"ההפרטה הכי גדולה שהייתה פה היא הטיפול ברעידות אדמה"

פרויקט בינוי פינוי בשכונת סלע-ביתר בחדרה תלוי בהחלטה על היטל השבחה ובקרקע משלימה כדי שיוכל להתקדם

פרויקט בינוי פינוי, שכונת סלע–ביתר בחדרה / הדמיה: יח''צ
פרויקט בינוי פינוי, שכונת סלע–ביתר בחדרה / הדמיה: יח''צ

סיפור הפרויקט:

הפרויקט בשכונת סלע-ביתר, ברחובות דוד שמעוני ויחיעם בחדרה, שמקודם כבר שנים, הוא דוגמה לבירוקרטיה המפותלת והארוכה של פרויקטים של בינוי פינוי.

"התוכנית מחכה מאוקטובר בשנה שעברה להחלטה של מועצת העיר חדרה", אומר עו"ד שגיא צוקרמן, יו"ר מנהלת ההתחדשות העירונית בחברה הכלכלית חדרה. "הכול מחכה לקרקע המשלימה, והקרקע המשלימה תלויה בפטור מהיטל השבחה. אם מועצת העיר תיתן חצי פטור או פטור מלא, אזי רמ"י תקבל את החלטת מועצת העיר ותתחיל להפעיל את הבירוקרטיה שלה לקרקע משלימה, ואז יימשך ההליך התכנוני של התב"ע".

יורם אסידון, מנהל הפרויקט מטעם הדיירים: "אני מקדם את הפרויקט הזה כבר 12 שנה, וכרגע הפרויקט תלוי בקרקע משלימה, שבלעדיה הוא לא יוכל לצאת לדרך. יש לנו אישור עקרוני מרמ"י לקבל את הקרקע המשלימה, במילא אי אפשר לעשות איתה משהו אחר כי היא כלואה במתחם. אבל בשביל לקבל את הקרקע צריך לקבל אישור ממועצת העיר על פטור מהיטל השבחה, ואנחנו מחכים להחלטה הזאת. הצורך באישור של העירייה הוא לפיתה נוראית שאי אפשר לצאת ממנה.

"זה פרויקט שעשו עליו שמונה דוחות כלכליים וכולם המליצו על פטור כלשהו מהיטל השבחה, ובינתיים אני לא יכול להתקדם. בינתיים 190 דיירים חיים בחלודה ובברזלים. הדיירים אספו שקל לשקל כדי לגרד את החלודה ואולי הבניין ייפול עוד חמש שנים במקום עוד שנתיים.

"ההפרטה הכי גדולה שהייתה פה היא הטיפול ברעידות אדמה - השאירו הכול לכוחות השוק. אם הבניין בחולון לא ידליק נורות מהבהבות אצל הרבה מאוד מקבלי החלטות, חבל מאוד. כל הקומבינות האלה של סבסוד צולב - זה נדון לכישלון ולא יקרה. משרד האוצר אלוף בלהפוך משהו פשוט למשהו מסובך. הם צריכים להכניס יד לכיס.

"אני מבין את ראשי הערים שחסר להם כסף לתשתיות, אבל באמצע נמקים מאות אלפי דיירים בדירות הישנות. אלה אוכלוסיות שלא יוכלו לשפץ בניין בעצמן".

פרויקט בינוי פינוי, שכונת סלע-ביתר בחדרה / צילום: יח''צ
 פרויקט בינוי פינוי, שכונת סלע-ביתר בחדרה / צילום: יח''צ

התמורה ליזם:

היזם יבנה 1,452 יח"ד בתמהיל דירות מגוון, כולל 30% דירות קטנות של עד 75 מ"ר וכן כ-25 אלף מ"ר שטחי משרדים ומסחר ושני מתחמים של מבני ציבור.

התמורה לדיירים:

190 דירות תמורה ובנוסף חניה לכל דירה ומרפסת בשטח של 12 מ"ר ותמורות כמקובל לשבעה צמודי הקרקע. דירות התמורה יהיו בשטח ממוצע של 80 מ"ר ויינתנו בשליש האמצעי של הבניינים החדשים.

היזם: בעלי הדירות באמצעות אתוס ייזום ניהול התחדשות עירונית בבעלות יורם אסידון ובליווי של מנהלת ההתחדשות העירונית בחברה הכלכלית חדרה
אדריכל: גנות־לרמן־פיק אדריכלים
שמאי הבעלים: קמיל טרשנסקי רפאל
המצב הקיים: 9 בנייני רכבת בני 3־4 קומות ובהם 190 יח"ד + 7 צמודי קרקע. דירות בנות 2־4 חדרים בגדלים של 30־80 מ"ר. אין מעליות וחניה