מרפאות נסגרות, רופאים תחת איומי תביעה: האיסור להפלות כבר מורגש בטקסס

תחת אי הסכמה ניכרת ובהפרש של קול אחד, הצביע בית המשפט העליון בעד הישנותו של החוק האוסר על הפלות בטקסס, שאוסר על הפלות מהשבוע השישי - גם אם מדובר בהריון כתוצאה מאונס או גילוי עריות • מרפאות שמבצעות הפלות החלו להיסגר • המערכה הבאה בעליון: דיון בחוק שאוסר על הפלות במיסיסיפי

הפגנה נגד החוק האוסר הפלות בטקסס, אתמול / צילום: Reuters, Carlos Kosienski/Sipa USA
הפגנה נגד החוק האוסר הפלות בטקסס, אתמול / צילום: Reuters, Carlos Kosienski/Sipa USA

על חודו של קול, בית המשפט העליון של ארצות הכריע בעד החוק שאוסר על הפלות החל מהשבוע השישי להיריון בטקסס. כעת, ארצות הברית תצטרך להתמודד עם המשמעויות הרדיקליות של הפסיקה הזאת.

בחודש מאי האחרון נחתם בטקסס, המדינה השנייה בגודלה בארצות הברית, חוק האוסר על הפלות. החוק, שנחתם על ידי מושל המדינה הרפובליקני גרג אבוט, אוסר על הפלה החל מהשלב שבו ניתן לזהות פעילות לבבית - בדרך כלל בסביבות השבוע השישי - שבו נשים רבות עדיין לא יודעות שהן הרות. המשמעות המיידית של הכרעת העליון כעת היא שלא ניתן יהיה לבצע הפלות בטקסס, שכן רוב (כ-85%) ההפלות שם התבצעו עד כה אחרי השבוע השישי להיריון. 

יש מי שרואה בפסיקה של העליון חלק ממורשתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לחברה האמריקאית, אחרי סדרת מינויים של שופטים שמרניים לבית המשפט העליון בתקופת כהונתו.

רופאים יהיו חשופים לתביעות

טקסס היא אחת ממדינות המפתח החשובות של ארצות הברית, ולכן גם סביר לצפות שהאגפים הפחות שמרניים במדינה לא יניחו למערכה הזאת, גם אחרי הפסיקה של ביהמ"ש העליון.

אחרי הפריחה המחודשת של המפלגה הדמוקרטית בעקבות התבוסה של טראמפ בבחירות האחרונות, הדמוקרטים לא יוכלו להרשות לעצמם לאפשר לעוד מדינות בארה"ב ללכת בעקבות טקסס. ואכן, התגובה הראשונה באה ישירות מפיו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שכבר הספיק לגנות את החוק ולאשר שוב את תמיכתו של הבית הלבן בזכויות ההפלה של נשים. "החוק הזה בטקסס הוא חוק קיצוני שמפר באופן בוטה את הזכויות החוקתיות של הנשים, אחרי עשרות שנים של מאבק לטובתן", פרסם הנשיא ביידן בהודעה שלו.

עם זאת, למרות ההתנגדות הנשיאותיות, החוק בטקסט צפוי כאמור לצמצם באופן מיידי ודרמטי את האפשרות לביצוע הפלות בטקסס, גם במקרה של הריון אחרי אונס או גילוי עריות, וייאלץ את רוב מרפאות ההפלה לעצור לאלתר את פעולתן. בין השאר, משום שהחוק שאושר על ידי בית המשפט העליון יאפשר לראשונה לכל אזרח פרטי בארצות הברית להגיש תביעה אזרחית נגד כל מי שמסייע להליך ההפלה.

רופאים פרטיים ברחבי טקסס כבר בחרו להפסיק לאלתר להציע שירותי הפלה שלהם, כדי להימנע מהסיכון הפוטנציאלי לתביעות יקרות נגדם, בעקבות החוק. ד"ר חאזאללה מואיידי, מנתח שמבצע הפלות בטקסס, הודה שהוא, וכל עמיתיו ביחד איתו, מתכוונים לציית לחוק, למרות שהוא לא מוסרי, לא אנושי ולא צודק לדעת. זאת משום שהחוק בניסוחו הנוכחי מאיים על הפרנסה שלו ומותיר אותו חשוף לתביעות. קבוצת "הורות מתוכננת", שמפעילה 11 מרפאות הפלה ברחבי טקסס, כבר הודיעה שהיא תציית לחוק הקיצוני, למרות שהוא מנוגד לתפיסה הרפואית-אתית שלה.

חוקים שמגבילים הפלות בעוד 12 מדינות

ההצבעה על החוק התרחשה בעקבות עתירת חירום שהוגשה על ידי תומכי הזכות לבצע הפלות, שביקשו למנוע אכיפה של החוק שנכנס לתוקף ביום רביעי האחרון. מדובר בחוק המחמיר ביותר בכל ארה"ב נגד זכותה של אישה לבצע הפלה מאז פסיקת בית המשפט העליון בשנת 1973, והוא חלק מפעולה רחבה יותר של רפובליקנים ברחבי ארצות הברית, הפועלים למען אכיפת מגבלות חדשות על הפלות. לפחות 12 מדינות נוספות העבירו חוקים האוסרים על הפסקת הריון לאחר זיהוי של פעילות לבבית, אבל בכל מדינות אלה נחסמה הוצאתם של החוקים לפועל על ידי בתי המשפט.

למרות הפסיקה הסופית בית המשפט העליון, השופטים החתומים עליה הדגישו כי הוא "אינו מגביל בשום אופן הליכים מקובלים אחרים כנגד החוק", כך לשונה של הפסיקה. תחת אמירה זאת, נערכים כל הגורמים הרלוונטיים לקראת הסתיו - אז יערך עוד דיון מכריע בסוגיית ההפלות, הפעם בקשר לניסיון של מדינת מיסיסיפי, מדינה שמרנית גם היא, לאסור על הפלות אחרי השבוע ה-15 של ההיריון.