חברות הטכנולוגיה הישראליות כיכבו בוול סטריט בחודש אוגוסט

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עלה בחודש אוגוסט ב־3% • בתחום הביומד בלטה אנלייבקס, שמנייתה הוסיפה לערכה 82% • בקרב חברות הטכנולוגיה, מאנדיי זינקה מעל 70% • ומה מעניין במצטרפת החדשה למדד, חברת הפינטק ריסקיפייד?

הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA
הנפקת ריסקיפייד / צילום: CRC MEDIA

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, עלה בחודש אוגוסט ב־3%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה בשיעור דומה של 3.1%, ומדד נאסד"ק טיפס ב־4%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה ב־2.9%, בעוד מדד ת"א עלה במתינות ב־0.9% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה זינק ב־4.1%. אחת המניות הבולטות בביצועיה בתת המדד היא אנלייבקס , שמנייתה הוסיפה לערכה 82%.

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי אנלייבקס מפתחת את התרופה אלוסטרה, העשויה לעזור למטופלים עם מחלות אוטואימוניות, ולסיבוכים העלולים לקרות ממחלות אחרות. אלוסטרה "מתכנתת" מחדש מקרופגים שיצאו מאיזון חזרה למצב פעילות תקין. מקרופגים הם תאים פעילים של מערכת החיסון, העלולים לגרום נזק לרקמות הגוף אם הם פעילים מדי, כפי שקורה למשל לחלק מהחולים בקורונה. אלוסטרה יודעת להגיע באופן ספציפי לתאים הללו, כך שהיא מפסיקה פעילויות שאינן רצויות ופוגעות בגוף. בנוסף, התרופה עשויה לסייע לחולי סרטן באמצעות הפעלת מנגנונים הגורמים למערכת החיסון לתקוף את הסרטן, ובכך לטפל כטיפול יחיד או בשילוב עם טיפולים אחרים במחלה זו.

אנלייבקס  (שנסחרת גם בתל אביב) דיווחה לבורסה כי לאחר שמשרד הבריאות הישראלי בחן את התוצאות החיוביות שעלו מניסוי שלב 2 של החברה, הוחלט על ניסוי נוסף בו ייבחן אם אלוסטרה עשויה לעזור לחולי קורונה עם תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS).

מאנדיי בלטה במדד הטכנולוגיה

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה זינק ב־4.2% באוגוסט, בעוד מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה עלו ב־1.2% ו־2.8%, בהתאמה.

החברה הבולטת ביותר בתת-המדד החודש היא מאנדיי  (monday.com), שזינקה באוגוסט ב־71%. החברה הוקמה ב-2012 על-ידי רועי מן וערן זינמן, היא משרתת למעלה מ־120 אלף לקוחות ומעסיקה כ־800 עובדים. מאנדיי מפתחת ומשווקת פלטפורמה לניהול פרויקטים ולאוטומציה של תהליכי עבודה עבור חברות וארגונים.

טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק
 טקס פתיחת המסחר של חברת מאנדיי / צילום: נאסד''ק

בפרומתאוס מציינים כי הפלטפורמה של מאנדיי מבוססת על שיתוף מידע בין המשתמשים השונים, כך שצוותים ומנהליהם יכולים לעדכן ולקדם משימות בזמן אמת ולתקשר בצורה נוחה ויעילה הן מהמשרד והן מהבית. מניית החברה עלתה בין היתר בעקבות פרסום הדוחות הכספיים של החברה לרבעון השני, שהראו צמיחה של 94% בהכנסות ל-70.6 מיליון דולר. אמנם החברה עדיין הפסדית, ומדווחת על הפסד תפעולי של 27.5 מיליון דולר, אך לפי סמנכ"ל הכספים של החברה אלירן גלזר "למרות הצמיחה האדירה של החברה בשנים האחרונות, אנו מאמינים כי החברה רק בתחילת דרכה, ותצמח עוד רבות".

קבלת פנים חמה לריסקיפייד

אחת החברות שנוספו לאחרונה למדד גלובס-פרומתאוס היא ריסקיפייד , שהנפיקה את מניותיה למסחר בבורסת ניו יורק בסוף יולי. החברה גייסה כ-368 מיליון דולר לפי שווי של כ־3.3 מיליארד דולר, וכבר ביום המסחר הראשון הביקוש הגדול דחף את שוויה אל מעבר לרף ה־4 מיליארד דולר. כשבוע לאחר מכן, החתמים מימשו את האופציות שהוענקו להם והגדילו את היקף הגיוס של ריסקיפייד בכ־55 מיליון דולר. נכון להיום, מחיר המניה הוא כ-36.9 דולר, תשואה של כ-76% מאז ההנפקה.

 
  

ריסקיפייד, שהוקמה ב-2013 על-ידי עידו גל ואסף פלדמן, היא חברת פינטק המפתחת ומשווקת פלטפורמת תוכנה הניתנת כשירות (SaaS) למניעת הונאות באתרי מסחר מקוון (eCommerce). רכישות בעולם ה־eCommerce כרוכות בביצוע תשלומים באופן מקוון, דבר הגורם לסיכונים משמעותיים לסוחרים, בדמות הונאות, שימוש באמצעי תשלום גנובים ובחשבונות פרוצים. בעבר חברות התמודדו עם סיכונים אלו באופן פנימי ונאלצו להחליט האם לנקוט במדיניות אישור עסקאות נוקשה הגורמת לדחיית עסקאות כשרות מחמת הספק, או למתוח את הגבול ולאשר כמה שיותר עסקאות, אך לשלם ביוקר כאשר לא מונף דגל אדום על מה שמתגלה בדיעבד כהונאה.

בפרומתאוס אומרים כי ריסקיפייד מציעה פתרון יעיל יותר מאחר שהיא נחשפת למדגם רחב מאוד של עסקאות מחברות ושווקים מרובים. הפלטפורמה שלה מסוגלת לנתח את המידע, ההזמנות ההיסטוריות והתנהגות הצרכנים באתרי eCommerce ולספק המלצת אישור או דחייה של עסקה עם רמת וודאות גבוהה מאוד. המלצה זו היא תוצר של ניתוח של מאות פרמטרים באמצעות כלי בינה מלאכותית ולמידת מכונה.

המודל העסקי שלה מהווה תמריץ ללקוחות פוטנציאליים להשתמש בשירותיה. ריסקיפייד גובה מהסוחר עמלה בגין כל עסקה שאושרה על ידה ובנוסף מעניקה לו אחריות להחזר כספי של 100% במקרה שהתגלתה בדיעבד הונאה באותה העסקה. מודל זה כורך את האינטרס של הסוחר בד בבד עם האינטרס של ריסקיפייד כך ששני הצדדים שואפים למקסם את ההכנסות של הסוחר באמצעות אישור מהיר של עסקאות רבות ככל הניתן תוך הימנעות מאישור עסקאות בעלות פוטנציאל הפסד גבוה כתוצאה מחשד ממשי להונאה.

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד / צילום: עדי אורני
 אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד / צילום: עדי אורני

במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים כי משבר הקורונה אמנם גרם לדעיכה במגזרים רבים, אך ריסקיפייד היא דוגמא לחברה שדווקא הרוויחה מהשפעות המשבר. אנשים בכל רחבי העולם הסתגרו בבתיהם ומיעטו לצאת לבלות, וכתחליף, הרבו להשתמש בשירותים מקוונים. בהתאם, תחום הסחר המקוון שבר שיאים חדשים, כאשר שחקני eCommerce הגדילו את מחזורי המכירות שלהם וסוחרים שעד אותו מועד לא מכרו כלל באמצעות האינטרנט החלו להקים מערכי מסחר מקוון. צמיחת השוק היטיבה עם ריסקיפייד שמחזור המכירות שלה ב-2020 גדל ב-30% לכ-170 מיליון דולר. עם זאת, ריסקיפייד טרם רשמה רווח תפעולי וקל וחומר רווח נקי, אך נתון זה אינו מפתיע שכן מדובר בחברת טכנולוגיה המצויה בשלבי צמיחה וככזו משקיעה משאבים רבים בפיתוח ושיווק.

נתון מפתיע בדוחות ריסקיפייד הינו הרווחיות הגולמית הנמוכה שלה ביחס לחברות SaaS. לדברי אייל שבח, שותף בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, "חברות SaaS מפיקות באופן מסורתי רווח גולמי בשיעורים גבוהים של 70% ואף יותר, אולם ריסקיפייד מסתפקת נכון להיום בשיעור רווח גולמי של מעט מעל 50% בלבד. ההסבר לנתון זה נעוץ במודל העסקי הייחודי של ריסקיפייד אשר תואר לעיל - במסגרתו ריסקיפייד מספקת שירות אחריות על עסקאות שאושרו על-ידה, ועלות השירותים הללו נרשמת כחלק מעלות המכר".

אם כן, ככל שהאלגוריתם של פלטפורמת ריסקיפייד יזהה עסקאות לא כשרות בצורה מדויקת יותר, כך שיעור הרווח הגולמי של החברה יגדל - וכמובן גם הרווח הנקי.
בנוסף לאמור לעיל, מציינים האנליסטים של פרומתאוס כי ריסקיפייד פועלת בסביבה תחרותית ביותר, הכוללת הן חברות דומות המפתחות מוצרים מקבילים, והן פתרונות המפותחים באופן פנימי. התחרות הענפה דורשת מריסקיפייד להשקיע משאבים רבים במחקר ופיתוח על מנת שהפתרון שלה ימשיך להיות רלוונטי, וכן בשיווק כדי לדאוג לשימור לקוחות ולהרחבת נתח השוק. ההנפקה תוכל לסייע לה בהשגת יעדיה באמצעות השקעת הכספים שגויסו במחקר ובשיווק כאמור לעיל, וכן תעניק לה גישה לגיוס כספים נוספים בעתיד. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.