בלניקוב: "לא להאמין לחוקים ולהעדיף נייר שפקיד מוציא – זה מקומם"

בפתח הדיונים על חוק ההסדרים מנכ"ל האוצר מסביר בוועדת הכספים למתנגדים להחלפת האג"ח המיועדות בתיקי הפנסיה מדוע הימנעות מהמהלך תחליש את נכסי העמיתים

רם בלניקוב / צילום: ענבל מרמרי
רם בלניקוב / צילום: ענבל מרמרי

"לבוא ולומר 'אנחנו לא מאמינים לחוקים שאתה מחוקקים ומעדיפים נייר שפקיד מוציא, בכיר יותר שיהיה, החשב הכללי במקרה הזה, ואנחנו יותר מאמינים לזה מחוק שאתה מחוקק' - זה מקומם", כך אמר מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, בדיון של ועדת הכספים על ביטול מנגנון האג"ח המיועדות והחלפתו במנגנון ביטחון שתעמיד המדינה לתשואה מובטחת.

בשיטה המוצעת, המדינה תצטרך רק להשלים את התשואה ל-5% במקרה שקרנות הפנסיה ישיגו תשואה נמוכה מזו, ובמקרים שהתשואה תהיה גבוהה יותר מ-5%, היא לא תצטרך לסבסד כלל את החוסכים. אבל בבנק ישראל סבורים כי החלפת האג"ח המיועדות לא עונה על הצורך לשמור על ביטחון החוסכים שבקרנות הפנסיה. בלניקוב התייחס בוועדה לחששות שהמדינה לא תעמוד בהתחייבות המוצעת ואמר: "זה חסר וזה לא נהנה, כך הייתי מתמצת את הסוגייה. הממשלה מנפיקה אג"חים במחיר גבוה והחוסכים בעצם לא באמת נהנים מזה. המנגנון שאנחנו מציעים, בא להבטיח את תשואת החוסכים באופן שיהיה לפחות כפי שהיה היום, ומצד שני תקציב המדינה לא יישא במחיר בלתי מתקבל על הדעת.

"אם אתה מסתכל על התנהלות קופות הפנסיה ב-20 שנים האחרונות, 70% הן משקיעות היכן שהן חפצות, ו-30% באג"ח מיועד. התשואה בחלק הראשון, גבוה אפילו מהאג"ח המיועד. עם השתכללות המכשירים, התמקצעות מנהלי ההשקעות, האפשרות "לנסוע" עם הכספים למקומות אחרים - רמת התשואה עלתה. אנחנו רוצים שהקופה תשקיע את כלל הכספים עפ"י שיקול מנהליה, אבל אם היא כשלה, על ה-30% ניתן לה תשואה מובטחת בחוק. קמו כל מיני חילוקי דעות שבעיני מקוממים, אומרים - אתם הולכים לחוקק חוק שהולך להבטיח על 30% תשואה של 5% צמוד, אבל קודם היינו עם אג"חים של 4.86%, אז אתם מחלישים את הנכס שיש לעמיתים בקופות".

באוצר אומרים כי הרפורמה תשפר את מצבם של החוסכים אשר נהנים כיום מתשואה של 4.86% באג"ח המיועדות, ומעריכים שהדבר יביא בתוך עשור לחיסכון תקציבי של כ-20 מיליארד שקל בשנה. "כל המהלך של האוצר נועד שהממשלה תגייס בצורה נורמלית ולא תיתן באופן מלאכותי תשואה שלא מתבקשת, והשני לשמר את הביטחון הסוציאלי של העמיתים, באופן שבו נדאג לזה ש-30% מהנכסים של הקופה יישאו תשואה של לפחות 5%, ואם לא יגיעו לזה, נשלים את זה. ההתחייבות שלנו מעוגנת בחוק. גם אם נצטרך להשלים 2%, עדיין חסכנו הרבה מאוד כסף, למוסדיים לא קרה כלום, הם חיזקו את שוק ההון, והעמיתים ממשיכים לקבל את התשואה, ואנחנו חסכנו כסף שנוכל להפנות אותו למקומות אחרים של התקציב. זו באופן כללי תמונת המצב".