השולחן העגול של ההייטקיסטים: איך להתגבר על משבר הגיוסים

השרה אורית פרקש הכהן אמרה כי פנתה לרשות המסים לצורך מציאת תמריצים לעידוד הגעת עולים חדשים ותושבי חו"ל כדי לעסוק במקצועות ההייטק בישראל • וגם: הסטארט-אפ הישראלי פלאנק חתם על הסכם שיתוף פעולה עם ענקית הביטוח היפנית סומפו (Sompo) • אירועים ומינויים

השרה אורית פרקש הכהן, קרין מאיר מאיגוד IATI, ודרור בין מנכ”ל רשות החדשנות / צילום: גלעד ארצי
השרה אורית פרקש הכהן, קרין מאיר מאיגוד IATI, ודרור בין מנכ”ל רשות החדשנות / צילום: גלעד ארצי

המחסור בכוח אדם במקצועות ההייטק מחייב יצירת תוכנית לאומית מקיפה בנושא - זו המסקנה שעלתה משולחן עגול שיזם לאחרונה האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI).

המפגש נערך בראשות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן; מנהל רשות המסים, ערן יעקב; מנכ"לית ונשיאת איגוד IATI, קרין מאיר-רובינשטין; מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין; וכן בכירי ההייטק הישראלי, ובהם גיגי לוי, מייסד משותף של קרן NFX; אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל; יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל העולמית; מיכל ברוורמן, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל; יריב הסר, מנכל אמדוקס דליברי;  ועוד.

פרקש הכהן סיפרה כי פנתה לרשות המסים לצורך מציאת תמריצים מיסויים לעידוד הגעת עולים חדשים ותושבי חו"ל כדי לעסוק במקצועות ההייטק בישראל לתקופת זמן מוגבלת, על מנת להקל על בעיית הגיוסים. לדבריה, "משבר ההון האנושי בתעשייה הזו הוא סוגיה קריטית לכלכלת ישראל".

מאיר רובינשטין ציינה כי כדי לקדם את הנושא יש לקדם את לימודי ההייטק לא רק במוסדות ההשכלה הגבוהה, אלא גם "להכניס את לימוד המקצוע לבתי הספר, כחלק ממסגרת הלימודים. פתרונות נוספים הם שילוב אוכלוסיות מגוונות ושילוב הפריפריה לתחום, והבאת עובדים מחו"ל. מדובר במטרה לאומית שנשיג בשיתוף פעולה עם כל הסקטורים השונים בהייטק ועם הממשלה".

לדברי גיגי לוי מ-NFX, "המחסור בכוח האדם הוא סיכון אסטרטגי להייטק הישראלי. פתרון מוצלח שלו יסייע בשימור הענף ואף בהאצת הגידול. נדרשת כעת עבודה צמודה של הממשלה עם חברות ההייטק בכדי לוודא שאנחנו מעמידים פתרון פרקטי, מהיר ומהותי שיכול לסייע בטווח הקצר והבינוני, וזאת בנוסף ליוזמות לטווח הארוך, כמו קידום חינוך טכנולוגי ושילוב אוכלוסיות מגוונות".

אורן שגיא, מנכ"ל סיסקו ישראל סיכם כי "אתגר ההון האנושי בתעשייה ייפתר אך ורק בשילוב זרועות של המגזר העסקי והממשלה. הפער המרכזי כיום הוא תכנון כוח האדם - משלב מיפוי הביקושים והצרכים של התעשייה בהווה ובעתיד, דרך יצירת מסלולי הכשרה מקצועיים רלוונטיים, התאמת ההיצע באמצעות הסבות מקצועיות, שינויים בתחום האקדמי והכשרות ייעודיות".

חדשות התעשייה 

פלאנק נכנסת ליפן

הסטארט-אפ הישראלי פלאנק אומר אוהיו: החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ענקית הביטוח היפנית סומפו (Sompo), שפועלת בישראל מאז 2018 באמצעות מרכז חדשנות שהקימה בתל אביב. היקף ההסכם מוערך במיליוני דולרים.

פלאנק הוקמה ב-2016 על ידי אלעד צור (שמכהן כמנכ"ל), אמיר כהן (מנהל הטכנולוגיות הראשי) ודיוויד שפירו (מייסד-שותף). החברה, שעד כה גייסה כ-48 מיליון דולר, פיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית, המייעלת את תהליכי ההפקה של פוליסות ביטוח מסחרי.

הפלטפורמה מבצעת איסוף של מידע פומבי על עסקים, שממנו היא מייצרת תובנות המסייעות לחברות הביטוח להעריך בצורה מדויקת יותר את רמת הסיכון, ולהפחית עלויות. במסגרת ההסכם עם סומפו, פלאנק תאתר מידע פומבי מרשתות חברתיות ביפן, וכן תערוך עיבוד תמונה או וידיאו ורשומות של ממשלת יפן - ותעבד אותן לכדי מידע שישמש את החברה.

סומפו היא חברת הביטוח השנייה בגודלה ביפן, ויש לה יותר מ-30 מיליון מבוטחים. החברה מעריכה כי באמצעות האוטומציה שהפלטפורמה של פלאנק מאפשרת לה, היא תחסוך כ-140 מיליון דולר בשנה בהוצאות תפעוליות.

לדברי ינון דולב, מנכ"ל מעבדת החדשנות של סומפו ישראל, "באמצעות הפלטפורמה נוכל לשפר ולדייק את תהליך החיתום שאנחנו מבצעים עבור מבוטחים בשוק המסחרי, בעלויות נמוכות תוך שמירה על גמישות עסקית".

בלק אנד דקר נכנסים לישראל

חברת סיריוס אלקטרוניקה קיבלה את הזיכיון להפצה ושיווק בלעדי בישראל של מוצרי החשמל הביתיים מבית הקונצרן האמריקאי בלק אנד דקר (Black & Decker). בשלוש השנים הקרובות המוצרים ישווקו ברשת ACE, המונה 25 סניפים. בין היתר, מדובר בבלנדרים, מיקסרים, מעבדי מזון, טוסטרים, שואבי אבק ומגהצים.

חדשות טובות

1. ארגון הגיימינג המקצועני טים פיינסט (Team Finest) קיים טורניר משחקים אונליין, במטרה לעודד את קהילת הגיימינג הישראלית לתרום כסף עבור רכישת מזון למשפחות נזקקות לחגים שבהן ישנם תינוקות בני פחות משנתיים.

במהלך הטורניר, הצופים והשחקנים - רובם נערים ונערות צעירים - תרמו למעלה מ-10,000 שקל, שישמשו את עמותת "ארוחה חמה" לצורך הזנת תינוקות בתקופת החגים. הארגון עצמו תרם 5,000 שקל נוספים. "פיינסט הפך למוביל בסצנת הגיימינג וה-eSports הישראלית, ומתוקף כך האחריות עלינו כקבוצה גדלה", אומר המנכ"ל, רוביק מילקיס. "עבורנו, שימוש בכוח של קהילת הגיימינג לשם תרומה לנזקקים הוא השימוש הנבון והראוי ביותר".

רוביק מילקיס / צילום: אור גליקמן
 רוביק מילקיס / צילום: אור גליקמן

2. מבצע ההתרמה שערכה רשת הסופרמרקטים am:pm עבור עמותת קבוצת שורשים הסתכם ב-100 אלף שקל. העמותה תומכת במשפחות מועטות יכולת ובקשישים ניצולי שואה.

מצנח הזהב

נוי קדם-מדמון תנהל את מערך התקשורת של קבוצת תנובה. עד כה כיהנה כסמנכ"לית תקשורת והסברה בדואר ישראל.

נוי קדם-מדמון / צילום: רמי זרנגר
 נוי קדם-מדמון / צילום: רמי זרנגר

שרגא כץ מונה למנכ"ל חברת EV-Edge, המפעילה רשת טעינה לרכבים חשמליים, מקבוצת יוניון מוטורס. הוא יחליף בתפקיד את רונן יבלון, שמונה למנכ"ל Geely ישראל.

שרגא כץ / צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן
 שרגא כץ / צילום: ליאת קוטנר ואדי שטרן

ארז טרופן, 42, מונה לסמנכ"ל השיווק והמכירות בחברת המזרח, יבואנית רכבי היוקרה יגואר ולנד רובר.

מאיה רפפורט מונתה למנכ"לית הסטארט-אפ FINQ - מרקטפלייס המשלב בינה מלאכותית לצורך השוואה, מיון, ורכישה של מוצרים פיננסיים.

ליאת קדיש מונתה לסמנכ"ל וראש תחום מימון תאגידי בחברת מידרוג.

ישראל חיון מונה למהנדס העיר אילת. קודם לכן כיהן כאדריכל העיר ומנהל אגף תכנון במינהל ההנדסה בעירייה.

ישראל חיון / צילום: עיריית אילת
 ישראל חיון / צילום: עיריית אילת

עו"ד מנחם מושקוביץ, יו"ר ועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין, מונה ליו"ר זק"א. הוא יבצע את התפקיד בהתנדבות.