הנשיא הרצוג על האלימות בחברה הערבית: זו שעת חירום לאומית

נשיא המדינה בוועידת המשפט השנתית של לשכת עוה"ד: "לא ייתכן שאזרחים יקומו משנתם, ילכו לעמל יומם ולא יוכלו להיות בטוחים שישובו בשלום לביתם. מדובר בטרור אזרחי לכל דבר" • "חיזוקה של מערכת המשפט הוא אינטרס עליון"

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בוועידת המשפט השנתית, היום / צילום: תמר מצפי
נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג בוועידת המשפט השנתית, היום / צילום: תמר מצפי

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג התייחס היום (ה') לפשיעה הגואה בחברה הערבית. "אני עוקב בתדהמה, בחרדה ובחלחלה אחרי גל הרציחות המזוויע שפוקד את המדינה ככלל ואת החברה הערבית בפרט. המספרים מראים על למעלה מ-100 נרצחים ונרצחות בשנה האחרונה של אזרחים חפים מפשע. מדינת ישראל לא יכולה להמשיך ככה ולקרוא לעצמה מדינה מתוקנת", אמר הנשיא בוועידת המשפט השנתית של לשכת עורכי הדין לכבוד פתיחת שנת המשפט. בימים האחרונים אירעו שלושה מקרי רצח של צעירים במגזר הערבי, ו- 78 בני אדם נרצחו במגזר מתחילת השנה.

הרצוג הוסיף כי "לא ייתכן שאזרחים יקומו משנתם, ילכו לעמל יומם ולא יוכלו להיות בטוחים שישובו בשלום לביתם. מדובר בטרור אזרחי לכל דבר. הטרור הזה מאיים על כולנו, אין ואקום למשילות. כולם מחויבים למטרה. העם מצפה לראות תוצאות ונותן גיבוי מלא למאבק". 

"חיזוקה של מערכת המשפט הוא אינטרס עליון" 

על הביקורת על מערכת המשפט בישראל אמר הרצוג: "לא חייבים להסכים להחלטות הרשויות, ועדיין יש לנהל מחלוקות בכבוד הדדי, ועלינו להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים. חיזוקה של מערכת המשפט הוא אינטרס עליון, גם במובנים של תקציבים ותקנים, מאות תקנים - כפי שמראה דוח העומס שפרסמה הנהלת בתי המשפט".

ראש הממשלה נפתלי בנט, ששהה בכנסת בהצבעה על תקציב המדינה, שלח דברי ברכה והתייחס לחלוקות הקיימות בתוך הממשלה. לדבריו, "אנחנו צריכים לשמור שהמחלוקות יתנהלו מתוך בחינה עצמית. מחלוקת היא לשם שמיים אם היא לגופה של הנושא, לגופו של עניין. בעבר ראינו מחולקות לא לשם שמיים. בממשלה הנוכחית אנחנו מצליחים לפצח נושאים בלב המחלוקת. למשל, בסוגיית הפטור מגיוס לחרדים, הבאנו פתרון פרגמטי של הורדת גיל הפטור. גם במערכת המשפט אנחנו צריכים להביא תיקונים. על מערכת המשפט צריכה לפתוח צירים, לסייע ביעדים שהצבנו לפנינו.

"יש רוח חדשה של רצון טוב לשיתוף-פעולה בין אנשים שמחזיקים עמדות פוליטיות שונות, לפעמים הפוכות, אבל אנחנו שותפים ברצון עז לשמור על המדינה. אנחנו מנסים להתמקד בדברים המאחדים".

גם ראש לשכת עורכי הדין אבי חימי התייחס לפשיעה בחברה הערבית: "האלימות בחברה אינה 'תופעה' אלא מכת מדינה של ממש. לא מדובר ב'תופעה' או 'אפיזודה חולפת', אלא ב'מכת מדינה' של ממש. אני מבקש להביע תקווה שכל הנוגעים בדבר - רשויות אכיפת החוק ומשרדי הממשלה הרלבנטיים ישכילו לשלב זרועות עם הַנְהָגַת החברה הערבית - ולטפל בבעיה באופן שורשי, כך שתוגשם זכותם הבסיסית של ערביי ישראל לחיות בשלווה".