בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בוול סטריט; פייסבוק ירדה ב-4%, סימילרווב וסול-ג'ל ב-6%

יו"ר הפד במסיבת העיתונאים: "הטייפרינג עשוי להתחיל כבר בנובמבר" • פייסבוק איבדה גובה לאחר שדיווחה שעדכון הפרטיות באייפון יפגע בתוצאותיה ברבעון • מחירי הנפט עולים לאחר פרסום מלאי הנפט הגולמי בארה"ב • הביטקוין נסחר בירידה קלה סביב 43 אלף דולר

וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:02

יום המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים, כאשר ברקע הבנק המרכזי נמנע שוב מצמצום התמיכה במשק והקטנת רכישות האג"ח. המדדים המובילים התחזקו בכ-1%.

סימילרווב  הישראלית איבדה מעל 6% הערב, ועוד ירידות בולטות נרשמו אצל איילה פרמסוטיקלס , סול-ג'ל טכנולוגיות , ווקמי  וסלברייט . מנגד, ניאוגיימס  וננו דיימנשן  עלו מעל 7%, וגם אייסקיור מדיקל , דלק US , אורמד  ואינמוד  טיפסו.

חברות הטכנולוגיה הגדולות, ובהן אפל , גוגל , מיקרוסופט  ואמזון , רשמו בעיקר עליות היום - אך פייסבוק  איבדה 4%. זאת, לאחר שדיווחה כי שינוי מדיניות הפרטיות של אפל צפוי לפגוע בהכנסותיה מפעילות הפרסום ברשת החברתית. גם חברת אדובי  נחלשה הערב וירדה ב-3%.

חברת TOAST, שמפתחת פלטפורמה להזמנות ממסעדות, זינקה מעל 50% ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק. עוד עליות מרשימות נצפו אצל מרין סופטוור, פרשוורקס, את'לון מדיקל, דיסקאברי  וכן אצל אוורגרנד הסינית, שרק בתחילת השבוע היוותה סיבה מרכזית לירידות בשווקים.

22:20

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר במסיבת העיתונאים כי הבנק המרכזי עשוי להתחיל לצמצם את רכישות הנכסים כבר בנובמבר ולהשלים את התהליך עד אמצע 2022, לאחר שחברי הוועדה חלוקים בעמדתם באשר להעלאת הריבית בשנה הבאה. פאוול אמר לעיתונאים כי החמרת מדיניות "עשויה להגיע כבר בפגישה הבאה" (בהתכנסות הבאה, ב-2-3 בנובמבר).

22:05

העליות בוול סטריט התמתנו, לאחר שגבר בעקבות פרסום החלטת הריבית בארה"ב, ואיתותי הפד על העלאת ריבית כבר בשנת 2022. S&P 500 ונאסד"ק עולים בכ-0.8%, דאו ג'ונס ב-1%.

פייסבוק ממשיכה לאבד גובה ומשילה כ-4%, פדקס יורדת ב-8%, אינסייט ב-7%.

בקרב הישראליות, סימילרווב  מאבדת 4.8%, ווקמי יורדת ב-4%, סול ג'ל נחתכת ביותר מ-6%. מנגד, IMC מזנקת כמעט 12%, ננו דיימנשן עולה 7.8% ודלק 7.4%. עוד עליות יפות רושמות ניאוגיימס, אורמד , אייסקיור מדיקל , ריסקיפייד  ופרטנר .

בשוק הנפט נרשמות עליות מחירים, והנפט הגולמי האמריקאי אף חצה לזמן מה את רף ה-72 דולר לחבית. כעת הוא נסחר תמורת 71.9 דולר לחבית. נפט מסוג ברנט גם מתייקר ומגיע ל-75.8 דולר לחבית. 

21:01

הבנק המרכזי האמריקאי (הפד) עדכן הערב כי הריבית בארה"ב תישאר ללא שינוי בשיעור של 0.25%. יחד עם זאת, רוב חברי הוועדה צופים כעת העלאת ריבית ראשונה בשנת 2022.

כמו כן, בתום ישיבה בת יומיים, חברי ועדת השוק הפתוח פרסמו החלטתם באשר לצמצום (Tapering) תוכנית רכישות האג"ח החודשיות - שיתרחש "בקרוב" אם התקדמות המשק תימשך כצפוי. הפד רוכש כיום נכסים בשווי 120 מיליארד דולר מדי חודש - 80 מיליארד דולר בניירות ערך באוצר ו-40 מיליארד דולר בניירות ערך בגיבוי משכנתאות. 

הרקע מאחורי קיצוץ הרכישות מיוחס להנחה שהכלכלה כבר לא זקוקה לתמיכה בהיקף כמו זו בהנחה שהתאוששות הכלכלה נעשית באופן עצמאי. שוק העבודה השתפר בקצב מהיר בקיץ והאינפלציה הגיעה לשיא של 13 שנים, מה שמעלה את האפשרות שיש עודף של תמיכה במערכת הפיננסית. פרוטוקול הפד מהישיבה באוגוסט חשף כי רוב מקבלי ההחלטות בבנק המרכזי האמריקאי כבר הצביעו בעד צמצום תוכנית רכישות האג"ח עד סוף השנה, בהנחה שהנתונים מהכלכלה ימשיכו להצביע על התאוששות הפעילות הכלכלית.

20:05

המסכים בוול סטריט עדיין צבועים ירוק, כאשר S&P 500 ודאו ג'ונס עולים יותר מ-1% והנאסד"ק מתחזק ב-0.9%.

מניית פייסבוק  מוחקת מעל 4% לאחר שדיווחה כי עדכון התוכנה של אפל צפוי לפגוע בהכנסותיה מפרסומות ברבעון הבא. החברה ציינה בפוסט בבלוג שלה כי לשינויים האחרונים שבוצעו על ידי אפל להגבלת הפרסום הממוקד "תהיה השפעה רבה יותר ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון השני". הכללים החדשים של אפל מחייבים את משתמשי האפליקציות לאפשר באופן יזום מעקב אחר הפעילות שלהם ברחבי האינטרנט.

בנוסף, אממש דיווח הניו יורק טיימס שמארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית, אישר בינואר תוכנית מדיה שמטרתה לקדם כתבות חיוביות על פייסבוק, והועלתה טענה שהחברה מתערבת בתכנים שמוצגים למשתמשים בפיד החדשות.

לפני מספר ימים הוול סטריט ג'ורנל פרסמם תחקיר שהציג איך החברה מכופפת את הכללים עבור משתמשים בעלי פרופיל גבוה, כיצד הסתירה מידע שקושר בין פגיעה נפשית בצעירים להתמכרות לאינסטגרם, ואיך משמשת הפלטפורמה בידיעתה לסחר בבני אדם ולהזמנות של רצח.

18:40

יום המסחר באירופה ננעל בעליות שערים. מדד דאקס עלה ב-0.9%, כאשר נרשמו בפרנקפורט עליות בולטות לדויטשה בנק, דיימלר, באייר וסימנס אנרגיה. מדד פוטסי עלה בכ-1.5% עם עליות נאות ללוידס, BP, רולס רויס ו-HSBC. מדד קאק עלה בכ-1.3% כאשר חברת ויוונדי  זינקה בקרוב ל-150% לאחר פיצול יוניברסל מיוזיק והנפקה באמסטרדם.

בוול סטריט ממשיכות לבלוט לחיוב דלק US , אורמד וניאוגיימס  הישראליות עם עליות של יותר מ-6%. מנגד, סלברייט  ואינוויז  יורדות בכ-3% כל אחת.

17:30

המגמה החיובית בוול סטריט נמשכת, כאשר מדד דאו ג'ונס כבר רושם עלייה של 1%, נאסד"ק עולה בקרוב ל-0.7% ו-S&P 500 ב-0.8%. גם באירופה המסכים ירוקים, כאשר מדד דאקס עולה ב-0.9%, קאק מטפס 1.2% ופוטסי מתחזק ב-1.5%.

מניית חברת המשלוחים האמריקאית פדקס  ממשיכה לצנוח בכ-8% לאחר שפרסמה את תוצאותיה הרבעוניות. החברה רשמה ירידה של 7% ברווח הרבעוני וקיצצה את התחזית השנתית שלה. לפי החברה, בין הסיבות לירידה ברווחיות - המחסור בכוח אדם, שהביא לעלייה של 450 מיליון דולר בעלויות השכר והשעות הנוספות.

פייסבוק  ממשיכה אף היא לאבד גובה והיא יורדת בכ-4% בשעה זו. עוד ירידות בולטות נרשמות אצל אינסייט ואדובי. בקרב הישראליות, צים  מאבדת כ-4%, ווקמי  ואינוויז  כ-3%. מנגד, אורמד , דלק , ניאוגיימס  וסטרטסיס  רושמות עליות יפות.

מלאי הנפט הגולמי בארה"ב ירד ב-3.48 מיליון חביות, לעומת צפי של 2.44 מיליון חביות.  הנתון מעיד על התאוששות במשק האמריקאי ועל חזרת הביקושים לדלק. בשבוע הקודם ירד המלאי ב-6.4 מיליון חביות, נתון חריג יחסית שהיה מעל הצפי.

16:33

פתיחה ירוקה בוול סטריט: מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס מתחזקים בכ-0.5%, בנאסד"ק העלייה צנועה יותר ועומדת על כ-0.3% - בין השאר לאור ירידות לאדובי , אינסייט , פייסבוק  וביוג'ן . גם חברת השליחויות פדקס  מאבדת גובה ונחתכת בכ-7%.

באירופה נמשכת המגמה החיובית, כאשר בפרנקפורט בולט דויטשה בנק  עם עלייה של 3% במחזור מסחר גבוה, בלונדון גלנקור , לוידס  ו-BP  מרכזות עניין.

בשוק הקריפטו עדיין נרשמות ירידות שערים, כאשר הביטקוין נסחר תמורת כ-42 אלף דולר, האת'ריום ירד מתחת לרף ה-3,000 דולר. 

15:55

כחצי שעה לפני תחילת המסחר בניו יורק והחוזים מאותתים על פתיחה ירוקה, כאשר שלושת המדדים הגדולים עולים בכ-0.6%.

בטרום המסחר בולטות אייסקיור ואיירון סורס הישראליות שמטפסות כ-7%, וכן חברת התוכנה מארין סופטוור שמזנקת מעל 80%.

בשוק האג"ח המסחר רגוע, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים יציבה סביב 1.32%.

14:00

עליות של כ-0.6% נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. מניות אפל, טסלה , אובר ואמזון רושמות עליות קלות במסחר המוקדם.

אנלייבקס  דיווחה היום על מתן טיפול לחולה ראשון בניסוי קליני רב-מרכזי, מבוקר-פלסבו, אקראי וכפול סמיות, שלב IIb ב-Allocetra לטיפול בחולי קורונה במצב קשה וקריטי עם תסמונת מצוקה נשימתית חריפה (ARDS). הניסוי צפוי לגייס עד 152 חולי קורונה במצב קשה וקריטי (76 חולים בטיפול Allocetra יחד עם הטיפול הסטנדרטי ו-76 בטיפול פלסבו יחד עם הטיפול הסטנדרטי) במרכזים רפואיים בישראל ובחלק ממדינות אירופה, והוא נועד להעריך את הבטיחות והיעילות של Allocetra על פני הטיפול הסטנדרטי. 

12:00

באופנהיימר מציינים כי חברת פאלו אלטו  ערכה בשבוע שעבר כנס אנליסטים וירטואלי, בו סיפקה עדכון על מנועי הצמיחה והציגה את תחזיותיה ארוכות הטווח לשנת 2024. החברה מעריכה הזדמנות שוק בהיקף של כ- 110 מיליארד דולר, וצפויה להמשיך להגדיל את נתחה בשוק יעד זה, בזכות מגוון מוצריה הרחב, הכולל פתרונות ענן. "אנו מעודדים מיעדיה העסקיים של פאלו אלטו ומשמרים את המלצת Outperform תוך העלאת מחיר יעד מ-475 דולר ל-530 דולר למניה". 

10:20

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדדי המניות המובילים עולים בשיעורים של 0.6%-1.1%.  עליות של כ-0.5% נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

הביטקוין נסחר בעלייה קלה סביב 42,300 דולר לאחר שרשם ירידות חדות בימים האחרונים.

08:05

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של 0.6% ובשנחאי רושם מדד המניות ירידה קלה. בהונג קונג לא מתקיים היום מסחר.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב ניכרת יציבות עם נטייה קלה לעליות. 

לקראת הודעת הפד הערב (21:00 שעון ישראל) מציין רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של אי.בי.אי, כי "לאחר תקופה ממושכת מאז פרוץ משבר הקורונה שבה נרשמו תוכניות רכישות אגרסיבית מצד הבנקים המרכזיים המובילים בעולם, מאותתים שני הבנקים המובילים, ה- FED וה- ECB על צפי לצמצום בקצב הרכישות. למעשה מאזני הבנקים האלו ימשיכו לגדול גם בחודשים הקרובים אך קצב הגידול צפוי להיות מתון יותר, וללא הרעה של ממש בסביבת המאקרו צפויה התמתנות משמעותית עד לאמצע 2022".

"בארה"ב, החלטת הריבית באוגוסט ונאומו של פאוול בג'קסון הול כיוונו לתחילת צמצום הרכישות עד לסוף השנה. נתוני האינפלציה בחודשיים האחרונים היוו בהחלט חדשות טובות מבחינת ה-FED , והפחיתו את הלחץ מפני תרחיש שבו סביבת האינפלציה תדחוק ב-FED לבצע נסיגה מהירה של תוכנית הרכישות. כמו כן, נתוני המכירות הקמעונאיות שהפתיעו כלפי מעלה, הפיגו במידת מה את החשש מפני השפעות ממתנות משמעותיות יותר של העלייה בתחלואה על הפעילות. התפתחות זו לצד מצב בתחלואה בארה"ב ודו"ח התעסוקה החלש מהצפוי לחודש אוגוסט, יאפשרו ל-FED לאותת על צמצום הרכישות לא בהחלטה היום, אלא בזו שבתחילת נובמבר. בהנחה ואכן ה- FED מכוון לסיים את מהלך צמצום הרכישות סביב אמצע 2022, נגזר קצב צמצום חודשי של 15-20 מיליארד דולר", הוא כותב.

בזירת המסחר בסחורות רושם חוזה על נפט מסוג ברנט עלייה של כ-1% לרמה של 75.1 דולר לחבית. הזהב נסחר ביציבות.

הביטקוין נסחר בירידה קלה סביב 42,000 דולר לאחר שרשם ירידות חדות בימים האחרונים.