"לא פועלים לטובת החברה": בעלי מניות מיעוט בפוליגון נגד ילדיו של הטייקון קובי מימון

דורשים החלפת כל חברי הדירקטוריון של חברת הנדל"ן ובהם בעלי השליטה אורי וניר מימון • פוליגון: "שיקולים זרים שאינם עולים עם טובתה של החברה או של יתר בעלי מניותיה"

קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי
קובי מימון / איור: גיל ג'יבלי

בעלי מניות המיעוט של חברת הנדל"ן הקטנה פוליגון  ממשיכים לעשות חיים קשים לבעלת השליטה בה, משפחתו של טייקון הגז והנדל"ן קובי מימון. בהמשך למאבקים קודמים שניהלו, יוצאים כעת שניים מבעלי מניות המיעוט בפוליגון נגד התנהלות דירקטוריון החברה, ודורשים להחליף את כל חבריו, בהם צמד בניו של מימון - אורי וניר מימון.

השניים מחזיקים מאז יולי 2020 בשליטה בפוליגון יחד עם אחיהם דן מימון, בעקבות החלטת אביהם קובי מימון להעביר את מניות השליטה בפוליגון (כ-52%) לנאמנות שהוקמה לטובת שלושת בניו, אשר מוחזקת על-ידי משרד עורכי דין בגיברלטר. צמד בעלי המניות הדורש את כינוס האסיפה המיוחדת ואת הפסקת כהונת הדירקטוריון הם אהרון כהן ומשה כהן, המחזיקים יחד בקצת יותר מ-5% ממניות פוליגון.

בהודעת עמדה שפרסמה פוליגון מטעם השניים בערב יום כיפור הם מנמקים את בקשתם, באמצעות עו"ד גולן קאשי, "מהטעם שהדירקטורים... כלל לא פועלים לטובת החברה ומנצלים את ההגנה שניתנה להם במסגרת כתב הפטור והשיפוי כדי לשרת את האינטרסים של בעלי השליטה בחברה".

מלבד בניו של מימון, מדובר גם בדרישה להפסקת כהונתם של הדירקטורים יהודה בכר, רונית בן יעקב, אורן ונונו ויחזקאל חוגי, וכן את הפסקת כהונת הדירקטור החיצוני רו"ח חן שרייבר. תחת אלה, הצמד כהן מבקשים להעלות לסדר יומה של האסיפה שהם דורשים לכנס הצבעה למינוי חמישה דירקטורים אחרים.

טרם הדרישה הנוכחית, מוקדם יותר החודש פרסמה פוליגון הודעת עמדה נוספת מטעמו של אהרון כהן, שבה הוא טען כי דירקטוריון החברה סירב להעלות על סדר היום של אסיפת בעלי המניות את מינוין של שתי מועמדות שהציע, וכי סירוב זה "הוא לא כדין ומהווה הפרה של חובות האמונים של הדירקטורים בחברה".

באותה פנייה טען כהן, כי "החברה והדירקטורים שלה (ולא רק הם) פועלים בחוסר תום לב ובניגוד לדין, תוך הפרת חובת האמונים שלהם בסירובם להעלות לסדר היום" את המינויים שהציע (ד"ר אסתרי גילעז-רן ורו"ח ניצה ליפשיץ). כן טען כהן, כי "סירוב החברה אינו נובע משיקולים של טובת החברה אלא מיישם הלכה למעשה את רצון בעלי השליטה בחברה".

בתגובה לכך דחה דירקטוריון פוליגון "מכל וכל" את טענות כהן, והצר "על השימוש לרעה בזכותו של בעל מניות בחברה להביע את עמדתו באמצעות הודעת עמדה ועל התנהלותו חסרת תום הלב של בעל המניות, אשר מונעת מתוך שיקולים זרים שאינם עולים עם טובתה של החברה או של יתר בעלי מניותיה".

מתחם פוליגון חדרה / צילום: איל יצהר
 מתחם פוליגון חדרה / צילום: איל יצהר

בעלי המניות סירבו להאריך את כתב השיפוי

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שבה נתקלת משפחת מימון במאבק של בעלי מניות למהלכים שנוקטת פוליגון.

רק לפני שנה, בספטמבר 2020, הודיע קובי מימון על התפטרותו המיידית מתפקיד יו"ר פוליגון, בעקבות החלטת בעלי מניות החברה שלא לאשר לו גמול חודשי של 10,000 שקל בגין כהונתו.

באותה אסיפה החליטו בעלי המניות שלא לאשר למימון ולבנו ניר את הארכת כתב ההתחייבות לשיפוי, וזאת אחרי שגם ב-2017 סירבו בעלי המניות, ובהם כמה גופים מוסדיים, לאשר שיפוי לניר מימון, וחלק מהם גם יצאו נגד עצם צירופו של מימון, אז בן 21 בלבד וללא ניסיון קודם, לדירקטוריון.

פוליגון פועלת בתחום הנדל"ן המניב, והנכס המרכזי שלה הוא המרכז המסחרי MIXX שבחדרה, בשטח בנוי של כ-22 אלף מ"ר, ושוויו ההוגן הוערך בכ-211 מיליון שקל בסוף שנת 2020.

נכס זה עלה לכותרות לפני כשנה בעקבות שריפה שפרצה בו - אשר עיכבה את מתחם בתי הקולנוע סינמה סיטי של משפחת אדרי - העוגן המרכזי של הנכס, אשר סבל מעיכוב בפתיחה עוד טרם השריפה, וכמו יתר בתי הקולנוע נפגע בהמשך ממשבר הקורונה.

בדוחותיה הכספיים האחרונים של פוליגון, לסיכום המחצית הראשונה של השנה, החברה עדכנה כי מתחם בתי הקולנוע נפתח בחודש יוני האחרון, אחרי קבלת רישיון עסק עבורו.

מניית פוליגון מציגה שנה לאחור טיפוס של כ-20%, כך שהיא משקפת לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל, ושווי של כ-80 מיליון שקל להחזקות משפחת מימון.

העביר לילדים גם את ההחזקות באקויטל

פוליגון נחשבת לפעילות הקטנה של משפחת מימון בבורסה. קובי מימון, הנחשב לאחד מאנשי העסקים המצליחים והמתוחכמים בישראל, הצטרף רשמית בשנת 2019 לגרעין השליטה בשותפות "יחק להשקעות" השולטת בחברת ההחזקות אקויטל (בעלת השליטה בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי  ובשותפות חיפושי הגז ישראמקו , המחזיקה במאגר "תמר"), אחרי שנים ארוכות שבהן הכחישו מימון ומקורביו את ההערכות בשוק על אודות שליטתו המעשית בקבוצה.

בשנה שעברה העביר מימון גם את החזקותיו בקבוצת אקויטל , בשווי של מאות מיליוני שקלים, לשלושת ילדיו, וגם מהלך זה נעשה באמצעות הנאמנות בגיברלטר.