אחיו של מנכ"ל מ' האנרגיה שימש עד לאחרונה בתפקיד בכיר בשברון

ליאור שילת הוא מועמדה של שרת האנרגיה, קארין אלהרר לתפקיד מנכ"ל משרד האנרגיה, כאשר אחיו, יניב שוינקלשטיין שימש עד לאחרונה בתפקיד בכיר בחברת שברון ישראל (נובל אנרג'י לשעבר) • במאמר שפרסם שילת בעצמו בעבר הוא דחף לעידוד תחום הגז

ליאור שילת / צילום: דור פזואלו
ליאור שילת / צילום: דור פזואלו

האם מנכ"ל משרד האנרגיה המיועד, ליאור שילת, לא יוכל לעסוק בתחומים מסוימים בתחומי הפעילות של משרדו בשל ניגוד עניינים פוטנציאלי? מבדיקת גלובס עולה כי אחיו של שילת, יניב שוינקלשטיין, שימש עד לאחרונה בתפקיד בכיר בחברת נובל אנרג'י (כיום שברון) שמחזיקה בנתחים משמעותיים במאגרי הגז תמר ולוויתן. בחשבון הלינקדאין שלו מציין שוינקלשטיין כי הוא משמש כיועץ כלכלי בתחום הפיננסי של פרויקטי תשתיות ואנרגיה פרויקטים פיננסיים. עם זאת לפני מספר חודשים עבר שוינקלשטיין לחברת אנרגיה אחרת - רפק אנרגיה שבשליטת ג'נריישן קפיטל ושמחזיקה במספר תחנות כוח פרטיות לייצור חשמל. החברה אף מתמודדת כיום על מכרז לרכישת תחנת הכוח חגית. מהמידע שבידי גלובס הוא משמש בחברה בתפקיד בכיר בתחומי הפיתוח העסקי, והשיווק.

יצוין כי בין השנים 2015 ועד 2017 שימש שוינקלשטיין בתפקיד בכיר בחברת הייעוץ BDO, במהלך תקופת עבודתו פרסם שוינקלשטיין באתר חברת BDO מאמר (לצד חן הרצוג ותחת שם משפחתו המקורי, שוינקלשטיין. ג"ל), תחת הכותרת "הרגולציה בתחום הגז - איך להיות גם צודק וגם חכם?" כחלק מהמאמר דחפו כותביו את קובעי המדיניות לעודד את פיתוח מאגרי הגז בישראל. מדיניות ממשלתית צודקת וחכמה בתחום הגז תהיה כזו שתביא לעידוד והאצת חיפושי גז ונפט בישראל באמצעות כניסת מתחרים חזקים נוספים לענף. רק הגדלת ההיצע באמצעות תגליות חדשות יוכל להביא גם ליצירת תנאי תחרות בשוק, וגם להגדיל את הכנסות הציבור מרווחי גז ונפט. אמנם מדובר במאמר שנכתב לפני כשש שנים, אך יש בו כדי להעיד על הלך המחשבה של מי שעשוי להיות בורג מרכזי בקביעת המדיניות של ישראל בתחומי האנרגיה בשנים הקרובות. נזכיר כי בחודשים האחרונים סימן משרד האנרגיה את הגדלת ייצוא הגז ככיוון פעולה מרכזי, בין היתר על רקע החשש כי תחום הגז יאבד ממרכזיותו, לאור החשיבות ההולכת וגדלה בעולם לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

במשרד האנרגיה מסרו כי תחומי הפעילות של אחיו של שילת "לא הוסתרו" וכי, במידה ושילת אכן ייבחר לתפקיד (על הממשלה להצביע בנושא) "ייערך לו הסדר ניגוד עניינים כמו לכל עובד במגזר הציבורי".