אלקין בהצעה דרמטית: להוריד את רף ההסכמה בפינוי-בינוי ל-51%

בעקבות קריסת הבניין בחולון והסכנה לקריסת מבנים נוספים, שר הבינוי והשיכון פועל להכניס תיקון בחוק ההסדרים לסעיף התחדשות עירונית שיאפשר פינוי-בינוי גם בהסכמה של 51% מהדיירים בלבד

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

בעקבות קריסת הבניין בחולון והסכנה לקריסת מבנים נוספים, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין פועל להכניס תיקון בחוק ההסדרים לסעיף התחדשות עירונית שיאפשר פינוי-בינוי גם בהסכמה של 51% מהדיירים בלבד. מדובר בסעיף קיים המדבר על הורדת רף ההסכמה הנדרש של הדיירים מ-80% כיום ל-66%, שאותו יבקש השר אלקין להוריד ל-51% בבניינים ותיקים שנמצאים בסכנת קריסה. כדי שהסעיף המתוקן יעבור, יידרש אלקין להסכמת הכנסת וחברי הקואליציה שיכינו את החוק להצבעה בשבועות הקרובים.

בינתיים כבר החלו במשרד הבינוי והשיכון בעבודת מטה בנושא, בהובלתו של מנכ"ל המשרד אביעד פרידמן, בניסיון לייצר שיתוף-פעולה עם הרשויות המקומיות לדחוף לפרויקטים נוספים של התחדשות עירונית. לדברי גורמים המעורים בנושא, יבקשו להחיל את הסעיף החדש שיאפשר רף נמוך יותר של הסכמה על כל הבניינים שנבנו לפני 1980. מטרת המשרד בדחיפת הפרויקטים של התחדשות עירונית היא לטפל במפגע הבטיחותי לצד האסתטיקה העירונית ובניית דירות נוספות למגורים.

השר אלקין התראיין ביום ראשון בגלי צה"ל, וכאשר נשאל על הבניין שקרס, אמר שמטרתו היא להציל חיים ולמנוע את האסון הבא. בנוסף, נוכח התגובות הדיווחים על בניינים נוספים בסכנת קריסה, בוחן אלקין כיוונים נוספים כדי לגבש תוכנית כללית לפתרון הבעיה.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, שסייר באתר הקריסה בחולון, אמר אז כי "אני רואה חשיבות רבה בהגעה לשטח לצורך הביקורת. הנושא של מבנים מסוכנים נבחן על-ידינו בימים אלה. אנחנו עדים לאירוע שהיה כפסע ממוות של אנשים רבים.

"אסור להמתין לוועדות חקירה נוספות דוגמת פל-קל ולמקרי מוות. על הגורמים העוסקים בנושא לטפל כבר מעכשיו. החל מרשויות מקומיות שנדרשות לתקן חוקי עזר ולבדוק היכן יש מבנים מסוכנים, ועד גורמי הממשלה השונים שעליהם להתעשת ולטפל במבנים המסוכנים לפני האסונות.

"יש גם חשיבות רבה לגבש פתרונות לדיירים. מדובר על שורה של אנשים שעולמם חרב עליהם. הדברים האלה לנגד עינינו, ואנחנו בודקים אותם בביקורת המדינה. נלווה את הפעילות למען הדיירים עד למציאת פתרונות".