מי רצח את נשיא האיטי? חלפו חודשיים, והעלילה רק מסתבכת

בחודשיים שחלפו מאז נרצח הנשיא ז'ובנל מואיז, נסיבות מותו עדיין לא ברורות, והחקירה מעוררת יותר שאלות מתשובות | מיטב הסיפורים מהעולם

תמונתו של נשיא ז'ובנל מואיז על קיר חדר הישיבות / צילום: Reuters, Ricardo Arduengo
תמונתו של נשיא ז'ובנל מואיז על קיר חדר הישיבות / צילום: Reuters, Ricardo Arduengo

הערה: מאז פרסום הכתבה (ראשית אוגוסט 2021) חלה התפתחות דרמטית בפרשה ונעצר חשוד מפתיע. פירוט בסוף הכתבה המקורית, שתורגמה כלשונה.

קריאה מהנה!

***

לאחר שטיפס במדרגות המוכתמות בדם, נתקל קרל הנרי דסטין בזירה מורכבת. נשיא האיטי היה שרוע על הרצפה ללא רוח חיים, ובגופו פצעי ירי רבים. כל המגירות היו פתוחת לרווחה, וניירות היו פזורים כאילו מישהו חיפש דבר מה. "חדר השינה נסרק כולו... מסמכים בכל מקום", אמר דסטין. "היו הרבה עדים, אבל הם לא רצו לדבר".

מר דסטין, שהיה חוקר מנוסה והיה אחראי על איסוף ראיות בזירת רצח, ספר עשרות חורי קליעים במעון המגורים הפרטי של הנשיא ותיעד את המיקומים שלהם. הוא נדהם מהכאוס בזירה ומהזיכרונות הקלושים של עדים, שלא תיארו הרבה מעבר לכך ששמעו רעש של יריות.

בחוץ המשטרה הייתה אחוזת תזזית ועצרה את התנועה בכבישים בזמן שחיפשה שכירי חרב קולומביאניים, שלדבריה רצו ברחובות הצרים של השכונה המשתרעת על צלע גבעה.

כחודשיים חלפו מאז שנשיא האיטי, ז'ובנל מואיז בן ה־53, נרצח ב־7 ביולי. הנסיבות עדיין לוטות בערפל, עם שלל חשודים והשערות - ועם יותר שאלות מתשובות. כדי לסבך את העניינים עוד יותר: חוקרים מרכזיים, וביניהם דסטין, ירדו למחתרת. לדבריהם, הם נתונים לאיומים והם חוששים לחייהם.

משטרת האיטי קשרה יותר מ־40 אנשים למזימה לרצוח את הנשיא של אחת המדינות העניות בעולם. לדבריה, ציר הקנוניה נע בין ערי מעמד הפועלים במרומי האנדים בקולומביה, לבין פרברי מיאמי, פלורידה. אך במהלך החקירה לא התגלו מניע ברור או דמות מרכזית, שמשכה בחוטים.

פרידה מנשיא האיטי ז'ובנל מואיז / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn
 פרידה מנשיא האיטי ז'ובנל מואיז / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn
 
בכלא שליד שדה התעופה של המדינה שוהים 18 חיילים לשעבר מקולומביה, שחשודים כמעורבים במזימה. שלושה נוספים נהרגו, לאחר שלדברי המשטרה חילופי אש פרצו בגבעות שמקיפות את הבירה הצפופה של האיטי, פורט או פרינס.

הם כולם מכחישים שרצחו את הנשיא, ואומרים שהם היו במשימה חוקית של מאבק בסמים, ומנסים להפליל אותם. חשוד קולומביאני שנמצא במעצר אמר לעורך דין לזכויות אדם שהגיע לבקרו, שהנשיא כבר היה מת כשהוא הגיע לזירה.

המשטרה עצרה גם כומר לא מוכר, יליד האיטי שפועל בפלורידה, שלדבריה ניסה למנות את עצמו כשליט זמני של האיטי. אך פוליטיקאים האיטים אומרים שמעולם לא שמעו על האיש.

מספר קציני משטרה בכירים, בהם הממונה על אבטחת הנשיא מואיז וחברים ביחידתו, נעצרו. איש טרם הסביר כיצד הצליחו התוקפים להיכנס בקלות כזאת לביתו של הנשיא ולבצע את זממם.

הדיווח שמובא כאן מבוסס על למעלה מתריסר ראיונות עם נציגי מערכת המשפט, יועצים פוליטיים, דיפלומטים, חוקרים ועורכי דין, שתודרכו בנוגע לחקירה, וכמה מהם שוהים במעצר. בהם גם ז'אן לאגוול סיוויל, הממונה על אבטחת הנשיא.

הוול סטריט ג'ורנל בחן הודעות וואטסאפ שהוחלפו בין כמה מהחשודים, והקלטות קוליות של פגישת תכנון שבה היו מעורבים החיילים הקולומביאנים לשעבר. כמו כן נבדקו עדויות שנמסרו על ידי עדי מפתח ותמונות שצולמו במהלך ואחרי התגרה הכאוטית שהובילה למות הנשיא. המידע, שכולל פרטים חדשים, מעורר שאלות נוספות לגבי התיאור הרשמי של החקירה. "אני באמת לא סומך על אף אחד מהכיוונים שעליהם שמענו עד עכשיו", אומר זורז' פוריו, מומחה להאיטי במכון המחקר ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. "הסיפור פשוט לא מסתדר".

בכירים מהאיטי שחיוניים לחקירה ירדו למחתרת. חוקר זירת הפשע דסטין מספר, כי שיחות ממספר חסוי איימו על חייו ועל חיי משפחתו. שלושה חוקרים ופקידי בית משפט נוספים שמעורבים בחקירה אומרים כי קיבלו שיחות דומות. אחד מהעמיתים שלו, שעליו הוטל לראיין את החשודים, השאיר את האורות דלוקים באחד מלילות יום ראשון, ופשוט יצא ברגל מהבית יחד עם אשתו ונעלם למקום מסתור כשבידיו הערות בכתב יד מהראיונות עם החשודים - מסמכים שטרם הוקלדו.

הכשל האבטחתי עלול להעמיק את הכאוס במדינה, שבה כמעט מחצית מהאוכלוסייה סובלת מרעב, צעירים רבים מחפשים איך לברוח ממנה וכנופיות אלימות שולטות בשטחים נרחבים ומשפיעות על הבחירות. הרצח הכניס את המדינה בעלת ההיסטוריה הבעייתית למשבר הגרוע ביותר שחוותה מאז רעידת האדמה ב־2010.

משטרת האיטי אומרת בפומבי כי ישנה התקדמות. "מי שהיה מעורב ברצח, האדם הזה יובא למשפט", אמר יורשו של מר מואיז, ראש הממשלה והנשיא המכהן, אריאל הנרי, בראיון שהתקיים לאחרונה. "ולא משנה מי זה".

המשטרה חשפה מעט מהראיות נגד החשודים ולא סיפקה מניע סביר, מה שמסייע להזין את הספקות לגבי הסיפור הרשמי על תפקידו המרכזי של הכומר מפלורידה בהתנקשות. המשטרה גם עיכבה או קשרה לחקירה סנאטור לשעבר מהאיטי, שני מודיעים של ה־DEA (מינהל אכיפת הסמים של ארצות הברית) - אחד מהם מבריח קוקאין מורשע - מספר אנשי עסקים ממיאמי וקבלן אבטחה לשעבר של שגרירות ארצות הברית.

בשנתו האחרונה כנשיא, ארצו של הנשיא מואיז הגיעה לנקודת משבר. כנופיות ביצעו מעשי טבח וניהלו מערך סחיטה ברחבי הבירה, שבה הן שולטות עכשיו בכשליש מהשטח, לדברי האו"ם. מספר החטיפות עלה ועורכי דין, עיתונאים ופעילי זכויות אדם בולטים נרצחו. במקביל התמודדה האיטי עם אינפלציה של 23% בשנת 2020.

משטרת האיטי אוספת ראיות מזירת הרצח. חילופי אש פרצו בשכונה / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn
 משטרת האיטי אוספת ראיות מזירת הרצח. חילופי אש פרצו בשכונה / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn

מואיז ביטל מספר חוזים ציבוריים שהוא ויועציו האמינו שמכבידים על המדינה, שסובלת גם כך ממצוקת מזומנים, ויצר לעצמו אויבים חדשים. הממשלה שלו אמרה שסיכלה ניסיון הפיכה בפברואר. הוא ופוליטיקאים אחרים הואשמו בכך שהם מעורבים עם הכנופיות, מעורבות שאותה הכחיש. הלחץ גבר מצד מפגינים, מחוקקים מהאופוזיציה וקבוצות בינלאומיות שקראו למואיז להתפטר מתפקידו או לפנות דרך לבחירות.

המטיף מפלורידה

לדברי המשטרה, הקנוניה נגדו נרקמה בפורט או פרינס, במיאמי ובקולומביה, במעורבות של כומר האיטי־אמריקאי לא מוכר בשם כריסטיאן עמנואל סאנו. במשך שנים הכומר בן ה־63, שמוחזק במעצר על ידי המשטרה, מיצב את עצמו ביוטיוב ובחדרי ישיבות כאדם עם תוכנית להכחיד את העוני בהאיטי (הניסיונות לפנות אל סאנו או אל אחיו לא צלחו. לא ניתן היה לוודא שיש לו עורך דין).

"אנחנו זקוקים למנהיגות חדשה שתשנה את דרך החיים שלנו", אמר בסרטון שעלה ליוטיוב ב־2011. חברים ועמיתים אמרו שב־2015 סאנו התחיל לדבר על ממשלת מעבר בהאיטי שתציע ביטחון ותבנה צמיחה כלכלית.

מאז 2020 קיים למעלה מ־10 מפגשים מקוונים עם פארנל דוורגר, מרצה בפנסיה לכלכלה בקולג' בראוורד בפורט לודרדייל. השניים הגו תוכנית פיתוח כלכלית בשווי 83 מיליארד דולר להאיטי, תוכנית שאותה פיתח דוורגר, והיא כוללת כבישים, מפעלי כוח הידרו־אלקטריים ותשתית לסילוק פסולת, כך לפי המצגת של התוכנית ששמה "תוכנית מרשל לשיקום האיטי", שהגיע לידיו של הוול סטריט ג'ורנל.

בחודש מאי הציג סאנו את התוכנית לקבוצה קטנה שנאספה בחדר ישיבות בפורט לודרדייל, סיפר דוורגר בראיון. לדבריו, בין הנוכחים היו אנטוניו אינטריאגו, מהגר מוונצואלה העומד בראש חברת האבטחה CTU שפועלת באזור מיאמי, ונשיא חברת Worldwide Capital Lending Group, וולטר ויינטמילה, יליד אקוודור.

המימון לכאורה של המזימה

הרשויות בהאיטי טוענות ש־CTU שכרה את החיילים לשעבר מקולומביה שמצויים כעת במעצר, בעוד שחברת ההלוואות של ויינטמילה סיפקה את ההון הדרוש למבצע. כחלק מחקירת הרצח, ה־FBI פשט על נכסים בדרום פלורידה שבבעלות השניים, בין היתר על ביתו של ויינטמילה בווסטון. הם עצמם לא נעצרו.

"הלקוח שלנו חף מפשע ועובד לנקות את שמו", אמר עורך הדין של אינטריאגו. בהצהרה של Worldwide Capital, החברה של ויינטמילה, נאמר שסאנו פנה לחבר וחיפש מימון לפרויקטי תשתיות, ושהחברה סייעה במתן הלוואה בסכום לא ידוע ל־CTU כדי לממן את המאמצים הללו. לפי ההצהרה שלו, לא היה דיון בהתנקשות או בשימוש באלימות כדי להביא לשינוי בהנהגה בהאיטי.

לדברי דוורגר, סאנו רצה להפוך לראש ממשלה באחד הימים, אבל לא דובר בפגישות על הפיכה לא חוקתית או אלימה בהאיטי. דוורגר אמר שהוא לא יכול להעלות בדעתו שסאנו היה המוח מאחורי קנוניית ההתנקשות.

גורמים ברשויות בהאיטי אומרים שכאשר פשטו על חדר המלון של סאנו בפורט או פרינס מצאו מצבור של כלי נשק אוטומטיים. מנגד, מי שהכירו את הכומר אומרים שהוא סלד מנשק, כך לדברי סטיבן ברוס, טייס מסחרי בן 65 שהיה שכן של סאנו בשנות ה-2000 בברנדון, פלורידה. "הוא איש ירא שמיים וחושב שכולם צריכים להיות כאלה".

נראה כי מקור ההכנסה המרכזי של סאנו הוא מכונת MRI שהייתה בבעלותו בהאיטי, אמר ברוס. ב־2013 הגיש סאנו בקשה לפשיטת רגל בפלורידה, לפי רישומי המדינה, וביתו עוקל. "אפשר לומר שהוא אדם תמים למדי, אין לו שום חוכמת רחוב", אמר ברוס. "אני יכול לתאר לעצמי איך מנצלים אותו... [מי שאחראי] סידר אותו בגדול".

לורן למוט, לשעבר ראש ממשלת האיטי ובעל ברית קרוב של מואיז, אומר שסאנו היה "מסך עשן", שהסיח את דעת החוקרים מהמוח האמיתי מאחורי ההתנקשות. "אין שום דרך שבה הוא יכול היה לממן פעולה כזאת", אמר למוט, שמעולם לא שמע על סאנו לפני הרצח.

גיוס חיילים מקולומביה

ובינתיים בקולומביה, דוברניי קפדור, חייל לשעבר בן 40, גייס לוחמים בוגרי עימותי הגרילה המתמשכים במדינה, בעזרת שני יוצאי צבא נוספים. קפדור נשכר על ידי CTU, חברת האבטחה של אינטריאגו מאזור מיאמי. הוא נעזר בקבוצת וואטסאפ כדי להזמין מועמדים ליחידה בת 400 לוחמים, שתועסק בחוזה לחמש שנים עם חברה עלומת שם מארה"ב, כדי להגן על האליטה הפוליטית של מדינה במרכז אמריקה. לפי ההודעות בוואטסאפ הוא אמר כי השכר יהיה כ־3,000 דולר לחודש. כמעט 300 יוצאי צבא מיהרו להצטרף.

אחותו, ג'ני קפדור, מספרת שהוא לקח את העבודה כדי לגייס כסף לחווה של אמא שלו. לדבריה, השניים היו בקשר רציף אחרי שהגיע להאיטי ב־11 במאי. "אני יכולה להבטיח לך שאחי חף מפשע", אמרה.

ב־9 ביוני הוזמנו כ־100 מועמדים להצטרף לקבוצת וואטסאפ קטנה יותר ושמה "טיסה ראשונה". הם היו הנבחרים שעברו את הסינון, כתב קפדור בוואטסאפ: "אם אתם לא ברשימה הזאת, לכו לבכות למישהו". ללוחמים נאמר כי החברה זוכה לתמיכה ממשרד החוץ של ארצות הברית. המטרה הוגדרה בצורה די מעורפלת, ללא שום אזכור להאיטי או מזימה להפיל נשיא או להתנקש בחייו, כך לפי הודעות הוואטסאפ שנסקרו על ידי הוול סטריט ג'ורנל.

העצורים הראשונים בפרשה כפי שהוצגו לתקשורת יממה לאחר הרצח. לא ברור מדוע היה צריך לייבא שכירי חרב / צילום: Reuters, Estailove St-Val
 העצורים הראשונים בפרשה כפי שהוצגו לתקשורת יממה לאחר הרצח. לא ברור מדוע היה צריך לייבא שכירי חרב / צילום: Reuters, Estailove St-Val

המשימה תהיה כרוכה במגורים בסיסיים ו"לוחמה בשטח בנוי", נכתב בהודעות של קפדור. כל מי שמרגיש שהוא לא יכול לעמוד במשימה צריך לעזוב את הקבוצה, כתב. לנשארים הוסיף: "ברוכים הבאים, רבותי, לקבוצה הקטנה אבל הסלקטיבית הזאת".
דוברת מטעם משרד החוץ של ארה"ב אומרת שדיווחים ולפיהם החיילים לשעבר פעלו מטעם הממשל האמריקאי, משרד החוץ, ה־FBI או ה-DEA, הם כוזבים. ארה"ב שלחה סוכני FBI ואנשי חוק נוספים להאיטי כדי לסייע בחקירה.

"שום דבר פה לא הגיוני", אמר מיגל פינטו, העומד בראש עמותה של חיילים משוחררים, שמסייעת למשפחות יוצאי הצבא הקולומביאנים להשיב את גופות ההרוגים בהאיטי ולברר מה גורלם של העצורים. "אם חייל לשעבר רוצה לעשות כסף במעשי פשע, הוא לא צריך לעזוב את קולומביה בשביל זה", אמר.

ימים של המתנה לצד הבריכה

לפחות 24 מהלוחמים נכנסו להאיטי, רובם בתחילת יוני, אחרי שחצו את הגבול מהרפובליקה הדומיניקנית. את הזמן החופשי בהמתנה לפרטי המשימה העבירו חלקם בבית עם בריכה בפורט או פרינס, כך לדברי קרובי משפחה שדיברו איתם בשיחות וידאו. החיילים לשעבר בילו חלקים ניכרים מהזמן בבישול. בקבוצה היו לפחות שני האיטים, שבין יתר תפקידיהם שימשו כמתרגמים.

לא היה שום רמז לבעיות, אמרה לוז קסרס, אחותו של ניל קסרס, שעצור בפורט או פרינס. "היינו אומרים, 'מה איתך, אחי?', והוא היה אומר, 'סופר טוב'". נאמר להם שהמפקד שלהם יהיה גם הוא חייל קולומביאני משוחרר, הרמן אלחנדרו ריוורה, שהכינוי שלו היה קולונל מייק.

"רבותי, מידע חשוב", כתב להם בוואטסאפ, גרסן מנדיוולסו, יוצא צבא קולומביאני. "אתם עומדים לספק אבטחה לנשיא המדינה הזאת, אז מסיבות ברורות - אתם צריכים להיות במיטבכם". הוא הוסיף כי עליהם לשלוח את מידות הנעליים, המכנסיים והחולצה, "כדי להיות מוכנים מהר ככל האפשר". בנוגע לאמצעי הלחימה, אמר לחבריו לנשק, "אל תדאגו - הכל אמריקאי".

ב־22 ביוני הם נלקחו לפגוש את אינטריאגו. בקטעי קול שהוקלטו על ידי אחד מהחיילים לשעבר, ונבדקו בידי הוול סטריט ג'ורנל, הוא נשמע מספר להם כי מזה שנים ארוכות החברה שלו, CTU, מסייעת למשרד המשפטים של ארצות הברית בהבאתם לדין של פושעים בינלאומיים. לדברי אינטריאגו, החברה הוציאה לפועל מבצעים מרוחקים בעיראק, בברזיל ובפרו. לפי ההקלטה, גם סאנו היה נוכח בפגישה.

אינטריאגו הוסיף ואמר, כי החברה עומדת לקטוע 200 שנות עוני בהאיטי והראה שני סרטונים המציגים פרויקטים של אנרגיה נקייה, שלדבריו מתוכננים במדינה. כל אחד מהפרויקטים נושא בחובו הבטחה לחוזי אבטחה, אמר לחיילים לשעבר: "המשקיעים האלה לא יגיעו לפה בלי אבטחה". הוא אמר כי התמיכה לפרויקטים מגיעה מ־Worldwide Capital, החברה של ויינטמילה שלדבריו היא קונגלומרט של כ־200 חברות, ובהן זו שלו עצמו.

האיטי, הוא הזכיר לקהל הדרום אמריקאי, סייעה לסימון בוליבר לשחרר את קולומביה משלטון ספרד. עתה הגיעה השעה להשיב להם טובה. "כאן אנחנו לא קולומביאנים. אנחנו האיטים!", אמר. "אם אתם מסכימים, בואו נשמע הו־אה!".
כולם כאחד הקולומביאנים קראו את זעקת הקרב: "הו־הא!".

המשימה: להילחם בפשע

כמה שבועות קודם לכן, ריינלדו קורבינגטון, מייסד החברה שמתארת את עצמה כחברת האבטחה הגדולה בהאיטי, זכה לביקור מג'וזף באדיו, לשעבר נציג רשמי של הסוכנות ההאיטית למלחמה בשחיתות. כך לדברי עורך הדין של מר קורבינגטון, סמואל מדיסטין.
לפי רישומים פדרליים, קורבינגטון, עתה בשנות ה־80 לחייו, סיפק אבטחה לשגרירות ארה"ב בפורט או פרינס בשנות ה־90.

באדיו הגיע עם מספר מלווים, וביניהם אינטריאגו; ג'ון ג'וזף ג'ואל, חבר אופוזיציה וסנאטור לשעבר; רודולף ג'אר, מבריח סמים מורשע ומודיע לשעבר של ה־DEA; וינסנט ג'וזף, מודיע, מזדמן, נוסף של ה־DEA; והחייל לשעבר הקולומביאני שנודע בכינוי קולונל מייק.
ג'וזף אמר שהוא עובד עבור ה־FBI במשימה בגיבוי משרד החוץ האמריקאי במטרה לעצור 34 בכירי ממשל בגין שלל עבירות ובהן הלבנת כספים, שחיתות, הברחת סמים ומכירת דרכונים דיפלומטיים במזרח התיכון. כך לדברי עורך הדין, שהוסיף שהנוכחים ביקשו את עצתו של מר קורבינגטון בשאלה כיצד יגיב העם בהאיטי.

לפי עורך הדין, הם סירבו למסור את שמותיהם של אלה הצפויים להיעצר. לדבריו, קורבינגטון לא לקח אותם ברצינות, והפגישה הסתיימה ומאז לא נוצר עוד קשר. קורבינגטון וג'וזף נעצרו בינתיים והמשטרה בהאיטי הוציאה צווי מעצר נגד באדיו, ג'אר וג'ואל, שנעלמו ולא ניתן לאתרם.

ההתנקשות יוצאת לפועל

בליל הרצח הופיע רחפן קטן מעל ביתו של הנשיא, סיפרה פילון צ'רלס, אמא מובטלת המתגוררת בשכונה על הגבעה, שבה חיים העניים והעשירים זה לצד זה. היא סיפרה שבתחילה חשבה כי המהומה בחוץ מגיעה מאוהדי כדורגל, עד ששמעה יריות ובום גדול שהגיעו מאחוזתו של הנשיא מואיז. "חשבנו שמלחמות הכנופיות הגיעו לבסוף גם לאזור שלנו", אמרה צ'רלס, שקיוותה שהחיים בקרבת הנשיא יציעו מידת מה של ביטחון.
חמישה עד שבעה גברים קולומביאנים הגיעו ראשונים ונכנסנו במהירות למבנה, כך לפי השכנים והמשטרה הקולומביאנית, שסייעה להאיטי בחקירה. היו יריות ולפחות פיצוץ אחד.

מתוך הבית, הנשיא התקשר ב־1:34 בלילה לז'אן לאגוול סיוויל, הממונה על האבטחה, שסיפר כי מיד התעורר. בראיון אמר כי שאל "הוד מעלתו, מה קורה?" ואמר כי הנשיא ביקש "שלח תגבורת" ואמר "בואו, תצילו אותי". הוא סיפר כי את חצי השעה הבאה הקדיש לניסיון להזעיק תגבורת.

ציור קיר של נשיא האיטי ז'ובנל מואיז / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn
 ציור קיר של נשיא האיטי ז'ובנל מואיז / צילום: Associated Press, Joseph Odelyn

שלוש יחידות משטרה שונות, ולכל אחת מפקד משלה, הוקצו לשמירה על השטח שסביב כביש הגישה התלול שמוביל אל הבית ואל שער המתכת הכחול שלו. מפקד היחידה הגדולה ביותר, דימיטרי הררד, לא היה בתפקיד באותו הלילה, אבל ענה מיד לקריאה ממר סיוויל: "אני בדרך", השיב הררד, לפי עדות בבית המשפט שנסקרה על ידי הוול סטריט ג'ורנל ואושרה על ידי אביו. הררד, הנמצא במעצר, אמר בראיון שהוא חף מפשע ושהוא מפחד שיירצח בכלא.

בשלב הבא, סיפר סיוויל, התקשר לקצין התורן שהיה נוכח באותו לילה. "הוא לא ענה", אמר סיוויל, שנכנס לרכב שלו והחל לנסוע לכיוון הבית.

קבוצה שנייה של קולומביאנים הגיעה אל דרך החצץ מחוץ לבית הנשיא. אחד מחבריה, האיטי־אמריקאי, צעק ברמקול, באנגלית: "תחזרו פנימה, תחזרו פנימה... זה מבצע של ה־DEA". לפי צילומי וידאו ועדויות השכנים, האיש הוסיף בקריאולית האיטית "אין צורך להילחץ".

לפחות שלושה טנדרים מלאים בשוטרים הגיעו, כמו גם מר סיוויל, הממונה על האבטחה, שאמר כי איחר להגיע לזירה בגלל שלא רצה להגיע לבד. לדבריו, הוא נסע מעבר לפינה ומצא כ־20 קולומביאנים במגפיים חומים תואמים, שחלקם כיוונו לעברו רובים. הוא עשה רוורס ונסע משם.

המשטרה החלה לחסום את הכבישים הסמוכים ושלחה צוות רגלי קטן בניסיון להבין את הכאוס בבית, שבתוכו הגברת הראשונה, מרטין מואיז, נפצעה בהתקפה אך שרדה. הגברת מואיז סירבה להגיב לכתבה. בהלוויית בעלה, היא אמרה כי בוגדים פגעו בו בגלל שהוא רצה להביא לשינוי במערכת מושחתת.

חסימות הכבישים סגרו על הקולומביאנים והם החלו להתפזר. הם פרצו לבית סמוך כדי לחפש מחסה, וג'וזף, המודיע לשעבר, התקשר "למישהו בוושינגטון" כדי לקבל עצה, כך אמר לעורך הדין לזכויות אדם שביקר אותם במעצר.

דובר מטעם ה־DEA מסר שגורם בסוכנות אכן קיבל שיחה מתישהו אחרי ההתנקשות מאדם שלעתים שימש כמקור מודיעיני של הסוכנות. "נציג רשמי של ה־DEA שעובד בזירת האיטי הפציר בחשוד להיכנע לרשויות המקומיות, וביחד עם נציגי משרד החוץ האמריקאי, סיפק לממשלת האיטי מידע שסייע בכניעה ובמעצר של החשוד ושל אדם נוסף", נמסר.

חילופי אש פרצו בשכונה. קפדור, החייל לשעבר מקולומביה שגייס את הלוחמים מארצו, שלח הודעה לאחותו. המשימה שלו הסתבכה, כתב, והם "הגיעו מאוחר מדי" מכדי לבצע אותה. עכשיו, הוסיף, הוא נמצא בתוך בית ויורים עליו, כך לפי הודעות וואטסאפ. כשתמו היריות קפדור מת. הוא נמצא ללא חולצה עם למעלה מתריסר פצעי ירי.

11 מהחיילים לשעבר ניסו להסתתר לאחר מכן בשגרירות טייוואן. כשהיו בפנים, שלח אחד מהם וואטסאפ לאשתו: "הם רוצים להציג את מותו של האיש ההוא כאילו אנחנו היינו אלה שגרמנו לו", אמר. "כבר היו להם כל הכוונות שלהם", אמר והוסיף: "והם עבדו עלינו". השגריר נתן למשטרה רשות להיכנס לשגרירות ולעצור אותם.

שני גברים נוספים נמצאו מסתתרים בשכונה סמוכה ונתפסו בידי התושבים שהכו אותם ומסרו אותם לידי המשטרה, לפי סרטונים שצולמו באירוע. כשנפגשו שוב בתא המעצר המשטרתי, הגברים היו דחוסים יחד, חלקם מדממים ובלי חולצה, אחרים בטי-שירטים מוכתמים מבוץ, וכולם אזוקים. כך לדברי עורך הדין לזכויות אדם שביקר אותם.

עד אז החוקר דסטין כבר הגיע למעון המגורים הפרטי של הנשיא כדי לתעד את הזירה. בתוך ימים ספורים החלו השיחות המאיימות ממספרים חסויים, הוא סיפר ואמר: "החיים שלי בסכנה".

***

תוספת, 15.9.2021: השבוע ביקש פרקליט המדינה בהאיטי לעצור את ראש הממשלה המכהן, אריאל הנרי, בחשד שהיה קשור להתנקשות בחייו של מואיז. כך מדווח ה-WSJ. הנרי בתגובה פיטר את הפרקליט על רקע טענות קשות על תפקודו. לטענת התובע, ראש הממשלה החדש הנרי ניהל שתי שיחות טלפון עם ג'וזף באדיו (לשעבר נציג רשמי של הסוכנות ההאיטית למלחמה בשחיתות, וכעת חשוד מרכזי בפרשה שהוצא לו צו מעצר אך הוא נעלם). ראש הממשלה הכחיש בתגובה כל קשר להתנקשות: "אני רוצה לומר לכל אלה שטרם הבינו, שההאשמות הללו רק מהוות הסחת דעת ומונעות מהצדק להיעשות. האשמים האמיתיים ברצח יימצאו ויובאו לדין".