קרן העושר הנורבגית מבטיחה "להיות שחקן משמעותי" בתחום הנדל"ן

בניגוד למדיניות העבר, הקרן מגדילה את השקעותיה בנדל"ן באמצעות שותפות במיזמים והשקעה ישירה בנדל"ן, ולא באמצעות השקעה במניות ובאגרות חוב

נורבגיה / צילום: אלי גנצר
נורבגיה / צילום: אלי גנצר

קרן העושר הנורבגית, שזכתה לכותרות בשבועות האחרונים אחרי שדיווחה על רווח של 111 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2021, מתכוונת להגדיל את השקעותיה בתחום הנדל"ן - כך דיווחה השבוע סוכנות הידיעות "בלומברג". רוב השקעות הקרן, ששוויה הכולל עומד על 1.4 טריליון דולר, נעשות בשוק ההון (מניות ואגרות חוב), אולם היא משקיעה גם בנדל"ן, בין אם באמצעות הבורסות או באמצעות השקעות בלתי-נסחרות (Non-Listed), כמו קרנות ומיזמי מימון משותפים.

לפי הדיווחים, המשמעות של הגברת ההשקעות בתחום מסמלת את הצפי להתאוששות בתחום הנדל"ן המסחרי אחרי מגפת הקורונה, בעיקר בארה"ב. "אנחנו עדיין רואים פחות פעילות רכש נדל"ן בתחום ההשקעות העקיפות בפורטפוליו שלנו", אמרה מנהלת תחום הנדל"ן בקרן, מיה הולסטד, בראיון ל"בלומברג", "אבל יש לנו כמה הצעות הנמצאות בצנרת, ואנחנו חוזים הוצאה גדולה יותר". מומחים ציינו כי מדובר בשינוי מגמה מצד קרן העושר הגדולה בעולם, "שביצעה סיבוב פרסה, וכעת מחפשת השקעות נדל"ן ברחבי העולם".

כחלק מהגדלת ההשקעות, השקיעה הקרן בשבוע שעבר כ-400 מיליון דולר בעבור החזקה של כ-47.5% במיזם משותף עם חברת הביטוח האמריקאית MetLife, לרכש מתחם המשרדים One Memorial Drive בקיימברידג', מסצ'וסטס. "זו דוגמא מצוינת להשקעה שלנו בשוק הפרטי", אמר מנהל תחום השקעות הנדל"ן בארה"ב בראיון לסוכנות הידיעות. הוא אמר כי זו צפויה להיות העסקה הגדולה ביותר השנה, "לפחות עד השבועות הקרובים".

קרן העושר הנורבגית, או בשמה הרשמי Norges Bank Investment Management השקיעה כ-32 מיליארד דולר בעשור האחרון בתחום הנדל"ן המסחרי, מרכזים לוגיסטים ומשרדים. התשואה השנה עד כה על ההשקעות נעה בין 4% ל-12%, לפי סוג ההשקעה (ישיר, דרך שוק ההון או בהשקעות פרטיות). בסך-הכול, השקעות הנדל"ן היוו כ-4.2% מההשקעות של הקרן בחצי השנה האחרונה, לעומת מטרה שהוצבה של 5%. שני המנהלים אמרו בראיון כי הקרן מפעילה "מדיניות סלקטיבית" בנוגע להצעות שזורמות אליה.

"עם הצמיחה של הקרן, אנחנו נקצה יותר ויותר הון לתחום בשנים הקרובות", הבטיחה הולסטד, "אנחנו הולכים להיות שחקן משמעותי בתחום הנדל"ן".

הקרן הוקמה על ידי המדינה הסקנדינבית בשנות ה-90' במטרה לשמור חלק מרווחי הנפט והגז, .שאחראים לכרבע מהכנסות המדינה, לדורות הבאים. ועדת השקעות מיוחדת אחראית לתמהיל ההשקעות של הקרן: מניות, אג"ח ונדל"ן. גלובלית, הקרן מחזיקה במניות של כ-9,500 חברות. 

מאז 1996, אז הופקדה הקרונה הראשונה בקרן, מוגבלת הממשלה - לפי נוהג בלבד - בשימוש בכספים, והיא יכולה לקבל לתקציב המדינה רק חלק מהתשואה השנתית על הר הכסף המופקד בה. בעבר עמדה התשואה המובטחת לממשלה לטובת התקציב על 4%, ולפני כשנתיים הפחיתה אותה ממשלת הימין-מרכז השולטת בנורבגיה ל-3% בלבד.