150 קמ"ש מעל הקרקע: דרך חדשה וירוקה להתניידות עשויה לפתור את בעיית הפקקים

החברה הבלארוסית uSky Transport החלה בפיילוט באיחוד האמירויות שעשוי לשנות את פני התחבורה: רשת של תאי הסעה אוטומטיים שנעים באוויר על מסלולים מפלדה • "אנשים מאסו בעומס בכבישים ובנזקים האקולוגיים שהוא מייצר", אומר אולג זרצקי, מנכ"ל החברה

תא חשמלי של uSky Transport / הדמיה: יוטיוב, uSky Transport
תא חשמלי של uSky Transport / הדמיה: יוטיוב, uSky Transport

עומסי תנועה הם אחד האתגרים הנפוצים בערים רבות בעולם, שמנסות להתמודד עם הבעיה בדרכים שונות כמו קורקינטים חשמליים לשימוש ציבורי או רמזורים שפועלים באמצעות בינה מלאכותית. אבל חברה אחת מאמינה שהפתרון הוא לבנות רשת של תאי הסעה אוטומטיים, הנעים ללא נהג ובמהירות גבוהה, שינועו בעיר באוויר על מסלולי פלדה.

ניסיון כזה, בשטח ממש, כבר מתבצע בימים האלה, עוד מחודש יוני, על ידי חברה בלארוסית בשם uSky Transport, שפתחה קו ניסיוני באורך של 400 מטר בעיר שארג'ה, על גבול דובאי והאמירויות.

מבחוץ, התאים החשמליים צבועים בלבן מבריק ומבפנים מעוצבים כמו מחלקה ראשונה של מטוס נוסעים, כולל תאורה מסוגננת, מוזיקת רקע וחלונות מהרצפה עד התקרה. שתי כורסאות מרופדות ושני כסאות מתקפלים נועדו לארבעה נוסעים שאותם יכול התא החשמלי להסיע.

אם וכאשר ייושם הפרויקט במלואו, רשת תאים חשמליים שתתפרש על עיר תוכל לספק פתרון תחבורה ל-10,000 נוסעים בשעה ובמהירות של עד 150 קילומטר בשעה, כך מבטיחים ב-uSky, אם כי מטעמי בטיחות הוגבלה המהירות בקו הניסיוני.

החזון של החברה הוא להקל את העומס על הכבישים וכן להחליף את הכבישים שטרם נסללו, כך שהשטחים המיועדים לכך יהיו מרחבים עבור גנים ירוקים, מדרכות ואזורי בילוי. "הקרקע לחלוטין רוויה מאמצעי תחבורה, ואנשים מאסו בעומס בכבישים ובנזקים האקולוגיים שהוא מייצר", אומר אולג זרצקי, מנכ"ל uSky Transport.

זול וירוק יותר

לפי החברה, בעוד שעלות בנייה של קילומטר אחד של רכבת תחתית יכולה להגיע ל-150 מיליון דולר, אותו קילומטר במערכת התאים החשמליים - "sky pods" - יעלה 10 מיליון. נוסף לזאת, המערכת דורשת פחות חומרי בנייה כך שגם תהליך ההקמה שלה ירוק יותר ופולט פחות פחמן.

חברת uSky פיתחה בנוסף מערכת דומה לשינוע של מכולות משא ומטענים כבדים עד 48 טון ובמהירות של 90 קילומטר לשעה.

מערכת sky pods נבחנת גם בהשוואה למערכות אחרות של תנועה מעל הקרקע, כמו רכבל למשל. אך לעומתן, sky pods מאפשרים גמישות רבה יותר בתנועה, כך שמנעד השימושים שלהם רחב יותר. ברכבל יש תא אחד בלבד והוא נוסע במהירות קבועה. ב-sky pods ניתן להשתמש במספר תאים במקביל על אותה תשתית, המיועדים למרחקים שונים.

ב-uSky מודים שיידרש תכנון מדוקדק על מנת להימנע מפקקים בשמיים, אך מאמינים שכל עוד יוקפדו הכללים, ה sky pods הם פתרון תחבורתי שניתן לאמץ בהיקף רחב.

בהמשך השנה, uSky מתכננת לבנות בעיר שארג'ה קו באורך 2.4 קילומטר, מה שיאפשר להגביר את מהירות הנסיעה של התא וכן להמחיש איך סוגים שונים של תאים - תא נוסעים ותא הובלה - יכולים להיות בשימוש על אותה רשת במקביל.

חוסיין אל מחמודי, מנכ"ל פארק המחקר לטכנולוגיה וחדשנות של העיר שארג'ה - שם קו המבחן של התאים החשמליים ממוקם - מקווה שהתקנת המערכת בעיר תביא גם לתמורה פוליטית ותמריץ את האסטרטגיות המודרניות שאיחוד האמירויות מאמץ אצלו. ההצלחה של הניסוי הזה הביאה כבר לאישור הקמת קו נוסף, בעיירת החוף קור פאקאן שבמזרח איחוד האמירויות. דובאי השכנה בודקת גם היא מערכות דומות של תאים אוטומטיים מעל הקרקע, וחברות נוספות כמו Virgin Hyperloop, מפתחות אותן עבורה.

uSky שואפת להתרחב, ופניה אל המזרח התיכון ואסיה, שם יש גידול טבעי של האוכלוסייה ובמדינות רבות התחבורה הציבורית אינה מפותחת, למרות הביקוש הגואה. למרות זאת, המנכ"ל זרצקי מספר כי התעניינות הגיעה גם מארצות הברית וקנדה. בינתיים, אם הכל יתנהל לפי המתוכנן, פרישת מערכת ה-sky pods על העיר שארג'ה כולה תושלם עד 2024.