ביידן נרדם בפגישה עם בנט? בדיקת עובדות של רויטרס מגלה שלא

חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן העלתה סרטון שהפך ויראלי שמוכיח לכאורה כי נשיא ארה"ב נרדם במהלך פגישתו עם רה"מ, והאשימה את התקשורת בהתעלמות • המשרוקית של גלובס 

ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הפגישה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן עוררה לא מעט תגובות, טענות וגם שמועות רשת. אחת המרכזיות שבהן הייתה הטענה שבמהלך דבריו של בנט, הנשיא האמריקאי נרדם. את הטענה הזאת היה אפשר לראות מתפשטת במהירות בטוויטר בישראל לאחר הפגישה בין השניים, כשהחשבון הבולט ביותר ששיתף את העדות המרשיעה לכאורה היה של חברת הכנסת מהליכוד גלית דיסטל-אטבריאן.

הסרטון שהעלתה אטבריאן זכה למיליוני צפיות, ובהמשך, בציוץ נפרד היא תקפה את הסיקור התקשורתי של האירוע: "האם נשיא שנרדם באמצע פגישה מול ראש ממשלת ישראל זאת ידיעה חשובה? לא יודעת. אבל זאת לבטח ידיעה חדשותית. והידיעה הזאת צונזרה באופן מוחלט. אמש החלטתי לשתף כאן את סרטון הנשיא הנרדם כי אני מתעבת צנזורה… הרשת נותנת בראש". בהמשך אף התראיינה חברת הכנסת על הסוגייה בחדשות 13.

דיסטל-אטבריאן לא הייתה היחידה שקידמה את הטענה הזאת. הסוגיה קיבלה ביטוי בצורות שונות גם בכותרות אתרים מרכזיים בישראל. "נשיא ארה"ב נראה 'מנקר' במהלך דברי ראש הממשלה על הקשר בין ישראל לארה"ב", נכתב בכותרת המשנה של ידיעה שעסקה בתגובות ברשת לטענה, ועלתה באתר ישראל היום; "תיעוד מביך של ביידן נרדם באמצע הפגישה עם ראש הממשלה בנט", הכריזה כותרת באתר ערוץ 20; ואילו באתר מעריב הלכו על סקר: "שובו של סליפי ג'ו: האם ביידן נרדם במהלך דבריו של בנט? הצביעו".

מתברר שהסוגיה העסיקה גם אתרים בצפון אמריקה, והסרטון עם ה"הוכחה" כי הנשיא שקע בשינה, הופץ גם באתר חדשות המזוהה עם הימין השמרני בקנדה, על ידי פעילים רפובליקנים בטוויטר, וגם על ידי חבר בית הנבחרים מאינדיאנה.

השיתופים הללו הביאו את בודקי העובדות של סוכנות הידיעות רויטרס ושל רשת CNN לבחון את הטענות. הבדיקה שלהם העלתה שהסרטון שפורסם ברחבי הרשת נערך ונחתך בצורה מגמתית ומטעה. ברויטרס הציגו את הקטע המלא, שבו נראה ביידן משיב לבנט מיד עם סיום דבריו, רגע אחרי שהקטע הערוך נחתך. לא בדיוק התגובה שלה הייתם מצפים מאדם שנרדם. ב-CNN הראו גם כי הנשיא מזיז את ידיו בזמן שהוא כביכול נרדם, והסבירו כי ביידן השפיל את מבטו מיד לאחר שבנט החל לדבר על "הימים הקשים" שעוברים האמריקאים באפגניסטן, כנראה כאות כבוד לחיילים האמריקאים ההרוגים.

בודקי העובדות האמריקאים הזכירו כי זו אינה הפעם הראשונה שגורמים מהצד הימני של המפה הפוליטית מפיצים פייק ניוז שכולל הוכחות לכאורה להירדמות מביכה של ביידן. בתמונה שהופצה בתחילת פברואר בפייסבוק הולחמו שני צילומים של ביידן כך שיראה כאילו הוא נרדם על כיסאו בחדר הסגלגל. במקרה אחר, בסרטון מוקדם יותר, שצבר מיליוני צפיות בזמן קמפיין הבחירות לנשיאות, הושתלה תמונה של ביידן עם עיניים עצומות בתוך קטע וידאו מ-2011, שלמעשה הכיל במקור ראיון עם הזמר הארי בלפונטה שככל הנראה אכן נרדם (או עשה מדיטציה, לטענתו) במהלך ראיון טלוויזיוני.

ובחזרה לאירוע הנוכחי. גם עיתונאים ישראלים ששהו בחדר בו נערכה הפגישה בין השניים התייחסו לטענות כאילו ביידן נרדם במהלך הפגישה ושללו אותן. העיתונאיות הודיה כריש-חזוני, הכתבת המדינית של מקור ראשון כתבה בטוויטר: "אמנם המנורה קצת הסתירה לי, אבל מזווית המבט שלי - המוצגת כאן - ביידן לא נרדם... להיטפל להתרחשויות שלא ממש קרו, רק מחליש את הביקורת העניינית". באתר ערוץ 7 דווח כי גם עמיתתה מגלי צה"ל, מוריה אסרף וולברג, אמרה במהלך שידור בתחנה הצבאית: "הייתי בחדר, הסתכלתי כל הזמן על בנט ועל ביידן, ולא התרשמתי שביידן נרדם. לדעתי זה עניין של זווית הצילום".

ומה עם הסרטון הוויראלי של ח"כ דיסטל-אטבריאן? בעקבות בדיקת העובדות של הגופים האמריקאים, בטוויטר הצמידו לו את ההערה "תוכן שעבר מניפולציה", והוסיפו לינק שמפנה את הגולשים לבדיקת העובדות של רויטרס שהזכרנו כאן.

בשורה התחתונה: הסרטון שהופץ בישראל ובארה"ב מטעה. בחינה של הקטע המלא מפגישתם של ביידן ובנט מראה כי הנשיא לא נרדם, אלא משפיל בפתאומיות את ראשו בעת שבנט מדבר על פיגוע הטרור באפגניסטן. ביידן אף ממשיך להזיז את ידיו וראשו לאחר מכן. בנוסף, מיד עם סיום דבריו של בנט, הנשיא מגיב ומתייחס לדברים.

תחקיר: אורי כהן ויונתן כיתאין

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: גלית דיסטל אטבריאן
מפלגה: ליכוד
תאריך: 29.8
ציטוט: "האם נשיא שנרדם באמצע פגישה מול ראש ממשלת ישראל זאת ידיעה חשובה?"
ציון: מטעה

מתברר שגלית דיסטל אטבריאן לא לבד. ביומיים האחרונים, טענות על כך שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן נרדם במהלך דבריו של ראש הממשלה נפתלי בנט לאחר הפגישה ביניהם בבית הלבן החלו לצוץ גם ברשתות החברתיות האמריקאיות. אתרי ימין, צייצנים מוכרים ואפילו חברי קונגרס שיתפו סרטונים המראים לכאורה את הנשיא מנמנם בזמן שבנט מודה לו על תמיכתו בישראל.

בין המפיצים של הסרטון המביך לכאורה: אתר חדשות המזוהה עם הימין השמרני בקנדה, פעילים רפובליקנים וחבר בית הנבחרים מאינדיאנה.

סערת הרשת הביאה את בודקי העובדות של סוכנות הידיעות רויטרס ושל רשת CNN לבחון את הטענות. הבדיקה שלהם העלתה שהסרטון שפורסם ברחבי הרשת נערך ונחתך בצורה מגמתית ומטעה. ברויטרס הציגו את הקטע המלא, שבו נראה ביידן משיב לבנט רגע אחרי שהקטע הערוך נחתך. ב-CNN הראו גם כי הנשיא מזיז את ידיו בזמן שהוא כביכול נרדם, והסבירו כי ביידן השפיל את מבטו מיד לאחר שבנט החל לדבר על "הימים הקשים" שעוברים האמריקאים באפגניסטן, כנראה כאות כבוד לחיילים האמריקאים ההרוגים.

בודקי העובדות הזכירו כי זו אינה הפעם הראשונה שפעילי ימין מפיצים פייק ניוז על הירדמות מביכה של ביידן, שזכה לכינוי "ג'ו הישנוני" מהנשיא לשעבר דונלד טראמפ בשל גילו. בעבר, התמונות והקטעים שהפכו ויראליים היו מגמתיים ומזויפים עוד יותר. בתמונה שהופצה בתחילת פברואר בפייסבוק הולחמו שני צילומים של ביידן כך שיראה כאילו נרדם על כיסאו בחדר הסגלגל. בסרטון אחר שצבר מיליוני צפיות בזמן קמפיין הבחירות לנשיאות, תמונה של ביידן עם עיניים עצומות נשתלה בקטע וידאו נפרד מ-2011 בו נראה הזמר הארי בלפונטה ישן - או עושה מדיטציה לטענתו - במהלך ראיון טלוויזיוני.

בעוד בארה"ב רוב עבודת ההפצה נעשתה על ידי משתמשים אנונימיים או שוליים ברשתות, בישראל הופץ הסרטון על ידי חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן, מקום 10 בליכוד, שם צבר כבר יותר מ-5 וחצי מיליון צפיות. הסוגיה גם עלתה לכותרות בישראל היום, כיכר השבת, ערוץ 20 ומעריב, שם אפילו הגדילו לעשות וקראו לגולשים להצביע בסקר מיוחד ואינטראקטיבי.

מצד שני, העיתונאיות הודיה כריש-חזוני ממקור ראשון ומוריה אסרף וולברג מגלי צה"ל, שנכחו בחדר בעת הפגישה, התעקשו שהנשיא לא נרדם, וכך גם עורך בערוץ 7 שבחן מקרוב את הצילומים.

בשורה התחתונה: בחינה של הקטע המלא מפגישתם של ביידן ובנט מראה כי הנשיא לא נרדם, אלא משפיל בפתאומיות את ראשו בעת שבנט מדבר על פיגוע הטרור באפגניסטן. ביידן אף ממשיך להזיז את ידיו וראשו לאחר מכן. הנשיא גם מגיב מיד עם סיום נאומו של בנט על הדברים שאמר ראש הממשלה. לכן הסרטון שהופץ בישראל ובארה"ב מטעה.