השווי של פאפאיה גלובל זינק פי שלושה בחצי שנה ל-3.7 מיליארד דולר

הסטארט-אפ הישראלי, שמפתח מערכת גלובלית לניהול שכר, גייס 250 מיליון דולר בהובלת קרן אינסייט פרטנרס • פאפאיה, חד-הקרן היחיד שמנוהל על ידי אישה מישראל, מתכונן במקביל להנפקה • "אנחנו מתכננים להנפיק בטווח של עד 24 חודשים, אבל זה כמובן תלוי בפרמטרים כמו מצב השוק", אומרת המנכ"לית עינת גז

מימין: ראובן דרונג, עינת גז, עופר הרמן, מייסדי פאפאיה גלובל / צילום: Ira Prokhorov
מימין: ראובן דרונג, עינת גז, עופר הרמן, מייסדי פאפאיה גלובל / צילום: Ira Prokhorov

השווי של הסטארט-אפ הישראלי פאפאיה גלובל, שמפתח מערכת לניהול כוח אדם ושכר של עובדים במדינות אחרות, זינק פי שלושה בתוך חצי שנה. פאפאיה גלובל מודיעה היום (ש') על גיוס 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.7 מיליארד דולר. זאת לאחר שבחודש מרץ האחרון גייסה 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר (אחרי הכסף). השווי הנוכחי של פאפאיה גבוה פי 10 מאשר בגיוס בספטמבר 2020.

פאפאיה מצטרפת לשורה של סטארט-אפים ישראלים בעולמות הפינטק ששוויים קפץ בתוך חודשים ספורים. כך למשל פלטפורמת התשלומים ראפיד הודיעה באוגוסט על גיוס לפי שווי 8.75 מיליארד דולר, גבוה ביותר מפי שלושה מהשווי שלה בינואר השנה. גם מליו, שמפתחת מערכת להעברת תשלומים בין עסקים בארה"ב, משלימה לפי הדיווחים גיוס הון לפי שווי של 4 מיליארד דולר - בהשוואה לשווי של 1.3 מיליארד דולר שניתן לה בתחילת השנה.

תחום צומח אך מרובה מתחרים

הגיוס הנוכחי של פאפאיה הובל על ידי קרן אינסייט פרטנרס, שכבר השקיעה בחברה, והשתתפה בו משקיעה חדשה - טייגר גלובל. אינסייט וטייגר, שתיהן קרנות ניו יורקריות, הן מהמשקיעות האקטיביות ביותר בהייטק העולמי והישראלי כיום. בגיוס השתתפו משקיעי עבר נוספים של פאפאיה - בסמר, IVP, Alkeon קפיטל, Workday ונצ'רס, אקסס תעשיות וגרופ11.

כל כספי הגיוס הנוכחי הולכים לחברה ואלו מעלים את סך ההשקעות שקיבלה פאפאיה מאז הקמתה ל-440 מיליון דולר. בפאפאיה נמנעו מלמסור האם במקביל יתבצע סיבוב סקנדרי, במסגרתו ימכרו בעלי מניות קיימים החזקות, ובאופן כללי בחברה לא מדווחים על סיבובים כאלה. פאפאיה גלובל נוסדה ב-2016 על ידי עינת גז (מנכ"לית), ראובן דרונג (סמנכ"ל מוצר) ועופר הרמן (סמנכ"ל טכנולוגיות) והחברה היא כיום חד-הקרן היחיד המנוהל מישראל שמובל על ידי אישה.

לדברי גז, פאפאיה צפויה "להתקרב מאוד" ב-2021 להכנסות של 100 מיליון דולר לשנה (במונחי ARR, הכנסות שנתיות חוזרות). בסוף 2020 דיווחה פאפאיה על הכנסות של כ-25 מיליון דולר במונחי ARR. הגיוס הנוכחי מתבצע במקביל להכנות של פאפאיה להנפקה בוול סטריט. "אנחנו מתכננים להנפיק בטווח של עד 24 חודשים, אבל זה כמובן תלוי בפרמטרים כמו מצב השוק", אומרת גז.

פאפאיה פועלת בתחום צומח של העסקה גלובלית, כאשר יותר ויותר חברות בוחרות להעסיק עובדים במדינות אחרות, כדי להתמודד עם המחסור בטאלנטים בארצות המקור שלהן. אותן חברות זקוקות לפתרונות שיאפשרו להן לשלם לעובדים המועסקים במדינות אחרות במטבע המקומי ועל פי חוקי העבודה המקומיים.

פאפאיה עובדת עם לקוחות כמו מיקרוסופט, טיוטה, WIX ואינטל, ומציעה חבילה שמשלבת תוכנה ושירות יחדיו. הלקוחות יכולים לבחור בין מסלול שבו פאפאיה מנהלת את תשלומי השכר לעובדים במדינות אחרות (Payroll) תמורת 70-100 דולר לחודש פר עובד, או מסלול שבו פאפאיה דרך שותף מקומי משמשת גם כמעסיק בפועל של העובד המרוחק (EoR), תמורת 770-1,000 דולר לחודש לעובד.

הסבב הנוכחי הופך את פאפאיה לשחקנית בעלת השווי הגבוה ביותר בשוק פתרונות שכר להעסקה גלובלית, אך מאחוריה נמצאים לא מעט מתחרים שכולם גייסו כסף גדול השנה. הסטארט-אפ דיל, שייסד היזם הצרפתי-ישראלי אלכס בואזיז, גייס באפריל 156 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר. הסטאראט-אפ Remote, שהוקם ב-2019, גייס השנה גם הוא 150 מיליון דולר לפי שווי של מעל מיליארד. שחקנית קטנה יותר בתחום היא Oyster, שגייסה ביוני 50 מיליון דולר לפי שווי של 475 מיליון דולר.

לשחקנים בתחום יש התמחויות שונות, כאשר פאפאיה למשל מתמחה בניהול תשלומי שכר לחברות גדולות יותר שיש להן ישויות עסקיות במדינות היעד. לעומת זאת דיל מתעסקת בתשלומים לקבלנים עצמאיים או עובדים יחידניים כאשר לחברות המעסיקות אין ישות עסקית במדינה והיא משמשת כמעסיק עבורם.

התרחבות לאפיקים חדשים

במקביל לגיוס, פאפאיה פועלת להרחיב את הפעילות שלה בתחום. בעוד עד היום פאפאיה השתמשה בשירותי העברת כספים של חברות צד שלישי כדי לבצע בפועל את תשלומי השכר הגלובליים, החברה משיקה בימים אלו פתרון שיאפשר לה לבצע העברות כאלו בעצמה. זהו צעד משמעותי שיכול לפתוח לחברה מקורות חדשים של רווחיות.

"יש מערכות לניהול שכר כמו חילן שלא נוגעות בכסף בכלל. אבל ברגע שאתה נוגע בכסף זה פותח אפיקי רווח ומוניטיזציה כמו יכולת להציע לעובדים הלוואות, תשלומים גמישים ואפילו לקבל את השכר במטבעות שונים כמו בקריפטו", אומרת גז.

במקביל, המטרה של פאפאיה היא להפוך למערכת שנוגעת בכל העובדים בארגון ולא רק באלו שמועסקים במדינות אחרות. כחלק מיעד זה, מודיעה החברה היום על השקת דשבורד בעזרתו יוכלו ארגונים לנטר את האופן שבו מדיניות ההעסקה שלהם עומדת ביעדים של אחריות חברתית, כמו שכר שווה לעובדים גברים ונשים או העסקה של עובדים בכל הגילאים.