איך תושבי בני ציון מאיימים על גוגל ולמה הייטקיסטים ישראלים נודדים לטקסס?

מה מניע את ההייטקיסטים הישראלים לעזוב את עמק הסיליקון ולעבור דווקא לאוסטין, טקסס • וגם החוקרת שגילויה אפשרו את חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה מדברת • סיכום השבוע שהיה בהייטק

מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb
מטה גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה / צילום: Shutterstock, achinthamb

"סיליקון הילס" (Silicon Hills), הכינוי שניתן למרכז הטכנולוגי של אוסטין, הפך בתקופת הקורונה לאלטרנטיבה אמיתית לבירת ההייטק העולמית בעמק הסיליקון. גם הייטקיסטים ישראלים נודדים מהוואלי בקליפורניה לבירת טקסס. דיברנו איתם ושמענו על הסיבות.

בראיון בלעדי לגלובס מספרת ד"ר קטלין קריקו, מי שהגילויים וההמצאות שלה הובילו לפיתוח חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה, על הדרך הארוכה שלה ממהגרת מהונגריה לארה"ב ועד למועמדת לפרס נובל.

וגם השבוע חשפנו עתירה מעניינת של קבוצת תושבים במושב בני ציון נגד הקמת חוות שרתים של גוגל בשטח המושב. עד כמה זה יפגע ביכולתה של ענקית הטכנולוגיה לעמוד במחויבויות של מכרז נימבוס?

סיכום השבוע עם שמונה דברים מעניינים שכתבנו עליהם.

לקבלת סיכום השבוע בהייטק במייל: הירשמו כאן.

1. להתראות עמק הסיליקון, שלום טקסס

אוסטין, בירת טקסס, תמיד הייתה עיר של טכנולוגיה, אבל בתקופת הקורונה הפכה "סיליקון הילס" לאלטרנטיבה אמיתית לבירת ההייטק העולמית בסיליקון ואלי. בין היזמים, ההייטקיסטים והסטארט-אפים שעברו לאוסטין בשנה וחצי האחרונות אפשר למצוא גם נציגות ישראלית מכובדת. מה מושך את ההייטקיסטים הישראלים לאוסטין? מחירי הדיור הנוחים יחסית, היעדר מס הכנסה מדינתי והיעדר הגבלות קורונה, כמו גם כוח אדם נאמן שמחפש מקום עבודה לטווח הארוך.

2. תביעת נמב"י - נגד מיקום בחצרי

קבוצת תושבים ממושב בני ציון עתרה לבית המשפט המחוזי בלוד במטרה לבטל את האישור שנתנה המועצה האזורית חוף השרון להקמת חוות השרתים של גוגל בשטח המושב, ולחייב אותה לקיים דיון מחודש על בסיס שיקולים של איכות סביבה, כגון רעש וקרינה. גוגל מצויה במרוץ להקמת חוות שרתים בישראל עד שנת 2023, השנה בה התחייבה לספק שירותי ענן מקומיים למשרדי הממשלה, יחידות הסמך שלה וצה"ל. האם ההליך בו נקטו התושבים יעכב אותה בדרך ליעד?

3. החוקרת מאחורי חיסון הקורונה
חיסוני הקורונה של פייזר ומודרנה כנראה לא היו מפותחים ללא הגילויים וההמצאות של ד"ר קטלין קריקו, היום סמנכ"לית בכירה בחברת ביונטק, שפיתחה את החיסון שמשווקת פייזר. במשך עשרות שנים, עד שנת 2019 לערך, קריקו עדיין נאבקה על מקומה באקדמיה. היא עברה ממעבדה למעבדה כחוקרת שכירה של כל מי שהסכים לשלם לה. היום היא כבר מוזכרת כמועמדת לפרס נובל. בראיון בלעדי לגלובס היא מספרת למה מבחינתה חיסוני הקורונה הם רק ההתחלה.

4. הקסם של איירביאנבי

באפריל 2020, כשנגיף הקורונה החל לעשות שמות ברחבי העולם, ההזמנות באתר איירביאנבי קרסו ב-72%, מ-31 מיליון הזמנות בשנה קודמת ל-8 מיליון בלבד. "חברה שצונחת ב-80% בתוך שמונה שבועות זה כמו מכונית שנוסעת ב-200 קמ"ש ואז פתאום נעצרת. אין שום דרך בטיחותית לעשות את זה. דברים ייפגעו", אומר המנכ"ל בריאן צ'סקי. קצת יותר מחצי שנה אחר כך כבר הונפקה איירביאנבי בהצלחה אדירה. איך פלטפורמת האירוח הצליחה לחולל מהפך כזה? דרך חזרה לשורשים.

5. מסנטינל וואן ועד אמדוקס
מי הן עשרת חברות הטכנולוגיה הישראליות הגדולות ביותר בוול סטריט, ולמה השוק כל כך אוהב אותן?

6. לא רק טלוויזיה
קבוצת התקשורת קשת גייסה 65 מיליון דולר מגופים מוסדיים ישראלים לקרן הון סיכון בהובלתה: "כמו שיש קרנות שמתמחות בסייבר או בפינטק, אנחנו מתמחים במדיה".

7. בפרמיה של 50% על המניה

חברת איתמר מדיקל, שעוסקת באבחון דום נשימה, הודיעה השבוע על כוונתה להימכר במעל חצי מיליארד דולר. הסיפור שלה מתחיל אי שם ב-1997.

8. באה עם ניסיון מהבית
מירב אורן גדלה לאב קבלן. היום היא מנסה לשנות את אתרי הבנייה עם סטארט-אפ שמנטר את פעולת המנופים. האם הוא יהפוך ליוניקורן הישראלי הראשון בעולם הקונסטרקשן טק?