Investing | ראיון

האתר הפיננסי שלו נמכר לאחרונה ביותר מחצי מיליארד דולר, ודווקא לא מפריע לו שהשווקים יקרסו

עומר שווילי, מנכ"ל Investing.com שנמכר לאחרונה בכחצי מיליארד ד', מספר על צמיחת הפלטפורמה, כשברקע פריחת המשקיעים הפרטיים והגאות בשווי חברות הטכנולוגיה בוול סטריט • "המכפילים בשוק מזכירים את שנת 2000, המון חברות ללא רווחים כלל נסחרות בשווי של מיליארדים"

עומר שווילי, מנכ''ל אינווסטינג / צילום: איל יצהר
עומר שווילי, מנכ''ל אינווסטינג / צילום: איל יצהר

"יש פה בועה שמתישהו תתפוצץ, כי כמו בכל פעם - הדברים האלו נגמרים ברע", אומר עומר שווילי, מנכ"ל Investing.com (אינווסטינג), האתר הפיננסי הגלובלי המאפשר גישה חינמית לנתונים על מניות, מדדים, שערי מט"ח וכדומה ולתוכן רלוונטי בנושא.

"המכפילים בשוק מזכירים את שנת 2000, המון חברות ללא רווחים כלל נסחרות בשווי של מיליארדים ואפילו עשרות מיליארדים, ובגדול הכל ניזון מכמות מטורפת של כסף שהפד (הבנק המרכזי של ארה"ב, ר"ו) ובנקים מרכזיים אחרים מדפיסים בלי הפסקה, לצד ריבית אפסית ואפילו שלילית.

"אני לא יודע מה יפוצץ את הבועה ומתי, אבל אני מספיק ותיק בשוק ההון לדעת שמתישהו זה יקרה", מוסיף שווילי בראיון לגלובס, חודשים ספורים אחרי שהוביל את מכירתה של אינווסטינג לקרן ההשקעות הזרה ג'ופרה (Joffre Capital), תמורת כחצי מיליארד דולר - עסקה שנחשפה בגלובס.

לדבריו, המכפילים בשוק ההון משפיעים גם על שווי חברות בשוק הפרטי. "פתאום יוניקורן (חברה בשווי מיליארד דולר לפחות, ר"ו) כבר נהיה פאסה, כי עשרות חברות מגייסות לפי שווי של מעל מיליארד דולר. יש המון כסף שמסתובב ואין מה לעשות איתו, עד שהוא מתורגם לפרסומות של חברות הייטק לגיוס עובדים בנתיבי איילון או בערוצי הטלוויזיה. לא חשבתי שנגיע לשם.

"כולם עברו לדבר על הכנסות במקום על רווח, ואני מניח שכמו שבעבר מתישהו חזרו לדבר על מכפילי רווח, גם הסיבוב המטורף הזה יסתיים מתישהו. אבל בסופו של דבר שוק ההון הוא המנגנון הכי יעיל בעולם לקביעת מחירים של נכסים", הוא מדגיש, "ואם מספיק כסף מוכן לקנות במחירים האלה, אז אולי אני מפספס משהו. כשהריבית חסרת הסיכון שואפת לאפס אז תיאורטית באמת יש הצדקה לשלם מכפילים מאד גבוהים על עסקים איכותיים".

 
  

היה מעורב בשלושה אקזיטים

במשרדיה המעוצבים של אינווסטינג, באחד המגדלים שמעל נתיבי איילון, מקבל שווילי את פנינו בבגדים קצרים ובכפכפים, מה שקשור כנראה לעובדה שהמשרדים ריקים לאחר שהחברה אפשרה לעובדיה לעבוד מהבית, לאחר פרוץ מגפת הקורונה.   

למרות גילו הצעיר יחסית, 44, שווילי פועל בשוקי ההון והטכנולוגיה כמעט שלושה עשורים, והיה מעורב בשלושה אקזיטים בהיקף של מאות מיליוני דולרים. מיד לאחר שירותו הצבאי (שבמהלכו כתב טור פופולרי בגלובס שבו ניהל תיק השקעות וירטואלי), היה שותף להקמת ibetcha.com, סטארט-אפ שפעל בתחום האונליין גיימינג ונמכר  שנה לאחר הקמתו, בימי בועת הדוט.קום, תמורת כ-9 מיליון דולר בעסקת מניות לחברת Uproar, שנסחרה בנאסד"ק. "בדיעבד אולי מכרתי את החברה מוקדם מדי, כי סביב הפטנט שלנו נוצרה תעשייה ענקית, אבל זה היה נראה הרבה כסף בזמנו", הוא צוחק.

מלבד הרווח שרשם מהאקזיט הראשון, המכירה של ibetcha.com סללה לשווילי את הדרך לתחנה הבאה בקריירה, שאפשרה לו להכיר את הצוות שהקים את ענקית טכנולוגיית ההימורים באינטרנט פלייטק, בהובלת המיליארדר טדי שגיא. הוא עזב את פלייטק בשנת 2007, זמן קצר לאחר שהונפקה בבורסה בלונדון לפי שווי של מיליארד דולר, והחליט לחזור לאהבה הגדולה שלו - הבורסה והפיננסים.

ב-2008 הקים יחד עם שגיא את Markets.com, פלטפורמת מסחר שאותה הפך לדבריו לאחד מהברוקרים הגדולים באירופה; שוילי היה היזם ושגיא המשקיע. בשנת 2015 נמכרה Markets.com תמורת 250 מיליון דולר לפלייטק, שהחליטה בעצמה להיכנס לתחום הפיננסים.

יותר דאטה וכלים ופחות תוכן

אחרי פסק זמן קצר, שבמהלכו התמקד בהשקעות פרטיות, היזמות שוב החלה לדגדג לשווילי בקצות האצבעות. הוא מקים את וויט נויז טכנולוגיות, מיזם בעולם השיווק בתחום הפיננסים שסיפק תנועה לתעשיית המסחר המקוון.

איך הגעת לאינווסטינג?
"אני מכיר את החברה מימיה הראשונים כמעט, בשנת 2007 כש-markets.com הייתה קונה מהם תנועה. המייסד דרור אפרת, הפך לחבר טוב ושמרנו על קשר גם אחרי שמכרתי את מרקטס. נפגשנו לארוחת צהריים לפני שלוש שנים בערך והחלטנו להקים מיזם משותף שיהיה שילוב בין וויט נויז לאינווסטינג ונקרא Investing Media.

זמן קצר לאחר מכן אפרת הרגיש שהגיע הזמן להעביר את שרביט הניהול, ובאמצע 2018 מינה תחתיו שני מנכ"לים משותפים - שלומי ביגר ומיקי ויניצקי. ביגר, כ-10 שנים בחברה, ניהל בעבר השקעות והיה סמנכ"ל טכנולוגיות בחברה אחרת ואילו ויניצקי עסק בהימורי קזינו אונליין ובמוניטיזציה באינטרנט והיה מנכ"ל של חברת MarketPluse, שעוסקת בתחום הפורקס והסחורות.

"אחרי שנה וחצי משותפות דרור אמר לי שהוא רוצה לפרוש ורואה בי כמי שמתאים לנהל את החברה. סיכמנו על מיזוג המיזם המשותף לתוך אינווסטינג ולקחתי פיקוד על החברה, כשדרור לוקח צעד אחורה". העברת המקל עבדה, וכיום, לדברי שווילי, המחזור השנתי של אינווסטינג מוערך בכ-200 מיליון דולר, סכום המגיע ברובו הגדול מפרסום וכן מהכנסות מוצרי הפרימיום.

עד כמה אתם מתחרים בעיתונות הכלכלית?
"אנחנו מתבססים יותר על דאטה וכלים ופחות על תוכן, כי אנחנו לא מערכת עיתון ולא רואים עצמנו כמתחרה של העיתונות. במקביל, אנחנו עושים המון אגרגציה לצדדים שלישיים. המטרה שלנו היא לספק למשקיעי ריטייל את הדאטה, הכלים והחדשות שיאפשרו להם לקבל החלטות השקעה טובות יותר, ושיוכלו לקבל עדכונים ואיתותים בזמן אמת על הנכסים שמעניינים אותם.

"בעתיד הקרוב נתחיל להציע מוצרי פרימיום שיהיו זמינים עבור תשלום של 10 עד 20 דולר בחודש עבור מי שירצה כלים מתקדמים יותר. זה יעניין אחוז קטן מהיוזרים, אבל כשיש עשרות מיליוני יוזרים, אז גם אם אחוז קטנטן ירכוש מוצר פרימיום, ניתן להבין לאן אפשר להגיע".

מאילו מדינה מגיעות רוב הכניסות לאתר?
"אנחנו לא תלויים במדינה אחת או בשוק אחד. אנחנו שחקן ענק בתנועה כמעט בכל העולם - החל מרוסיה, טורקיה, אנגליה, קוריאה ואפילו ישראל, אחרי ששדרגנו את האתר בעברית כי בכל זאת, פדיחה, זה הבית שלנו (צוחק). אחר כך עשינו את זה גם במדינות קטנות נוספות כשגייסנו עורכים מקומיים.

"כאשר קולגות משוק ההון שמעו שאני מנכ"ל אינווסטינג השאלה שחזרה הכי הרבה פעמים הייתה 'מה, אתם ישראלים?'. לאנשים שהשתמשו במוצר שנים לא היה מושג שהחברה ישראלית, אבל כיף לנהל חברה כשאף אחד לא יושב לך על הראש ואתה מתחת לרדאר".

"רובין הוד השפיעה על כמות המשתמשים"

המכירה של אינווסטינג מגיעה בתוך שלל עסקאות ענק בהן מעורבות חברות  ישראליות, בעיקר מתחומי הטכנולוגיה. הפריחה הזו היא חלק מהגאות של שוק ההון הגלובלי, ששיחקה היטב לידיים של אינווסטינג.

"אנחנו נהנים מהתנועה שמייצרת הפריחה בשוק ההון מכיוון ש'שוק שורי' עם הרבה הנפקות ושיאים חדשים מייצר עניין, אבל למען האמת, כשהמצב הפוך, כשיש קריסה, זה טוב לנו כי יש אפילו יותר עניין בשוק ההון. גם הקורונה עזרה לתנועה בשנה האחרונה כיוון שהרבה מאוד אנשים עבדו מהבית", אומר שווילי.

במקביל, לצד הקורונה צמחה תופעה חדשה - 'הריטייל אינווסטורס' - משקיעים פרטיים, חלקם הגדול צעירים ללא ניסיון בשוק ההון, שהחלו לסחור מהבית באופן עצמאי, באמצעות פלטפורמות דיגיטליות וללא מתווכים.

שווילי נותן קרדיט גדול לשינוי באופי המשקיעים לרובין הוד, האפליקציה החינמית המציעה אפשרויות למסחר במניות, במטבעות דיגיטליים ובאופציות, והונפקה בתחילת אוגוסט בנאסד"ק. "המודל שלהם לאפשר מסחר בלי עמלות, הדליק את העולם וכל הברוקרים הלכו אחריהם. זה מאוד הגדיל את מספר האנשים שמשקיעים בבורסה וכתוצאה מכך את כמות המשתמשים אצלנו.

"ברובין הוד אוהבים להגיד שהם מביאים את שוק ההון לעם, אבל בראיית מאקרו, תופעת העלייה של משקיעי הריטייל התחילה הרבה לפני רובין הוד. אם נחזור לשנות ה-90, לקנות מניה בנאסד"ק היה עולה 150 דולר, אבל eTrade היו הרובין הוד של שנת 2000 והורידו העמלות בצורה דרמטית", הוא מציין. "רובין הוד לקחו את עניין הוזלת המחיר לנקודת קיצון של אפס עמלות, ויחד עם אפליקציה מאוד נוחה לשימוש הם פשוט התפוצצו".

מה דעתך על השווי של חלק מהמנפיקות הישראליות האחרונות בוול סטריט?
"אני מעריך את הפעילות של חברות טכנולוגיה כמו מאנדיי (שפיתחה מערכת לניהול פרויקטים ותהליכי עבודה בארגונים, ושמאז הונפקה בוול סטריט לפני כחודשיים וחצי יותר מהכפילה את שווייה כ-15.5 מיליארד דולר, ר"ו), אך בהחלט ייתכן כי השוויים שלהן מנופחים.

"עם זאת, צריך לזכור שהשוויים האלה הם עניין של מכפילים ואם חברה מראה צמיחה של 100% משנה לשנה, אולי בכל זאת שווה לשלם עבורה מכפיל של 200 - שוב הכל נובע מהריבית האפסית. במקביל, ייתכן שמשקיעים אומרים שאם רובין הוד שווה 50 מיליארד דולר, אז אולי לרכוש את איטורו ב-10 מיליארד זו לא קנייה כזו יקרה".

"כנראה שהייתי צריך לקנות ביטקוין"

אחד התחומים בהם מתמחים באינווסטינג הוא המטבעות הדיגיטליים ושוק הקריפטו. האתר עוקב אחר עשרות מטבעות ומספק כתבות, ניתוחים ושערים מעודכנים אודותם.

האתר שלכם מספק המון מידע על הביטקוין. עד כמה אתה מאמין במטבע?
"עולם הקריפטו כבר הגיע למאסה קריטית והמטבעות המובילים הם asset class לגיטימי בשוק ההון. נוסף על כך, הקריפטו מאוד מדבר לדור הצעיר וחלק מהכניסה של המילניאלס להשקעות נובעת מעליית הקריפטו. אני הייתי בסביבה כששווי הביטקוין היה עשרות דולרים בודדים, אז לצערי אם הייתי מאמין בו היה לי הרבה יותר כסף משיש לי היום.

"בשנה האחרונה הוא עלה מדרגה כשנכנסו להשקעה בו גופים גדולים כמו פייפאל וטסלה. זו כבר תעשייה ענקית ומזמן לא מדובר בעבריין שמעביר כסף ממקום למקום. אי אפשר להחזיר את השד לבקבוק, וכך גם לגבי אתריום, שכיום יש כבר המון פרויקטים שרצים על הפלטפורמה.

"אם נחזור לשאלה אם אני מאמין בביטקוין, כשהתחיל משבר הקורונה בשנה שעברה קניתי באופן אישי הרבה זהב כי הנחתי שהפד ידפיס כסף ואולי תהיה אינפלציה. הזהב עלה מאז מ-1,500 דולר ל-1,800 בעוד שהביטקוין זינק מאז במאות אחוזים. הביטקוין בוודאי לא מקביל לזהב ברמת היציבות, אבל אם בודקים כמה הביטקוין עלה באותה תקופה, אז כנראה שהייתי צריך לקנות ביטקוין".

Investing.com היא פלטפורמת שווקים פיננסיים המספקת ניתוחים, מבזקים, כלים פיננסיים, גרפים, ציטוטים ונתונים בזמן אמת ממעל 100 בורסות ברחבי העולם. נוסף על שוקי המניות, אינווסטינג גם סוקרת את תחומי הסחורות, מטבעות קריפטוגרפיים, מדדים מרחבי העולם, מט"ח, איגרות חוב, שערי ריבית, אופציות וחוזים עתידיים. הפלטפורמה מוצגת ביותר מ-20 שפות, עם למעלה מ-60 מיליון משתמשים ייחודיים.

על-פי נתוני אתר סימילרווב, המאפשר להשוות את הכניסות החודשיות לאתרי אינטרנט, בששת החודשים שבין פברואר ליולי 2021, ממוצע הכניסות לאתר אינווסטינג עמד על 173 מיליון מדי חודש - פי 3 כניסות מל-Yahoo finance וכפול מזה של אתר בלומברג. 

את אינווסטינג הקימו היזם דרור אפרת, ושלושה מייסדים נוספים בשנת 2007. אפרת, שהיה מנכ"ל החברה במשך 11 השנים הראשונות לפעילותה, הוא בן קיבוץ אורים שבדרום ובוגר סיירת מטכ"ל. את הדומיין Investing.com רכש כמה שנים לאחר הקמת החברה, תמורת סכום של 2.45 מיליון דולר.

החברה עצמה היא קפריסאית, ותחתיה חברה בת ישראלית. לאחר שקיבלה מעמד של מפעל טכנולוגי מועדף, שמעודד חברות להעביר את פעילותן לישראל, היא הסדירה לפני מספר שנים את תשלום המסים שלה בארץ, העבירה את הניהול לישראל והרחיבה את פעילותה פה.

סיננו את מי שלא התאים לנו

בסוף השנה שעברה השלימו באינווסטינג את המכירה לקרן ההשקעות ג'ופרה קפיטל (Joffre Capital), שרכשה את החברה בתמורה לכחצי מיליארד דולר. מדובר בקרן פריווט אקוויטי שהוקמה על-ידי יזמים ומנהלים שהחזיקו משרות בכירות בגופים כמו אמזון, באידו, בלקסטון, ורבורג פינקוס ועוד. הקרן מתמקדת ברכישת שליטה בחברות "מידל מרקט" (חברות בעלות שווי של בין 500 מיליון דולר למיליארד דולר).

מה אתה יכול לספר על הקרן בעלת הבית?
"הייתה התעניינות גדולה באינווסטינג ואנחנו סיננו את מי שלא התאים לנו, כי חיפשנו משקיעים שיבינו את החזון שלנו. היה חשוב לנו לאתר משקיעים שיתמכו בהנהלה, יאפשרו לנו לרוץ קדימה, ושיבינו שיש לנו את היכולת לבנות עסק גדול, כך שמהר מאוד התהליך התכנס לג'ופרה קפיטל.

"זו קרן שנוהגת לרכוש חברה אבל נותנים את החופש להנהלה להמשיך להוביל אותה. הם מאוד התחברו לחזון שלנו (המשך פיתוח המוצר החינמי תוך כדי הוספת שירותים משלימים בתשלום על גבי הפלטפורמה) והם דוחפים אותנו לחשוב בגדול, ובמיוחד לחשוב על רכישות של חברות ומוצרים משלימים".

באשר לעתיד הוא אומר כי "לאינווסטינג יש פוטנציאל להלביש על הפלטפורמה הקיימת שירותים נוספים, וכדי לעשות זאת אנחנו צריכים לבצע רכישות הדורשות גיוס הון, שלג'ופרה יש גישה טובה מאוד אליו. הם משקיע שלא מחפש אקזיט מהיר וגם לי כמנכ"ל לא בוער למכור או להנפיק את אינווסטינג".

Investing.com

תחום עיסוק: פלטפורמת שווקים פיננסיים
היסטוריה: הוקמה ב־2007 על־ידי דרור אפרת ומייסדים נוספים. בהמשך רכש אפרת את הדומיין ב־2.45 מיליון דולר. בסוף 2020 הושלמה מכירתה לקרן Joffre Capital תמורת כחצי מיליארד דולר
נתונים: מעסיקה כ־300 עובדים בעולם, מהם כ־200 בישראל. מעל 50 מיליון משתמשים בעולם, כחצי מיליון משתמשים בישראל. מספר כניסות חודשי לאתר: 150־200 מיליון 

עומר שווילי

אישי: בן 44, נשוי ואב לשניים
מקצועי: מנכ"ל Investing.com מ־2019. היה מעורב בשלושה אקזיטים בהיקף של מאות מיליוני דולרים: הקים את ibetcha.com, סטארט־אפ גיימינג שנמכר ב־9 מיליון דולר; עבד בפלייטק, שהונפקה בלונדון; יחד עם טדי שגיא הקים את פלטפורמת Markets.com, שנמכרה לפלייטק ב־250 מיליון דולר
עוד משהו: בשנים האחרונות גולש, בעיקר בקוסטה ריקה ובמלדיביים