הקיץ המסויט של ארה"ב הוא רק פתח לבאות

עשרות הרוגים, נזקים במיליארדי דולרים וכמות משקעים שלא נראתה ב-500 השנים האחרונות: הוריקן איידה הוא האחרון בשורה של אסונות טבע שתקפו את ארה"ב, וזו כנראה רק ההתחלה • "קיץ 2021 הוכיח למי שעוד לא הבין שאין עוד מקום אשר חסין מפני שינויי האקלים"

מכוניות שמוצפות במים בפילדלפיה בעקבות הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Matt Rourke
מכוניות שמוצפות במים בפילדלפיה בעקבות הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Matt Rourke

יותר משבוע לאחר שפקדה את ארה"ב אחת הסערות החזקות ביותר שידעה המדינה בשנים האחרונות, עוצמת הנזק מתחילה להתבהר. מניין ההרוגים בעקבות הוריקן איידה עמד אתמול על 71 בני אדם. ההוריקן הותיר אחריו הרוגים בשש מדינות שונות, חלקם מצאו את מותם לאחר שנלכדו במכוניותיהם בזמן שהרחובות הוצפו בגשם, אחרים נלכדו במרתפים מוצפים.

רגע לפני שמסתיים הקיץ, מומחים מזהירים: הוריקן איידה הוא "נורה אדומה" לתוצאות המשבר האקלימי, ויש לפעול כדי למתן את השפעותיו ולהיערך להתמודדות עם האירועים הבאים שעוד ממתינים בפתח.

חנות מוצפת בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA
 חנות מוצפת בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA

נזקים אדירים לרכוש

מלבד אבדות בנפש, ההוריקן הותיר אחריו נזקים כבדים ברכוש. הרשויות נאלצו בסוף השבוע לשאוב מים מבתי מגורים, ולגרור את המכוניות שנערמו ברחובות ובכבישים. הרכבת התחתית של ניו יורק הושבתה כליל למספר ימים בשל ההצפות הכבדות, וגם לאחר שחזרה לפעילות באופן חלקי ביום שבת - היא פועלת תוך שיבושים ועיכובים.

בלואיזינה, כמיליון תושבים נותרו ללא חשמל למשך ימים ארוכים, לאחר שההוריקן הצליח להחריב תשתיות כשנשב בעוצמה של 230 קמ"ש. גם בניו אורלינס, שיבושים באספקת החשמל עדיין מעיבים על יכולתם של חלק מהתושבים להשתמש בתשתיות החיוניות. גם היום, יותר מ-360 אלף איש באזור, נותרו בלא חשמל. בחמש הקהילות ממערב ומדרום לניו אורלינס, לפחות ל-98% מהבתים והעסקים אין חשמל, על פי נציבות שירות הציבורי של המדינה. בחלק מהאזורים, אספקת החשמל לא צפויה להתחדש באופן מלא לפני סוף החודש. באחת הקהילות, נותרו כ-14 אלף בני אדם ללא קורת גג, לאחר שההוריקן הרס 75% מהמבנים בשטחם.

אדם עומד עם מה שנשאר מהסלון שלו אחרי שהוריקן איידה פגע בעיר לוקפורט, בלואיזיאנה / צילום: Associated Press, John Locher
 אדם עומד עם מה שנשאר מהסלון שלו אחרי שהוריקן איידה פגע בעיר לוקפורט, בלואיזיאנה / צילום: Associated Press, John Locher

את ניו יורק, פקד גשם כבד במיוחד, שהותיר אחריו נזקים בכבדים. בניו יורק ירדו בשבוע שעבר 7.5 ס"מ של גשמים בתוך שעה, ושיאים נרשמו בגובה המים של שבעה נהרות הזורמים בצפון-מזרח המדינה. אירועי ההצפות בניו יורק וניו ג'רזי, שברו את שיאי המדידה. בשעה בודדת, ירדו בסנטרל פארק 80 מ"מ של גשם ובמהלך פחות מיממה ירדו שם 180 מ"מ - שיא מאז החלו המדידות.

"זאת סופה של פעם ב-500 שנה. כבישים במנהטן הוצפו ונסגרו. שדה התעופה הפרטי העמוס ביותר בניו יורק, הוצף ב-15 ס"מ מים עם המסלול, ונסגר. הכבישים התמלאו במכוניות ריקות, לאחר שאנשים פשוט ברחו מהם. העירייה נאלצה לטפל במאות רכבים שנותרו על הכביש. ההוריקן כאן לא היה נורא, אבל השיטפון שקיבלנו מטורף", אומר לגלובס אדם דאום, חזאי תעופתי במרכז הבקרה האווירית בניו יורק. "אנשים שואלים אם לא צפינו, האם הופתענו. זו לא הפתעה, אבל אי אפשר לחזות דבר כזה. פעם ב-500 שנה אומר שלא ראינו דבר כזה בזמן חיינו. בוודאי שהייתה תחזית של גשם כבד, אבל לומר ש-200 מילימטר גשם בערב אחד זה משהו שיכול לקרות? אף חזאי בניו יורק לא ראה דבר כזה".

אדם עובר ליד חלק מגג שקרס ברובע הצרפתי בניו אורלינס בשל הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Eric Gay
 אדם עובר ליד חלק מגג שקרס ברובע הצרפתי בניו אורלינס בשל הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Eric Gay

לפי דאום, התשתיות בניו יורק כשלו בפני הממטרים הכבדים. "התשתיות שלנו לא מוכנות לכמויות כאלו של גשם בזמן קצר. הן יכולות לקבל 200 מילימטר של גשם בחודשיים, לא בלילה אחד. אנחנו רואים הרבה יותר אירועים כאלו בכל רחבי העולם. לפני כמה חודשים ראינו אירוע בניו ארק של כ-100 מילימטר שחשבנו שהוא קיצוני, אחרי הלילה אנחנו אומרים - הוא היה קטן עלינו. זה מצב מפחיד. אנשים לא יכלו להגיע לעבודה או למסגרות החינוך, הדירה שלנו ניזוקה - אנחנו בקומה עליונה ומים דלפו מהגג. עצים נפלו על רכבים שחנו על הכביש, וחלק גדול מהמרתפים בניו יורק מוצפים במים. הרכבת התחתית הוצפה, וזה אומר שאי אפשר להגיע ממקום למקום".

אלא שבניו יורק לא נרדמו לחלוטין מול אירועי האקלים הקיצוניים הגוברים. בניו ג'רזי ובניו יורק, למשל, השקיעו מיליארדי דולרים כדי להגן על הבתים מהצפות בעקבות הוריקן סנדי ב-2012, אך רוב המאמצים הופנו לאזורים שעלולים להיפגע מהים - ולא להגנה מפני גשם כבד. גם מערכות ההתרעה והמוכנות לאירועי שטפונות, לא סייעו באופן מלא, והתושבים נאלצו להתמודד עם הנזקים ועם אבידות בנפש.

הרכבת התחתית של ניו יורק מוצפת / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA
 הרכבת התחתית של ניו יורק מוצפת / צילום: Reuters, Anthony Behar/Sipa USA

"התופעות הקיצוניות חזקות ממה שציפו"

"לניו יורק יש את מערכת החיזוי והתרעות מזג האוויר הטובה בעולם. האירוע לא תפס את החזאים שם בהפתעה. התחזיות המוקדמות של National weather Services היו מדויקות לגמרי", אומר ד"ר עמיר גבעתי, מנהל מדעי בחברת "אסגרד מערכות" ומרצה בחוג ללימודי סביבה באוניברסיטת ת"א. "הם חזו לניו יורק כ-130 מ"מ ב-3 שעות בלילה שבין רביעי לחמישי. הרשויות שלחו לתושבי העיר הודעות לטלפונים הניידים והתריעו שהעיר עומדת להיות מוצפת באופן חריג בשעות הללו ועדין אנשים לא תפסו את המשמעות של כך, טבעו במרתפים ותוך כדי נסיעה ברכבם. ניו יורק מורגלת לסופות ולאירועי שלג אבל לא לעוצמות גשם בקנה מידה מונסוני".

גבעתי מספר שלעיריית תל אביב הייתה פגישת זום עם עיריית ניו יורק בשבוע שעבר, יום לפני האירוע ההצפה. בעיריית ניו יורק הציגו את תוכנית החוסן להצפות בעיר במסגרת ארגון c40, ארגון שגם תל אביב חברה בו. "הם הגדירו אירוע אשר צפוי להתרחש אחת ל-100 שנים, כזה שבו יורדים 88 מ"מ בשעה בודדת. זה הצפי שלהם לסביבות 2080. בפועל זה בדיוק מה שקרה, רק לא ב-2080, אלא בשבוע שעבר. זה מראה שהתופעות הקיצוניות חזקות ממה שציפו, מדובר באירוע שיש הרבה מה ללמוד ממנו על פוטנציאל הצפות עירוניות, נגר עירוני והסכנה שטומנת ההקצנה באירועי מזג האוויר לתושבי הערים".

כלי רכב שתקועים בתוך מים, לאחר שהוריקן איידה גרם לשיטפונות בעיר ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle
 כלי רכב שתקועים בתוך מים, לאחר שהוריקן איידה גרם לשיטפונות בעיר ניו יורק / צילום: Associated Press, Craig Ruttle

בשל האירועים, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הכריז בשבוע שעבר על מצב חירום בניו יורק. כאשר סייר בשכונות המוצפות על ידי שרידי הוריקן איידה אתמול (ג'), אמר כי שינויי האקלים הפכו ל"משבר של כולם", והזהיר שהגיע הזמן שארה"ב תתייחס ברצינות לסכנה המובילה לאובדן חיים ורכוש. ביידן סייר ברחובות ניו ג'רזי וקווינס, ופגש אנשים שבתיהם נהרסו או שנפגעו קשות מההצפות. הנשיא הדגיש כיצד אחד מכל שלושה אמריקאים מתגוררים במחוזות שנפגעו מאירועי מזג אוויר קשים בחודשים האחרונים. כאשר רק במהלך הקיץ, 100 מיליון אמריקאים נפגעו ממזג אוויר קיצוני, מהוריקן, שריפות ענק ומחום קיצוני.

"האיום כאן. זה לא משתפר", אמר ביידן בניו יורק. "השאלה היא האם זה יכול להחמיר. אנחנו יכולים למנוע החמרה". ביום שלישי ביקש הבית הלבן מהקונגרס תוספת של 24 מיליארד דולר לסיוע כדי לכסות את עלויות ההתמודדות עם נזקי איידה ואירועי מזג אוויר הרסניים אחרים שהתרחשו לאחרונה.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן מבקר בשכונה שנפגע מהוריקן איידה בניו ג'רזי / צילום: Associated Press, Evan Vucci
 נשיא ארה''ב ג'ו ביידן מבקר בשכונה שנפגע מהוריקן איידה בניו ג'רזי / צילום: Associated Press, Evan Vucci

אחד האסונות היקרים בשני העשורים האחרונים

הפגיעה בתשתיות בעקבות הסופה, הובילה גם לזיהום אוויר. בבית הזיקוק של חברת הדלקים המאובנים SHELL בלואיזיאנה, נפגע מתקן בסערה, ועשן שחור היתמר מעל המפעל. הפסקות החשמל שהתרחשו בשל הסערה, השביתו את מערכות המעקב אחר איכות האוויר, וכך לאזרחים לא הייתה כל אפשרות לאמוד אם ישנו זיהום אוויר בקרבתם.

הפגיעה בתשתיות ממחישה את הקשר שבין המשבר האקלימי והאקולוגי. בעוד ששריפת דלקים מאובנים (פחם, נפט וגז) מחוללת את המשבר האקלימי, אירועי האקלים הקיצוניים מובילים לפגיעה בתשתיות ולמפגעים אקולוגיים. משמר החופים האמריקאי הודיע השבוע כי הוא חוקר כמעט 350 דיווחים על נזילות נפט לחופי המפרץ האמריקאי ולאורכו בעקבות הוריקן איידה. שפכי נפט מסכנים את בעלי החיים הימיים, ואת בריאות האוקיינוסים.

מעבר לכך, הוריקן אידה מסתמן כאחד האסונות היקרים בשני העשורים האחרונים, בין היתר בשל הנזק הרב שנגרם לתשתיות הפוסיליות לייצור אנרגיה בארה"ב. לא רק מערכות החשמל נפגעו, אלא גם מתקני הפקת הנפט והגז. הרוחות הכבדות חתכו את רוב ייצור הנפט והגז הימיים במשך יותר משבוע, ופגעו בפלטפורמות ובמתקני התמיכה היבשתיים. לפי ההערכות, מדובר באובדן של כ-17.5 מיליון חביות נפט, כאשר הסופה איידה יכולה להפחית את הייצור הכולל של ארה"ב בכ-30 מיליון חביות השנה.

אדם בלה פלאס לואיזיאנה מפנה זבל והריסות ממביתו לאחר הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Gerald Herbert
 אדם בלה פלאס לואיזיאנה מפנה זבל והריסות ממביתו לאחר הוריקן איידה / צילום: Associated Press, Gerald Herbert

"ההקצנה באירועי מזג האוויר טומנת בחובה סכנת חיים של ממש"

האם הקיץ רווי אירועי האקלים הקיצוניים הסתיים עבור ארה"ב? לא נראה כך. הבוקר, נמדדו 50 מעלות בעמק המוות בקליפורניה, וגם העיר ניו אורלינס, שלא התאוששה מנזקי הסופה, כבר נאלצת להתכונן לגל חום קיצוני. באזורים אחרים שנפגעו מההוריקן, נערכים השלטונות להתמודדות עם סופות נוספות בימים הקרובים. הקרקע בחלק מהאזורים עודנה רוויה מאירועי ההצפות הקטלניות בשבוע שעבר, וקיים חשש שגשם כבד נוסף עלול לגרום להצפות משמעותיות. אם לא די בכך, במקסיקו הסמוכה התרחשה רעידת אדמה בעצומה 7.1, ומערכת אזהרת הצונאמי של ארה"ב התריעה על "איום פוטנציאלי" בעקבות הרעידה - איום שבהמשך בוטל.

בתים הרוסים לגמרי בעיר לפאייט בלואיזיאנה / צילום: Associated Press, Matt Slocum
 בתים הרוסים לגמרי בעיר לפאייט בלואיזיאנה / צילום: Associated Press, Matt Slocum

"קיץ 2021 אשר מסתיים בימים אלה בארה"ב ממש ובאירופה, מייצג בצורה החדה והברורה ביותר את השינויים המתרחשים כבר בימנו באקלים", מסכם גבעתי. "זה היה קיץ רווי באסונות טבע עם שיאים היסטוריים שנופצו בשני צדי האוקינוס האטלנטי. בתחילת הקיץ נשברו במערב ארה"ב ודרום קנדה שיאי טמפרטורה חסרי תקדים. עד השנה, אם היינו שואלים האם ייתכן שבקנדה הקרירה תימדד טמפרטורה של 50 מעלות ספק רב אם היינו מוצאים אדם שפוי שהיה חותם על כך. ההשלכות של גלי החום לא איחרו לבוא עם שריפות ענק שכילו שטחים עצומים במערב ארצות הברית, מהגבול עם קנדה בואך מקסיקו. גם עתה, בספטמבר, שוררת ב'עמק המוות' בקליפורניה טמפרטורה של 50 מעלות, הרבה מעבר לממוצע גם במקום הנחשב לחם בעולם, 'גיהינום על פני אדמות'".

עוד לפי גבעתי, "בארה"ב רק החלה עונת בהוריקנים וכבר פקדה את המדינה סופה בעוצמה נדירה (4 מתוך 5) אשר זרעה הרס בדרומה והפעם גם טיפסה צפונה ופגעה קשות באזורים הכי מאוכלסים ביבשת: המטרופולין של ניו יורק וניו ג׳רסי, זה שאף פעם לא עוצר לרגע".

אך לא על ארה"ב לבדה. גבעתי נושא עיניים בצער גם לאירופה. "ביבשת הזקנה, המצב לא היה טוב יותר. בסוף אוגוסט קבעה הסוכנות האירופאית למדעי כדור הארץ שזהו הקיץ החם ביותר שנמדד ביבשת אי פעם. באוגוסט נשבר שיא הטמפרטורה בהיסטוריה כאשר בסיציליה, איטליה, נמדדו 49.8 מעלות. בצל. הצד השני של מטבע ההתחממות, אירועי גשם קיצוניים, לא פסח גם הוא על העולם. במערב אירופה חוו באמצע יולי את אירוע הגשם והשיטפונות הקיצוני ביותר אי פעם כאשר בחלקים מגרמניה, בלגיה, הולנד ולוקסמבורג ירדו גשמים בכמות ועוצמה חריגה וגרמו למספרי נספים שהיבשת לא הכירה עד כה: מעל 250 הרוגים מאירוע גשם. קיץ 2021 הוכיח למי שעוד לא הבין שאין עוד מקום בכדור אשר חסין מפני שינויי האקלים, גם לא המקומות החסונים ביותר. ההקצנה באירועי מזג האוויר טומנת בחובה סכנת חיים של ממש ומדינות/קהילות שלא יערכו לכך, ישלמו מחיר גבוה וכואב. גם ישראל פגיעה מאוד לכל ההשלכות: גלי חום, שריפות ענק והצפות בערים, לא חסינה מכך".