אנג'ל פורסת חלק מרווחי הנדל"ן לילין לפידות: פורעת חוב של כ-60 מיליון שקל

חברת המאפיות, שמכרה לאחרונה את קרקע המפעל בירושלים בכ-400 מיליון שקל, פורעת הלוואה שעמדה במקור על כ-52 מיליון שקל

מאפיית אנג'ל ירושלים / צילום: באובאו
מאפיית אנג'ל ירושלים / צילום: באובאו

אחרי עסקת הענק שעליה סיכמה באחרונה חברת המאפיות אנג'ל , למכירת מתחם המפעל שלה בירושלים תמורת כ-400 מיליון שקל, היא נוקטת צעדים לשיפור מצבה הפיננסי, שהיה מאתגר בשנים האחרונות. זאת, עם פירעון מוקדם של הלוואה בסכום של קרוב ל-60 מיליון שקל - ככל הידוע לבית ההשקעות ילין לפידות.

ההלוואה, שהיקפה המקורי עמד על 52 מיליון שקל, נלקחה לפני שלוש שנים (יולי 2018) בריבית שנתית של 6.35%. כשני שלישים ממנה יועדו לפירעון הלוואה שנלקחה משלושה בנקים, ויתרתה שימשה לצרכיה השוטפים של אנג'ל. תנאי פרעונה המקוריים נפרסו ל-21 תשלומים רבעוניים, החל מיולי 2020 ועד ליולי 2025. אנג'ל מעדכנת כי פירעון ההלוואה שנעשה כעת כלל את יתרת הקרן, ריבית שנצברה, הפרשי הצמדה ועמלת פירעון מוקדם.

בסוף חודש אוגוסט דיווחה אנג'ל על ההסכם למכירת מתחם המפעל שלה בירושלים, שצפויה להניב לה רווח (לפני מס) של כ-335 מיליון שקל. עוד העריכה החברה כי חבות המס שתחול עליה בשל העסקה תסתכם בכ-70 מיליון שקל לאחר קיזוז הפסדים. 

מדובר בקרקע בשטח של כ-19 דונם, הממוקמת בשכונת גבעת שאול, שעליה ממוקמים המפעל של אנג'ל, משרדים וחנות למכירת מוצריה. כבר במועד החתימה על ההסכם, הרוכשים שילמו תמורה של כמחצית העסקה (196 מיליון שקל), שכללה את העברת סכום פירעון ההלוואה, בהיקף של 57 מיליון שקל, לידי נאמן, וכ-172 מיליון שקל נוספים לחשבון נאמנות.

במועד סגירת העסקה, המתוכנן בעוד כחצי שנה (סוף חודש פברואר הקרוב), יעבירו הרוכשים 204 מיליון שקל נוספים לחשבון נאמנות, עד לקבלת הקרקע מאנג'ל, בפברואר 2024. על הקרקע המדוברת מקודמת תוכנית נרחבת, עיקרה למגורים, וכן למסחר ותעסוקה, ובמקרה שבו תתאפשר בנייה למגורים של יותר מ-100 אלף מ"ר, אנג'ל תהיה זכאית ל-5% "משווי זכויות הבנייה למגורים" שיאושרו מעל אותו היקף.

בצד הרוכש של העסקה ניצבים, ככל הידוע, בית ההשקעות מור  וקבוצת אנשי עסקים חרדים ירושלמיים, בראשם מרדכי בריסק, ישראל קליין ויהודה פורת - מייסד רשת הסופרמרקטים שפע שוק, וכיום מנכ"ל חברה קדישא בפתח תקווה. פורת היה גם מבעלי הזיכיון הישראלי ליבוא מוצרי הריהוט האוסטרי קיקה, פעילות שאותה ניסו שותפיה להכניס לבורסה המקומית לפני כעשור, בדרך של מיזוג לשלד.

המניה זינקה 60% ביום ההודעה

אנג'ל (שלמה א. אנג'ל) נמצאת בשליטת בני משפחת אנג'ל, בראשות המנכ"ל ירון אנג'ל, אשר מחזיקים בכ-42% ממניות החברה. בעלת מניות מרכזית נוספת היא יצרנית הקמח הפרטית שטיבל, ספקית עיקרית של מאפיות אנג'ל, המחזיקה ב-24% ממניות החברה. אנג'ל מייצרת ומשווקת מוצרי לחם ומשווקת עוגות, וכן פועלת בתחום הפיתות בארה"ב.

מניית החברה הגיבה ביום פרסום ההודעה על מכירת הקרקע ועל הרווח הצפוי ממנה בזינוק של קרוב ל-60%, מה שמסייע לה להציג טיפוס של כ-120% בחמש השנים האחרונות, ולשקף לחברה שווי שוק נוכחי של כ-320 מיליון שקל.

פעילותה של אנג'ל סובלת משחיקה כבר תקופה ממושכת, בעיקר, לפי החברה, בהשפעת שחיקת מחירי הלחם המפוקחים, בעקבות החלטת המדינה. בחמש השנים האחרונות (2016-2020) הפסדיה התקרבו ל-30 מיליון שקל (עם ארבע שנים הפסדיות ושנה אחת רווחית), והכנסותיה בתקופה זו נשחקו ביותר מ-15%, מקרוב ל-500 מיליון שקל ב-2016 ל-415 מיליון שקל ב-2020.

יציבות בהכנסות, גידול של 50% בהפסד

דוחותיה הכספיים לסיכום המחצית הראשונה של השנה הנוכחית, שפורסמו ימים ספורים לפני הודעתה על מכירת הקרקע, מעידים על המשך הכיוון השלילי, ולצד יציבות בהכנסות, בהיקף של כ-205 מיליון שקל, הפסדיה של אנג'ל גדלו כמעט ב-50% והגיעו ל-4.5 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה אנג'ל הציגה התחייבויות שוטפות של כ-133 מיליון שקל, עיקרן (כ-80 מיליון שקל) לספקים ונותני שירותים, בעוד שהונה העצמי עמד על כ-108 מיליון שקל. בחברה העריכו, כי הפסדיה וגירעון בהון החוזר "נובעים בעיקר משחיקת מחירי המוצרים המפוקחים כתוצאה מהעובדה שהמנגנון לשינוי מחירים שהיה נהוג בעבר הופסק באופן חד-צדדי על-ידי המדינה בשנת 2013, והדבר ניכר גם במחצית הראשונה של שנת 2021 ובשנת 2020".

נוכח ההרעה במצבה, החברה מיישמת "תוכנית מקיפה לשם התמודדות עם מצבה הכספי, שעיקרה שינוי בתנאי הסחר מול הקמעונאים, עדכון מחירים למוצרים שונים וביצוע מהלכי התייעלות נוספים".