתובענה ייצוגית שהגישו בשנת 2012 עמיתים בקופת הגמל המיוצגים על-ידי עורכי הדין אמיר איבצן וחגי נצר.

רואה החשבון ישראל גרינברג, שהצטרף לקופה בשנת 1969 וכיום גמלאי, ומיכאל לוינרד, איש קבע בעברו שהצטרף לקופה בשנת 1984, טענו כי מיטב דש גבה מהם דמי ניהול בניגוד למה שהוסכם עמם עת הצטרפו לקופה. מיטב דש רכש בשנת 2007, בעקבות רפורמת בכר, את ניהול הקופה של התובעים בסכום של 31 מיליון שקל. חודשיים לאחר הרכישה, החל לגבות דמי ניהול בניגוד להסכם, כך שבתוך שנה מיטב דש החזיר את עלות הרכישה והמשיך לגבות מאות מיליונים דרך דמי הניהול.

קופת הגמל תגמולים, נשוא פסק הדין, נוהלה טרם הרפורמה על-ידי "גד-גמולים, חברה לניהול קופות גמל בע"מ" שבשליטת בנק הפועלים והיא נמכרה ל"דש ניירות ערך" בתמורה ל-31 מיליון שקל, כשבנק הפועלים המשיך לתפעל את הקופה. היקף הנכסים של הקופה בעת המכירה עמד על כ-4.7 מיליארד שקל. הקופה מונה כ-150 אלף עמיתים בהם אנשי קבע, עצמאים ושכירים. הם כאמור יקבלו 1,500 שקל כל אחד. 

.

עו''ד אמיר איבצן, אחד מעורכי הדין שניהלו את התביעה הייצוגית מהגדולות שנוהלו בישראל / צילום: יח''צ
 עו''ד אמיר איבצן, אחד מעורכי הדין שניהלו את התביעה הייצוגית מהגדולות שנוהלו בישראל / צילום: יח''צ

מיטב דש: ההחלטה מסכנת רפורמות עתידיות

ממיטב דש נמסר כאמור כי בכוונתה לערער. עוד נמסר כי ״ההחלטה עומדת בסתירה חזיתית לתכליתה של רפורמת בכר ומעמידה בסכנה רפורמות אחרות ורפורמות עתידיות.
לפי ההחלטה, על החברה להעניק שירותים איכותיים, מקצועיים ויקרים ללא כל תמורה, חינם ולנצח, למאות אלפי לקוחות, בהתבסס על מסמכים משנות ה-60 של המאה הקודמת שכבר אין להם כל נפקות כיום.

״החלטה זו עלולה לסלול את הדרך לתביעות ענק נגד בתי ההשקעות וחברות ביטוח בישראל, והיא מכשירה סבסוד צולב במונופולים וקונגלומרטים ותקשה בעתיד על ביצוע רפורמות המבקשות לפרק את הריכוזיות במשק״.