גוגל | בלעדי

מכה לגוגל? תושבי בני ציון מנסים לבלום את הקמת חוות השרתים במושב

קבוצת תושבים מבני ציון עתרו לבית המשפט במטרה לבטל את האישור שנתנה המועצה האזורית חוף השרון להקמת חוות השרתים של גוגל בשטח המושב, ולחייב אותה לקיים דיון מחודש על בסיס שיקולים של איכות סביבה, כגון רעש וקרינה

בניית אתר חוות השרתים של גוגל בבני ציון
בניית אתר חוות השרתים של גוגל בבני ציון

קבוצת תושבים ממושב בני ציון עתרו ביום ה' האחרון לבית המשפט המחוזי בלוד במטרה לבטל את האישור שנתנה המועצה האזורית חוף השרון להקמת חוות השרתים של גוגל בשטח המושב, ולחייב אותה לקיים את דיון מחודש על בסיס שיקולים של איכות סביבה, כגון רעש וקרינה.

באמצע יולי החל השלב הראשון בבניית חוות השרתים במקום שכולל חפירה ודיפון, ולפי ההערכה בנייתו אמורה להסתיים באוקטובר 2022 לכל המוקדם. התושבים, שביתם בקרבת מקום, נחרדו מההשלכות הסביבתיות והבריאותיות הצפויות של הקמת חוות שרתים בסמוך אליהם. עיקר חששם נובע מעוצמת הרעש הכרוכה בפעילות ה"צ'ילרים", מתקני הקירור המצננים את מחשבי הענק המותקנים באתר, וכן מקרינה בלתי מייננת מפעילות החשמל, הסלולר וגלי הרדיו RF במקום.

מנגד, טוענים במועצה המקומית כי טרם ניתן אישור לבניית חוות השרתים, ולגלובס נודע שהוא תקף ככל הנראה רק לתחילת חפירות במקום. עוד נודע כי הליכי האישור הסביבתי במועצה המקומית טרם התקיימו וכי על יזמת האתר, חברת סרבר פארם של אבנר פפושדו מקבוצת ים-סוף נדל״ן, להוכיח כי בידיה נמצאים כל האישורים האקוסטיים והסביבתיים בטרם יאושר לה לבנות את החווה. בינתיים, אוספים היזמים אישורים רלוונטיים מהמשרד לאיכות הסביבה תוך הבטחה לתושבים להקים חוות שרתים מתקדמת בתקנים מחמירים.

מהצד השני מחזיקים תושבי בני ציון במחקר מטעם רזאור הנדסה הקובע כי האתר מצוי בלב שטח בנוי, וכי יש להמצא במרחק של חצי קילומטר בכדי להמנע מנזקי הרעש של מערוכת מיזוג האוויר של המתקן העתידי, ובמרחק של 1.2 ק"מ מנזקי רעש הגנרטורים. על פי חוות הדעת, קיים סיכון לפליטת קרינה בלתי מייננת ממערכות האלקטרוניקה באזור.

לא כל תושבי בני ציון מתנגדים לבנייה בשטחם. אחת השותפות למהלך הבנייה היא האגודה החקלאית של בני ציון המייצגת כשמונים משפחות במקום והיא חתומה על הסכם עם רמ"י לשכירות הקרקע לסרבר פארם, שאיננה צד לעתירה.

גוגל אחרונה במירוץ

גוגל מצויה במירוץ להקמת חוות שרתים בישראל עד שנת 2023, השנה בה התחייבה להוציא לפועל את שירות הענן שלה למשרדי הממשלה, יחידות הסמך שלה וצה"ל. ענקית החיפוש ושירותי האחסון האמריקאית זכתה לצד אמזון במכרז מחשוב הענן הממשלתי המכונה נימבוס והשתיים מבקשות לרשת את ישראל בחוות שרתים גדולות במטרה לעמוד בתנאי המכרז.

אלא שבעוד שאמזון מצויה בשלבי בנייה מתקדמים באזורי תעשייה בשרון ובשהם, גוגל טרם החלה לבנות חוות שרתים בישראל באופן רציני והיא נחשבת לאחרונה מבין ענקיות האינטרנט המבצעות מהלך כזה במדינה. לפי העתירה המנהלית שהוגשה לבית המשפט, נראה כי הדרך של גוגל לחוות שרתים במקום ארוכה יותר ממה שנדמה בהתחלה.

את חוות השרתים בונה במקום חברת סרבר פארם של אבנר פפושדו בשיתוף עם קרן תשתיות ישראל (תש"י). סרבר פארם התקשרה מוקדם יותר השנה עם גוגל כחברה "אורחת", כלומר גוגל איננה הבעלים של המתקן, אלא היא חוכרת את השימוש בו לתקופה של מספר שנים.

העותרים טוענים כי המועצה ניהלה תהליך מנוגד לדין ופגום, במסגרתו ניתנו הקלות מרחיקות לכת ליזמים וכן לא נלקחו בחשבון שיקולים סביבתיים. בין השאר, טוענים התושבים כי הליך הפרסום לציבור היה פגום באופן שבו לחלק גדול מתושבי בני ציון לא היה ידוע על ההליך התכנוני, על מועדי הגשת ההתנגדויות ועל הדיונים בוועדה המקומית; כי בכל שלבי ההליך התכנוני לא הוצג תסקיר סביבתי הבוחן את השפעות החווה על הסביבה ועל התושבים המתגוררים בסמיכות למתקן; כי לתושבים לא היתה אפשרות סבירה לדעת על הליכי התכנון וכי הם התוודעו לבקשה ליתר חוות השרתים רק בסמוך לתחילת עבודות התשתית בקרקע; וכי המתקן קיבל הקלות משמעותיות ביחס למצויין בתכנית בניין העיר (תב"ע) הן בגובה והן בשטח. אמש (ב') קבעה השופטת זהבה בוסתן כי דיון מוקדם בתיק יתקיים לקראת סוף חודש נובמבר.

העתירה חושפת מגבלת תשתיות שעשויה לעכב את תהליך הקמת חוות השרתים בתקופת זמן נוספת: תשתית החשמל הסובבת את אתר הבנייה אינה מותאמת למתח הגבוה הנדרש מהפעלת חוות שרתים. בכדי לשנע אותו למקום נדרש מתווה שינוע של קווי חשמל במתח גבוה - עיליים או תת קרקעיים - שטרם הוגש. התושבים חוששים כי לשם העברת קווי המתח יתווספו מהלכי בנייה נוספים כגון סלילה מחודשת של כבישים או הקמה של קווי חשמל מאזור געש, תהליך שכעת נמצא בתכנון מול חברת החשמל. בגוגל מסרבים להגיב לכתבה, אך גורמים המקורבים לחברה איתם דיברנו אינם מודעים לעיכוב כלשהו בבניית התשתיות שלה בישראל.

"העותרים הינם תושבי מושב בני ציון אשר קבעו את מושבם במושב שקט וירוק, בעל אופי כפרי מובהק, הכולל בנייה של מבנים נמוכים ושמירה על שטחים פתוחים", נכתב בעתירה שהוגשה באמצעות עו"ד עמי הולנדר. "אלה נדהמו לגלות בחודש יולי באמצעות קבוצת וואסטאפ של התושבים כי במרכז המושב, בשטח קרקע הגובל בבתי המגורים החלו בביצוע עבודות תשתית, יסודות ופיתוח לצורך הקמתו של מבנה למתקן חוות שרתים. לעותרים לא היה כל ידע ולא היתה להם כל אפשרות סבירה לדעת על הליכי התכנון שהובילו לתחילת שלב עבודות התשתית האמורות".

מגוגל וסרבר פארם שאינן צד בעתירה לא התקבלה תגובה. מועצת חוף השרון אישרה כי ייעוד הקרקע במקום מאפשר בין היתר גם הקמת חוות שרתים. במועצה הדגישו כי "הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חוף השרון בוחנת את ההשלכות הבריאותיות והסביבתיות של המיזם וטרם נתנה היתר להקמתו. בריאות התושבים ושמירת הסביבה עומדים תמיד בראש סדר העדיפויות והשיקולים של המועצה".