התחלות הבנייה באזורי הביקוש בירידה - ותמ"א 38 הופכת לדומיננטית מתמיד

כ-25.5 אלף התחלות בנייה נרשמו במחצית הראשונה הנוכחית • נתוני הלמ"ס שוב מצביעים על הקושי לבנות בתים חדשים במקומות מבוקשים ומאוכלסים, ובראשם מחוז תל אביב, ועל הצורך לקדם נוסחאות מהירות של התחדשות עירונית

פרויקט תמ''א 38 / צילום: Shutterstock
פרויקט תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

42% מהתחלות הבנייה שנרשמו במחוז תל אביב בשנה הנסקרת מקורן בתמ"א 38, שעל פי התוכניות עומדת לפוג, מבלי שיש לה עדיין חלופה מאושרת. כך עולה מנתוני הלמ"ס על התחלות הבנייה בישראל.

באופן כללי, התחלות הבנייה בישראל מוסיפות להיות בקצב גבוה יחסית, אם כי קו המגמה מורה על ירידה בשנים האחרונות. חלק משמעותי מהתחלות הבנייה מגיע מבניית דירות במסגרת "מחיר למשתכן", דבר שהביא את אשקלון להמשיך את הובלת התחלות הבנייה בישראל גם בשנה שבין יולי 2020 ליוני 2021.

כ-25.5 אלף התחלות בנייה נרשמו במחצית הראשונה הנוכחית, מה שמעיד שקצב הבנייה נותר עדיין על יותר מ-50 אלף התחלות בנייה. בחישוב שנתי עולה, כי התחלות הבנייה שנרשמו בין יולי 2020 ליוני השנה הגיעו ל-53 אלף, ירידה קלה לעומת השנה שקדמה לתקופה זו.

השנים האחרונות מתאפיינות בתנודתיות רבעונית רבה יחסית של קצב התחלות הבנייה. תופעה זו החלה עוד ב-2017, כלומר שאין לקורונה השפעה רבה עליה, למעט התחלות הבנייה הנמוכות יחסית שנרשמו ברבעון השני של השנה שעברה. יתכן שהדבר נובע מאופן מימוש "מחיר למשתכן", וגם מההתייחסות המעורבת של הרשויות המקומיות להתחדשות העירונית בכלל ולתמ"א 38 בפרט, מה שהביא לבלימה ביישום פרויקטים במקומות מסויימים ובקידום פרויקטים במקומות אחרים.

בסופו של דבר קו המגמה של התחלות הבנייה נמצא בירידה מאז הרבעון השלישי של 2019, אם כי כאמור, קצב הבנייה נותר מעל ל-50 אלף התחלות בנייה. הנתון המשלים של גמר בנייה מראה על ירידה, דבר המעיד על הקטנת קצב הבנייה.

41% מכלל התחלות הבנייה במחוז תל אביב היו באמצעות תמ"א 38

נתוני הלמ"ס שוב מצביעים על הקושי לבנות בתים חדשים במקומות מבוקשים ומאוכלסים, ובראשם מחוז תל אביב, ועל הצורך לקדם נוסחאות מהירות של התחדשות עירונית. 54% מהתחלות הבנייה במחוז תל אביב בשנה הנסקרת, הייתה בהתחדשות עירונית, שרובה המוחלט הגיע מתמ"א 38 הוותיקה, שאמנם סופגת הרבה ביקורת ויש מגמה של שרת הפנים החדשה איילת שקד להחליפה במתווה אחר, אך עדיין הוא אינו מאושר. 41% מכלל התחלות הבנייה במחוז תל אביב היו באמצעות תמ"א 38, רובן המכריע במסלול של הריסת המבנה והקמתו מחדש.

מחוזות בולטים נוספים בבנייה בהתחדשות עירונית: ירושלים, שבה 26% מהתחלות הבנייה הגיעו מהתחדשות, במחוז חיפה כ-18% מהתחלות הבנייה היו בהתחדשות, ובמחוז המרכז שיעור ההתחדשות העירונית הגיע ל-16% מכלל התחלות הבנייה. ברוב המקומות תמ"א 38 היוותה את רוב הבנייה בהתחדשות עירונית.

כ-21% מכלל התחלות הבנייה שבוצעו בשנה הנסקרת מיוחסות לפרויקטים של מחיר למשתכן. מדובר בירידה לעומת השנה שקדמה לה. המחוזות הבולטים בבנייה במסגרת התוכנית הממשלתית הם מחוז מרכז, שבו 31% מהתחלות הבנייה היו במסגרת מחיר למשתכן, מחוז הדרום 27.%, בצפון ובחיפה כ-12.5%, בתל אביב 11% ובירושלים כ-4% מסך הבנייה בלבד היו של מחיר למשתכן.

נתונים אלה יכולים להסביר את צמרת הבנייה בישראל. באשקלון הוחל בשנה שחלה בין סוף יולי 2020 לסוף יוני 2021 בהקמת 3,562 דירות; העיר מובילה גם את מספר הדירות שהוגרלו במחיר למשתכן; אחריה מגיעה תל אביב עם 2,994 התחלות בנייה, ראשון לציון עם 2,567 התחלות, ורמת גן עם 2,007 התחלות בנייה. הנוכחות של מחיר למשתכן בלטה גם במקומות כמו אור עקיבא, שהגיעה למקום השמיני מבחינת היקף התחלות הבנייה שבה בשנה שנסקרה (1,561 התחלות), נהריה שהגיעה למקום העשירי (1,494), רמלה שניצבת במקום ה-11 (1,436) בני ברק במקום ה-12 (1,270) ועוד.