סין מציגה: כך הורסים 15 בניינים ב-45 שניות בלבד

שכונה שלמה בעיר קונמינג בסין נהרסה בשבוע שעבר באמצעות חומרי נפץ • הבניינים בני פחות מעשר שנים אולם מעולם לא הושלמו

מתחם הבניינים במהלך ההריסה. עמדו נטושים במשך שנים וניזוקו / צילום: מתוך יוטיוב
מתחם הבניינים במהלך ההריסה. עמדו נטושים במשך שנים וניזוקו / צילום: מתוך יוטיוב

סין ידועה כבר עשרות שנים בפרויקטי הבניין הגרנדיוזיים שלה, החל מגורדי שחקים אימתניים ועד גשרי ענק, שמוקמים כולם בזמן שיא. אולם בשבועיים האחרונים סרטונים מסין שהופצו ברשת תיעדו לא פרויקט בנייה אלא דווקא מבצע חסר תקדים של הריסת מבנים.

במסגרת המבצע, שנמשך 45 שניות ותועד בסרטונים שהפכו ויראליים, נהרסו בבת אחת 15 בניינים רבי-קומות בעיר קונמינג, בירת מחוז יונאן בדרום-מערב סין. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, היה זה מבצע ההריסה הגדול מסוגו אי פעם בסין: החבלנים הציבו 4.6 טון של חומרי נפץ ב-85 אלף נקודות שונות ברחבי המתחם המשתרע על פני 500 אלף מ"ר.

הייעוד: אזור ענק של מגורים ומסחר

הסיפור יוצא הדופן הזה, שהוביל למבצע ההריסה הדרמטי, מתחיל ב-2011, אז חברת בנייה מקומית בשם קונמינג שיפנג הוציאה לדרך את פרויקט הבנייה הענק. במסגרת פרויקט "לי-יאנג סטאר סיטי", היו אמור לקום אזור ענק של מגורים, משרדים ומסחר. אולם מהר מאוד החברה הבונה נקלעה לקשיי נזילות וכבר ב-2012 הפרויקט כולו עבר לידי חברת בנייה שנייה.

חברה זו הצליחה להשלים את הבנייה ב-2015, שנה לאחר הדד-ליין המיועד, בחלק אחד בלבד של הפרויקט, שיועד למגורים. אולם בשלושה חלקים אחרים העבודה נעצרה ב-2013 ומאז 15 הבניינים עמדו לא גמורים. בסך הכול אמור היה הפרויקט לכלול 630 אלף מ"ר של שטח בנוי, אך רק 136 אלף מ"ר מהם הושלמו בפועל.

לאחר שנים שהבניינים עמדו נטושים ולא שמישים, הממשלה המקומית התערבה והעמידה את הפרויקט כולו למכירה בבורסה לזכויות בנייה של מחוז יונאן.
בדצמבר האחרון נרכש הפרויקט כולו תמורת כמעט מיליארד יואן (כ-154 מיליון דולר). אלא שהרוכשת, יונאן חונג חה נדל"ן, החליטה להרוס את כל 15 המבנים שלא הושלמו, ולהתחיל מההתחלה.

לפי הדיווחים בתקשורת הסינית, מאחורי ההחלטה להרוס את המבנים עמדו שתי סיבות מרכזיות. כתוצאה מכך שעמדו שנים נטושים, מי גשם רבים חדרו ליסודות הבניינים ולמבנים עצמם וגרמו לנזקים בלתי הפיכים ולליקויי בטיחות חמורים.

נוסף לכך, החברה הרוכשת טענה כי סגנון הבנייה והתכנון של המבנים, שחולקו ליחידות מגורים, מסחר ומשרדים של 45 עד 600 מ"ר, אינו מתאים לדרישות השוק הנוכחיות.

מאות שוטרים ומאבטחים פינו את התושבים באזור

מבצע ההריסה החל בהגעה של מאות שוטרים ומאבטחים לאזור ביום שישי, 27 באוגוסט. השוטרים סגרו את האזור לתנועה ופינו כ-5,300 תושבים שגרו בבנייני המגורים היחידים שהושלמו במתחם. גם אספקת החשמל והמים מסביב לאזור ההרס נעצרה. הבתים מסביב לאזור ההרס חוו רעד השווה לרעידת אדמה בעוצמה של 3-4 בסולם ריכטר כתוצאה מההריסה האגרסיבית.

השמועות על ההריסה הזרימו גם מאות סקרנים ואלו התמקמו בהר במרחק של 1.5 ק"מ מהמתחם. חלק מהסקרנים הגיעו מהקצה השני של העיר כדי לחזות במופע המתוכנן, והסרטונים שצילמו הפכו ויראליים ברשתות החברתיות בסין ובעולם.

מבצע ההריסה עצמו החל ב-15:30 בצהריים ונמשך כאמור כ-45 שניות בלבד. על אף השימוש המסיבי בחומרי נפץ, כאשר שקע הערפל והאבק סביב האזור התגלה כי אחד הבניינים נשאר נטוי על צדו ולא נהרס לגמרי. צוות ההריסה החליט שלא להפעיל שוב חומרי נפץ אלא להשלים את המבצע באמצעות כלים מכניים.