חילוקי דעות בין כונס הנכסים למשפחת פישמן מעכבים את מכירת פישמן רשתות

ככל הידוע הוגשו מספר הצעות לרכישת פישמן רשתות, המוערכת בשווי של כ-350 מיליון שקל ומחזיקה ברשתות זר פור יו, טויס אר אס, הפיראט האדום, חברת כרטיס האשראי פאואר קארד ועוד

אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר
אליעזר פישמן / צילום: איל יצהר

מכירתה האפשרית של חברת פישמן רשתות, הניצבת על הפרק זה מספר חודשים, מתעכבת, וזאת לטענת מקורבים למהלך בשל חוסר הסכמות בין עו"ד יוסי בנקל, נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של איש העסקים אליעזר פישמן, לבין ילדיו של פישמן - הבן אייל והבנות רונית וענת - בקשר לשווי החברה במימוש.

פישמן רשתות היא כנראה הנכס המשמעותי ביותר שנותר למשפחת פישמן, והיא הוערכה לצורך מכירתה בכ-350 מיליון שקל. מכירת החברה, הפועלת בתחומי הקמעונאות, האשראי והפארמה, תפסה תאוצה מוקדם יותר השנה, בחודש אפריל.

ככל הידוע, בהליך למכירת החברה, שמובילה "ווליו בייס מיזוגים ורכישות" בראשות יאיר אפרתי, גילו עניין מספר גופים אסטרטגיים מתחום הקמעונאות בישראל, כמו גם קרנות השקעה בשיתוף עם גופים מוסדיים. אולם המגעים עימם לא התקדמו לפי שעה.

בהתאם להסדר החוב של פישמן שאושר בבית המשפט ב-2017, המכירה צריכה להתבצע על בסיס הערכת שווי. ככל הידוע, קיימות מחלוקות בקשר להערכת השווי בין בנקל לבין שלושת ילדיו של פישמן, המחזיקים בכמחצית ממניותיה של פישמן רשתות, ובהתאם צפויים לקבל עבור חלקם בחברה יותר מ-150 מיליון שקל.

גורם המכיר את הצדדים ציין כי "יש ביניהם מלחמה שעוד לא נגמרה, כחלק מהליך פשיטת הרגל, וההדים של אותם מאבקים מחלחלים גם לפישמן רשתות". אולם לדבריו, "אלה ויכוחים מסחריים לגיטימיים, כשכל צד מנסה להציג את הדברים קצת אחרת לפי איך שנוח לו, ובסופו של דבר מעריך השווי ייקבע את השווי הנכון בהתאם להערכתו המקצועית".

הבנקים ויתרו על 5% לטובת המשפחה

פשיטת הרגל של פישמן הוכרזה רשמית ב-2017 והוערכה אז כגדולה ביותר בתולדות ישראל, עם חובות בהיקף של כ-4 מיליארד שקל. עד לאחרונה החזיק הנאמן עו"ד בנקל ב-55% ממניות פישמן רשתות, עם שליטה בדירקטוריון, בעוד שבני משפחתו של פישמן - הבן ושתי הבנות - החזיקו 45%.

במסגרת הסדר גישור שנחתם אשתקד עם בני המשפחה, ויתרו הבנקים הנושים (לאומי, הפועלים, דיסקונט ומרכנתיל) על 5% ממניות פישמן רשתות לטובת המשפחה. כמו כן, הבנקים הסכימו לשנות את תקנון החברה ולהעניק למשפחה מספר שווה של דירקטורים.

בהתאם, בנוסף לעובדה כי רק 50% מתמורת המכירה צפויים להגיע לידי נושיו של פישמן (לאחר מימושים קודמים של נכסיו בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל), לבני משפחת פישמן יש גם כוח משמעותי בדירקטוריון החברה, מה שמסייע להם במאבקם מול הנאמן.

הכנסות שנתיות של 500 מיליון שקל

הפעילויות העיקריות של פישמן רשתות כוללות את רשת הפרחים זר פור יו (ZER4U), רשתות מוצרי הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום, חברת כרטיס האשראי החוץ-בנקאיים פאואר קארד ופעילות בתי מרקחת ומסחר בתרופות באמצעות טלפארמה וטלפארם. כפי שנחשף בגלובס מוקדם יותר השנה, פעילויות אלה יחד ייצרו לפישמן רשתות בסיכום שנת 2020 הכנסות מצרפיות המוערכות ביותר מ-500 מיליון שקל.

נכס מרכזי נוסף של פישמן רשתות הוא כ-25% ממניות חברת גלוברנדס, המשווקת מוצרי עישון, ממתקים וחטיפים, אשר נסחרת בבורסה בשווי שוק של כ-540 מיליון שקל. גם החזקה זו, בשווי נוכחי של כ-135 מיליון שקל, נכללת בין הנכסים הנמכרים תחת החברה.

פישמן רשתות מחזיקה גם בכ-10% מרשת ה"עשה זאת בעצמך" הום סנטר, שאינם מיועדים למכירה. מניות אלה יחולקו כדיבידנד בעין בין הבנקים לבין משפחת פישמן. זאת, לאחר שבנק הפועלים מכר למשפחה לפני כשלוש שנים כ-90% ממניות הרשת תמורת כ-5 מיליון שקל בלבד.

כמו כן, פישמן רשתות מחזיקה ברשת חנויות ציוד הספורט מגה ספורט, הנמצאת בהליך מכירה הכפוף לאישור רשות התחרות, כך שגם פעילות זו לא תיכלל במימוש המדובר של פישמן רשתות.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות, הבעלים של עיתון גלובס.