התוצאות של יינות ביתן נחשפות: עברה לרווח תפעולי

דוחות אלקטרה מוצרי צריכה חושפים לראשונה גם נתונים על רשת קמעונאות המזון יינות ביתן • מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר: "יינות ביתן מאוד יעילה, אחרי שבשנה האחרונה נעשו בה תהליכי הבראה, כולל מכירת סניפים שלא תרמו לרווחיות" • עיקר הרווח הרבעוני של אלקטרה צריכה - משיערוך נדל"ן

יינות ביתן, סניף לה גרדיה תל אביב / צילום: כדיה לוי
יינות ביתן, סניף לה גרדיה תל אביב / צילום: כדיה לוי

דוחותיה הכספיים של חברת אלקטרה מוצרי צריכה  (אמ"צ) לרבעון השני של 2021, המעידים כמגמה על המשך צמיחת עסקיה, חושפים לראשונה גם נתונים על רשת קמעונאות המזון יינות ביתן, עם הכנסות שהגיעו ליותר מ-240 מיליון שקל, EBITDA של כ-24 מיליון שקל ורווח תפעולי של כ-6.5 מיליון שקל, מאז הושלמה רכישתה בסוף חודש מאי (קרי חודש אחד של פעילות).

לאמ"צ יש היסטוריה מוכחת של ייצור ערך בחברות שרכשה בשנים האחרונות (גולן טלקום, רשת אייס). לדברי צביקה שווימר, מנכ"ל אמ"צ, התוצאות החיוביות של יינות ביתן לאחר רכישתה "נבעו מכמה פרמטרים. החברה מאוד יעילה, אחרי שבשנה האחרונה נעשו בה תהליכי הבראה כולל מכירת סניפים שלא תרמו לרווחיות".

אמ"צ, שבשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, השלימה בסוף חודש מאי האחרון, יחד עם קבוצת הביטוח הפניקס, את רכישת השליטה ברשת המזון המקרטעת מידי בני הזוג נחום ונורית ביתן, כך שיחד הגיעו החזקותיהן לכ-50%.

במסגרת הרכישה השקיעה אמ"צ כ-200 מיליון שקל ברכישת כ-35% ממניות הרשת, בעיקר באמצעות הקצאת מניות חדשות, וכן ברכישת מניות מידי משפחת ביתן (כ-50 מיליון שקל), נוסף על הלוואה של 50 מיליון שקל שהעמידה ליינות ביתן. לאחר מכן, אמ"צ קיבלה לידיה את סמכויות הניהול השוטף של יינות ביתן ורוב בדירקטוריון.

יינות ביתן מפעילה כיום כ-150 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ תחת המותגים מגה, יינות ביתן ושוק מהדרין, ורכישתה על-ידי אמ"צ, שבוצעה אחרי שהרשת נקלעה לקשיים פיננסיים, נעשתה בהתאם לאסטרטגיית הפעילות של אמ"צ.

לראייתה של אמ"צ, יינות ביתן תאפשר הרחבת המודל העסקי שלה "לתחומים נוספים בעולם הקמעונאות, שילוב יכולות הליבה של הקבוצה עם נכסיה של יינות ביתן ויצירת הזדמנויות למנועי צמיחה נוספים". רשת המזון מעסיקה יותר מ-3,800 עובדים, נוסף לכ-750 שאותם היא שוכרת דרך חברות כוח אדם.

רווחי מגזר קמעונאות החשמל נשחקו ברבעון

מלבד יינות ביתן, פעילותה המסורתית של אמ"צ מתרכזת ביבוא ושיווק מוצרי חשמל ובהפעלת רשתות השיווק מחסני חשמל ושקם אלקטריק למכירת מוצרי חשמל, ובמהלך הרבעון היא גם סיכמה על רכישת השליטה בזכיינית מותג הביגוד והציוד לטיולים ומחנאות קולומביה בישראל (סער א.ת) ועל כניסה לחנויות האלקרוניקה ומוצרי חשמל בנתב"ג (אופיס 3000 דיוטי).

לצד שיפור בהכנסות שני מגזרי הפעילות הוותיקים שלה ושיפור הרווח בפעילות היבוא והשיווק, בסיכום רבעוני רווחי מגזר קמעונאות החשמל נשחקו ביותר מ-20% ל-13.5 מיליון שקל.

בסך-הכול, בהשפעות השונות, אמ"צ סיכמה את הרבעון השני עם קפיצה של קרוב ל-50% בהכנסותיה, שנשקו ל-900 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה קפץ ב-90% והתקרב ל-60 מיליון שקל.

זאת, בעיקר עקב רווח תפעולי חד-פעמי של קרוב ל-60 מיליון שקל במגזר הנדל"ן שלה, עיקרו משיערוך קרקע שלה בראשון לציון בעקבות עסקה למכירת מחצית ממנה לקרן ריאליטי.

זינוק של 65% ברווח הנקי במחצית

בסיכום מחצית השנה הכנסותיה של אמ"צ טיפסו ביותר מ-40% ל-1.6 מיליארד שקל והרווח הנקי קפץ ב-65% ל-94 מיליון שקל. את שנת 2020 סיימה אמ"צ ברווח נקי יוצא דופן של 285 מיליון שקל, שנבע בעיקר ממכירת חברת התקשורת גולן טלקום לידי המתחרה סלקום. נוכח הכיוון החיובי בפעילות, מניית אמ"צ קפצה ביותר מ-60% מתחילת השנה, וב-125% בשנה האחרונה, ומחירה משקף לחברה שווי הנושק ל-4 מיליארד שקל.

לדברי המנכ"ל שווימר, "אמ"צ היום היא אחת מהקמעונאיות החזקות בישראל, עם מנועי צמיחה אורגניים חזקים, גם פיזיים וגם באונליין", ולגבי השפעות הקורונה, שתמכו גם בשנה שעברה בתוצאות, הוסיף כי "השינויים בהרגלי הצריכה כבר לא נקודתיים, אלא יישארו פה. השילוב של אנשים שנמצאים יותר בבית ופחות טסים לחו"ל משפיע באופן משמעותי על הצריכה המקומית".