מובילאיי הכריזה בתערוכת מינכן על שירות מוניות אוטונומיות שלה, שיפעל בגרמניה החל מ-2022

המיזם יבוצע בשיתוף עם חברת שירותי הרכב הבינלאומית SIXT, וימותג תחת השם של החברה הבת MOOVIT

המונית האוטונומית של מובילאיי / צילום: מובילאיי
המונית האוטונומית של מובילאיי / צילום: מובילאיי

חברת מובילאיי והחברה האם שלה אינטל הודיעו היום (ג') בתערוכת הרכב הבינלאומית של מינכן על הכוונה להשיק מ-2022 בעיר מינכן שירות מוניות אוטונומיות על פי זימון. המוניות ימותגו תחת השם של החברה הבת הישראלית MOOVIT ויישאו עליהם את הלוגו שלה. המיזם יבוצע במסגרת שיתוף פעולה עם חברת ההשכרה ושירותי הרכב הבין לאומית SIXT שבסיסה בגרמניה.

המוניות הרובוטיות על בסיס המיניוואנים החשמליים של "NIO" הסינית, שסופקו למובילאיי לאחרונה, יכללו את חבילת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי, המכונה Mobileye Drive, שכוללת את מצלמות החכמות של החברה, מעבדים פרי פיתוחה ובנוסף גם רדאר לייזר (ליידאר) וחיישנים נוספים שפותחו על צדדים שלישיים. זו הפעם הראשונה שמובילאיי מציגה את מערכת הנהיגה האוטונומית המשולבת במלואה ברכב עבור שירותים מסחריים של היסעים ללא נהג.

מובילאיי תהיה הבעלים של צי המוניות ואילו סיקסט תתפעל את כלי הרכב ותתחזק אותם. הנוסעים יוכלו להזמין את המוניות האוטונומיות באמצעות האפליקציה של MOOVIT או באמצעות האפליקציה המשולבת של סיקסט להזמנת הסעות, השכרת רכב, שיתוף כלי רכב ועוד.

יצוין כי בגרמניה התקבל לאחרונה "חוק כלי רכב אוטונומיים" (AV), שמתיר שימוש בכלי רכב ללא נהג על כבישים ציבורים במדינה, ומאפשר למוניות האוטונומיות של מובילאיי להתחיל בפיילוט, בשיתוף נוסעים, ברחובות מינכן כבר בשנת 2022. בהמשך יעבור צי הרכב משלב הפיילוט להפעלה מסחרית לאחר קבלת אישור רגולטורי.

מובילאיי הודיעה כבר ב-2018 על כוונות להשיק שירות מסחרי דומה של מוניות רובוטיות בתל אביב עוד השנה, עצמאית או בשיתוף עם פולקסווגן. אולם בהעדר רגולציה מתאימה בישראל, שעדיין נמצאת בדיונים, לא ברור האם ומתי יתממש הפרויקט גם בישראל.

במקביל בוחנת מובילאיי להציע בעתיד חבילה מושלמת של רכב אוטונומי על בסיס פלטפורמת רכב חשמלית, שתותאם ספציפית לצרכיה ותעוצב על פי דרישתה, ולא כתוספת לרכב סדרתי קיים.

החברה נמצאת במגעים עם ספקית רכיבים גרמנית גדולה לאספקה של פלטפורמה מודולרית של רכב חשמלי, שמכונה בתעשייה "סקייטבורד", שעליה ניתן לפתח תצורות מרכב שונות, תאי נוסעים לייעודים שונים וכדומה. החבילה האוטונומית של מובילאיי תשולב בפלטפורמה הזאת מבראשית.

באירוע התייחס יו"ר אינטל, פאט גלסינגר, לחשיבות שתהיה בשנים הבאות לתחום הצ'יפים ברכב והעריך כי עד 2030 הצ'יפים יהוו כ-20% מכלל הרכיבים של רכבי פרימיום, פי 5 מחלקם ב-2019. הוא העריך כי היקף שוק הצ'יפים לרכב יוכפל עד סוף העשור ויעמוד על 115 מיליארד דולר ויתפוס כ-11% מכלל שוק הצ'יפים העולמי.

יו"ר מובילאיי, אמנון שעשוע, העריך כי העלות של החומרה ב"קיט" אוטונומי דוגמת זה שישמש בפרויקט המוניות האוטונומית בגרמניה, עומדת כיום סביב 20 אלף דולר ולפיכך מתאימה בעיקר ליישומים מסחריים שמייצרים הכנסות.

אולם הוא העריך כי עד 2024 תצליח החברה להוריד את העלויות של קיט לכלי פרטיים לסביבות ה-5,000 דולר מה שיאפשר לשלב אותם גם בכלי רכב מייצור סדרתי, שמיועדים לכלי רכב פרטיים. זאת בין השאר תודות לפיתוח עצמאי של רכיבי LIDAR ורדאר, שמתבצע כיום באינטל. שעשוע העריך כי למרות המחסור בצ'יפים החברה תעמוד בכל הזמנות הלקוחות שלה ל-2022 ושב-2023 המחסור כבר צפוי לדעוך.