ליברמן: לא סביר שחברות שמחלקות דיבידנדים מקבלות סיוע. מצפים שיחזירו את המענקים שקיבלו

במסיבת עיתונאים לקראת ההצבעה על התקציב, ציין שר האוצר אביגדור ליברמן שיגייס את כל הקואליציה לתמיכה בהצבעה • "תמיד עד לרגע האחרון יהיו משברים ודרמות, אבל זה ייפתר עד לרגע ההצבעה"

שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ''ל משרד האוצר רם בלינקוב / צילום: רפי קוץ
שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ''ל משרד האוצר רם בלינקוב / צילום: רפי קוץ

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר במסיבת עיתונאים לקראת ההצבעה על תקציב המדינה כי הוא מעביר תקציב חברתי, וכי יצליח לגייס את כל הקואליציה לתמוך בו עד ליום חמישי. בהתייחס לפרסום אודות החברות שמחלקות דיבידנדים אחרי שקיבלו סיוע מהמדינה, אמר ליברמן: "זה יטופל. הציפייה שלנו היא שהחברה תחזיר את המענקים למדינה".

בתשובה לשאלות העיתונאים על ההתנגדויות בקואליציה להעברת חוק ההסדרים אמר ליברמן, "יהיה לנו רוב של חברי כנסת שיתמכו. תמיד עד לרגע האחרון יהיו משברים ודרמות. עברתי כבר מספיק תקציבים, זה בילד אין. זה ייפתר עד לרגע ההצבעה. היום יש לי מפגש עם הנהלת הקואליציה ומחר עם ראשי מפלגות ואני מאמין שבלילה האחרון כמו תמיד נמצא את העמק השווה עם כל חברי הכנסת".

שר האוצר התייחס לטענות בקואליציה לפיהן בכוונתם לתמוך בתקציב ולא בחוק ההסדרים ואמר "חוק ההסדרים הוא חלק אינטגרלי מהתקציב. אני שומע שאומרים שאפשר להצביע על התקציב ולא על ההסדרים - זה עורבא פרח. קודם מצביעים על ההסדרים ואח"כ על התקציב. כי בהסדרים יש מקור תקציבי. אי אפשר להפריד בין חוק ההסדרים לתקציב. ננסה לשכנע את חברי הכנסת שאין יותר נכון וצודק מהתקציב שמונח מחר על שולחן הכנסת".

"בשנת 85 אמר יצחק מודעי שחוק ההסדרים נועד למהלכים הנכונים והלא פופולריים. הוא הוכח כמכשיר מאוד יעיל ונכון", הוסיף ליברמן.

"מיד אחרי החגים נפרסם תוכנית כוללת בנושא הדיור"

ליברמן התייחס  לפרויקט המטרו בגוש דן, שעלותו המשוערת עומדת על כ-150 מיליארד שקל במינימום: "כולם מבינים שאי אפשר לנוע בגוש דן יותר ככה, אין ברירה מי שלא יבוא יצטרך לבנות את הפרויקט הזה. מדובר בהמון עבודות לשוק הישראלי. לכן אני מאוד שלם ובטוח שיושבים בכנסת אנשים הגיוניים. כל פרויקט גדול זז רק באמצעות חקיקה מיוחדת".

לגבי העלייה במחירי הדיור - "אנחנו נגיע עד סוף השנה לעלייה של 8% לכן פה צריך תוכנית כוללת. נפגשתי מספר פעמים עם שרת הפנים ושר השיכון ואנחנו עובדים יחד על גיבוש תוכנית, הקמנו קבינט דיור ברשות שר השיכון ולכן אני מניח שמיד אחרי החגים נפרסם תוכנית כוללת בנושא הדיור והמאבק בעליית המחירים".

הוא התייחס גם לעסקים שטוענים שנפגעו מהתו הירוק ואמר: "התחלנו עם התו הירוק והסגול רק לפני 12 יום - להגיד שהעסקים כבר קורסים זה נראה לי מוגזם. כי מחודש מרץ עד תחילת אוגוסט המשק עבד מצויין. מאז שהנהגנו את התו הירוק הוצאנו כחצי מיליארד שקל על בדיקות ונממן בדיקות בשווי כפול בספטמבר-אוקטובר. יש לממשלה הוצאות נוספות בגל הרביעי והשירותים לא אמורים להיפגע".

בתשובה לשאלה האם לא נדרש להחיל סגר כדי לעצור את העלייה בתחלואה אמר ליברמן, "אין שום קשר בין סגר לתחלואה ומקרים קשים. השאלה היא האם סגר הוא כלי אפקטיבי במאבק בתחלואה. אמרתי כבר כמה פעמים מה שמוכח ככלי אפקטיבי זה החיסונים והמסכות. יש גם קשר בין סגר לפגיעה קשה בכלכלה ולכן להמשיך את הרוטינה בעיניי של חיי שגרה היא קריטית. אנחנו מסכימים שהקורונה לא תפסק בקרוב ותלווה אותנו כמה שנים ולכן אנחנו חייבים לחיות לצד הקורונה. אי אפשר רק להסתגר. ולכן אני תומך בחזרה לשגרה גם בלימודים. ברור שיש סיכונים וחששות אבל זו האלטרנטיבה הרבה יותר טובה מלדחות את פתיחת שנת הלימודים".

בהתייחסו לביקורת על העלאת הפנסיות בצה"ל ענה "הפנסיות היו תפוח אדמה לוהט שאף אחד לא רצה בו ואני שמח שעשינו בזה סדר. רצינו לשמור על צה"ל כצבא איכותי. היום התחרות היא מול השוק הפרטי, והמשכורות בצה"ל לא יכולות להתחרות עם זה. היתרון היחסי שאפשר לתת להם זה בנושא הפנסיה אין שום סוכריה אחרת ובשיקול הכולל ובכל האיזונים זו החלטה טובה".

"הכלכלה הישראלית למדה לחיות ולעבוד לצד הקורונה"

בפתח דבריו הציג ליברמן את התקציב ואמר כי הוא יעמוד על 432 מיליארד שקל ו-300 מיליון שקל ול-2022 על - 452 מיליארד ו-500 מיליון שקל. "כלכלת ישראל נמצאת בעלייה בשלושה פרמטרים: דוחות רבעוניים של החברות הנסחרות בבורסה הישראלית, פעילות בכרטיסי אשראי יפה מאוד וגביית המיסים האחרונה טובה ואפילו טובה מאוד. אנחנו עדים לפעילות יפה מאוד של המשק הישראלי".

לדברי ליברמן, "הדבר הכי חשוב שהכלכלה הישראלית למדה לחיות ולעבוד לצד הקורונה. תקציב המדינה הוא הכי חברתי שהובא בתולדות ישראל - משרד הבריאות קיבל תוספת של שני מיליארד שקל, כולל בנייה של שני בתי חולים חדשים בבאר שבע וקריית אתא. ההחלטה על הקמת בית חולים בצפון התקבלה בשנת 2000 והסבתא בפרוזדור עדיין שם, וההחלטה על בית חולים נוסף בדרום התקבלה בספטמבר 2014. אותו דבר תוספת של 700 מיליון שקל לרווחה - לביצוע החלטה שהתקבלה ב-2017 למאבק באלימות במשפחה, לביטחון תזונתי.

"משרד החינוך - תוספת של מיליארד שקל מתוכם 700 מיליון שקל בבסיס התקציב. המשרד לביטחון פנים - מקבל עוד מיליארד שקל - 450 לביטחון טכנולוגי, 300 מיליון למאבק בפשיעה במגזר הערבי וגיוס 1,100 שוטרים חדשים. כשאני מדבר על כל התוספות גם במשרדים האחרים, מדובר בתקציב חברתי. בנוסף יועברו מיליארד וחצי שקל לאזרחים ותיקים הזכאים להבטחת הכנסה, תוספת של 1.8 מיליארד שקל לנכים ומיליארד שקל לנכי צה"ל. לניצולי שואה עוד 3 מיליון שקל למענק שנתי - מ-4,000 ל-6,500".

ליברמן התייחס גם לתוכניות לדיור ציבורי ואמר "פעם ראשונה מאז רן כהן (מרצ) - ישראל הולכת לתוכנית של דיור ציבורי ותרכוש עוד 1,700 דירות ו3,000 דירות בהסכם עם הסוכנות היהודית".

"חושב שנגיע להסכמות עם החקלאים"

בתשובה לשאלה על ההתנגדויות הקשות בקואליציה לרפורמה בחקלאות כפי שהיא בחוק ההסדרים, סירב ליברמן להתחייב כי יוכנסו בה תיקונים נוספים כפי שדורשים חברי הכנסת. "יש פה אי הבנה. מדובר בתוספת תקציבית לחקלאות הישראלית. כדי לאשר יבוא אני לא צריך רפורמה אלא חתימה של שני שרים אוצר וחקלאות. אני חושב שנגיע להסכמות עם החקלאים, לולא כמה ח"כים שרצו להפוך את זה לדגל.

"אנחנו מוסיפים 2.6 מיליארד להשקעה בחקלאות ובחדשנות, בחלק השני מקציבים חצי מיליארד שקל לתמיכה ישירה בחקלאי. הרפורמה מטפלת גם בנושא העובדים זרים ובמחירי המים - קיבלנו החלטה להקפיא את מחירי המים. בחקלאות נטפל גם ברשתות השיווק - שהקמעונאי הוא סיטונאי ויבואן. השוק נשלט על ידי 3 רשתות גדולות - שופרסל, רמי לוי וויקטורי - אנחנו מתכוונים להתמודד עם זה".

ליברמן גם התייחס לשאלה אודות הכנסות בתו מיכל ליברמן וקרא גם ליאיר נתניהו לחשוף את מצב החשבון שלו. "הבת שלי לא הרוויחה יות מ-14-16 אלף לחודש מאותה חברה. הייתי מצפה מכל עיתונאי להוציא את התיק של החברה ולראות את הדוחות האלה. אני מתנדב להעביר לך את כל החשבונות של הבת שלי מאז 2004 בתנאי שיאיר נתניהו יעשה את זה. אני מוכן להעביר את הצהרת ההון שלי בתנאי שנתניהו יעשה את זה. הגשתי הצעת חוק לפרסם את הצהרות ההון של השרים אבל נתניהו וסמוטריץ' וכו הצביעו נגד", אמר ליברמן.

ישרוטל קיבלה מענקים והנחות, וחילקה לבעלים 25 מיליון שקל | אתי אפללו

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לחברות שמקבלות סיוע מהמדינה ומחלקות דיבידנדים, וציין כי הוא מצפה להחזרת כספי הסיוע. ברבעון הנוכחי הייתה זאת רשת המלונות ישרוטל שקיבלה מהמדינה מספר סוגי מענקים, בהם מענק מיוחד לענף המלונות, מענק על החזרת עובדים מחל"ת והנחות בארנונה, והודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 25 מיליון שקל.

ישרוטל הציגה רבעון מוצלח מאוד לאחר שעם סיום הסגרים, אך הותרת מגבלות על נסיעות לחו"ל, הציבור צמא הנופש נהר אל בתי המלון בישראל, שמצידם העלו את המחירים ונהנו מתפוסה גבוהה, דבר שהיתרגם לתוצאות כספיות טובות בדוחות הכספיים.

ליברמן בדבריו ביטא עמדה לפיה הסיוע שנותנת המדינה נועד לסייע לעסקים לעבור תקופות קשות ולשמר אותם כמעסיקים שמספקים פרנסה למאות משפחות, ולא כדי לחלק דיבידנדים לכיסים של הבעלים.

בתי המלון בישראל הם מהענפים שהיו הראשונים לספוג את המכה הכלכלית שהביאה עמה הקורונה, עם סגירת השמיים והירידה החדה בתיירות הנכנסת. בשיא תקופת הקורונה בתי מלון מרשתות שונות שעמדו ריקים בשל הסגרים, הוסבו אף למלונות לחולי קורונה.

ענף המלונאות הוא ענף עתיר ידיים עובדות, אשר מעסיק צעירים רבים כעובדים לא מיומנים, לצד עובדים מיומנים יותר, ולמדינה יש אינטרס ברור לסייע לענף כדי לשמר את מקומות העבודה, זאת נוכח נתוני אבטלת הצעירים הגבוהה שאפיינה את תקופת הקורונה.

ישרוטל זכתה לביקורת על חלוקת הדיבידנד, והיא איננה החברה הראשונה. לפני כשנה רשת פוקס בבעלותו של איש העסקים הראל ויזל ספגה ביקורת ציבורית קשה לאחר שנטלה כספי מענקים והטבות מהמדינה, והודיעה על חלוקת דיבידנד בגובה 49 מיליון שקל. לאור הביקורת הציבורית, פוקס הודיעה כי תחזיר את כספי ההטבות.