בדיקת העובדות שהובילה להגשת כתבי אישום נגד מפיצי תרופה מסוכנת

כשארגון בדיקת העובדות הארגנטיני צ'קאדו החל להתחקות אחר מפיצי דיסאינפורמציה, הוא לא ציפה שהבדיקה תיגמר בחקירת משטרה והגשת כתבי אישום נגד שורה של גורמים ששיווקו חומר מסוכן בשם כלורין דיאוקסיד כ"תרופת פלא" לקורונה

כלורין דיאוקסיד / צילום: Shutterstock
כלורין דיאוקסיד / צילום: Shutterstock

איזה אימפקט יכולה להוליד עבודה של בודקי עובדות? בדרך כלל מדובר על כך שבמקרה הטוב הבדיקה תשנה את השיח הציבורי לטובה. אם ננקה מהשיח טענה עובדתית מופרכת שחדרה אליו נוכל לתרום לשיפור המסגרת שבה מתנהל הדיון בסוגיה מסוימת. אבל כפי שהראו עמיתנו הארגנטינאים מארגון בדיקת העובדות צ'קאדו (ספרדית: Chequeado), לפעמים בדיקת עובדות יכולה להוביל לסנקציות פליליות כלפי אנשים שמפיצים דיסאינפורמציה מסכנת חיים.

הסיפור מתחיל בבדיקה שפרסמו בצ'קאדו באפריל, כחלק מפרויקט "מפיצי הדיסאינפורמציה" (Los Desinformantes) - סדרת כתבות שמתחקות אחר המקורות לנרטיבים כוזבים. הבדיקה עקבה אחר הנרטיב שהפך את הכלור הדו-חמצני (או כלורין דיאוקסיד, אם תעדיפו) ל"תרופת פלא" בחוגים מסוימים. זה התחיל עוד לפני הקורונה, כשהכלורין דיאוקסיד שווק כתרופה שיכולה לרפא סרטן, מלריה ואפילו ניוון שרירים. כשהקורונה פרצה, גם היא הצטרפה לרשימה. 

בפועל, כפי שהסביר טוקסיקולוג לצ'קאדו, הכימיקל אכן מחסל נגיפים, חיידקים ותאים סרטניים, אבל גם תאים בריאים ועושה זאת ללא אבחנה. זה הופך את ה"תרופה" הזו למסוכנת. הכימיקל לא מאושר לשימוש כתרופה על ידי המקבילה הארגנטינית של ה-FDA (ה-ANMAT), או על ידי כל רגולטור תרופות אחר בעולם, וכבר נרשמו בעולם מקרי מוות בשל נטילתו. למעשה, מקרה אחד כזה הוא שהביא את חברי צ'קאדו לבדוק את העניין מלכתחילה.

צ'קאדו התחקו אחר שורה של אנשים ששיווקו את הכלורין דיאוקסיד כתרופה. הבולט שבהם הוא אנדריאס לודוויג קאלקר, גרמני במוצאו, שמציג את עצמו כד"ר לרפואה אלטרנטיבית עם תואר מאוניברסיטה שהואשמה כבר במכירת תארים. הסתבכות בפלילים לא זרה לקאלקר, שכבר נעצר בעבר על ידי רשויות ספרד בשל פגיעה בבריאות הציבור. זה לא מה שהפריע לו להרצות על נפלאות הכלורין דיאוקסיד, והוא עשה זאת אפילו באוניברסיטאות. בנוסף לקאלקר, צ'קאדו הציגו גם את פועלם של לואיס אנריקה גרסייה, שמציג את עצמו כבישוף וישמח למכור לכם קצת מתרופת הפלא שלו דרך הדואר; דיאטנים שלא ירשמו אותה למטופלים אבל ישמחו למכור אותה דרך הוואטסאפ; ועוד. בגלל שלא מדובר בתרופה רשומה, כל אחד ירשום לכם מינון אחר. 

משטרת ארגנטינה נמצאת כבר חודשים רבים בחקירה נגד קאלקר, אך בעקבות התחקיר של צ'קאדו, זימנה המשטרה את מנהלת ארגון בדיקת העובדות, לאורה סומר, לתת עדות. התחקיר והעדות הביאו בתחילת החודש להגשת כתבי אישום לא רק נגד קאלקר, אלא גם נגד גרסייה (שאצלו גם נמצאה קולקציה של סמלים נאצים) ועוד 17 אנשים שהפיצו כלורין דיאוקסיד. המשטרה מצאה את הכימיקל ב-13 בתים שונים. הרשויות דיווחו שכתבי האישום הוגשו באשמת "מכירת, הפצת ואחסון" כלורין דיאוקסיד, למרות ש- ANMAT אסרה לשווקו כתרופה.