ביידן תומך במיסוי מיליארדרים על רווחי הון לא ממומשים

ההצעה היא אחד הסעיפים שדמוקרטים מבקשים לבצע על מנת לממן חבילת הוצאות בגובה 3.5 טריליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביטא תמיכה בהצעה שנידונה בסנאט להטיל מס הכנסה שנתי על רווחי הון שלא מומשו של מיליארדרים.

העלאת המס המוצעת, שמוביל יו"ר ועדת הכספים של הסנאט רון וויידן (דמוקרט מאורגון), תהיה אחת מכמה סעיפי מס שביידן מבקש על מנת לשלם על תוכנית הוצאה בגובה 3.5 טריליון דולר שכוללת בתוכה את רוב סדר העדיפויות שלו. מדובר בחלופה לכמה רעיונות מיסוי שנפלו בקונגרס, והיא תייצר הכנסות מהאמריקאים העשירים ביותר, שמשכורתם עשויה להיות רק שבריר מכל הונם.

הרפובליקאים מתנגדים גם לתוכנית ההוצאות וגם להצעות המיסוי הנכללות בחבילה, והדמוקרטים יצטרכו להישאר מאוחדים על מנת להעביר את הצעת החוק בקונגרס המפולג, בו יש להם רוב זעום.

כשנשאל הנשיא לגבי הצעתו של וויידן, אמר ביום שישי לעיתונאי הבית הלבן שהוא תומך ברעיון. קידומו ידרוש אחידות מלאה של הדמוקרטים בסנאט ותמיכה של כמעט כל הדמוקרטים בבית הנבחרים, ועדיין לא ברור אם התמיכה הזו בקונגרס קיימת.

"תראו, אני תומך בהרבה מההצעות האלו. אנחנו לא צריכים את כל ההצעות שאני תומך בהן על מנת לממן את זה", אמר ביידן לגבי הצעת חוק התקציב, והוסיף שהוא רוצה סדר יום במיסוי שיגרום לכל האמריקאים לשלם את "חלקם ההוגן".

"מתנה לא מוצדקת לעשירים"

במסגרת החוק הקיים, אנשים משלמים מיסי רווח הון רק כשהם מוכרים נכס. בעת מותם, לא נגבה מס הכנסה על רווחים שלא מומשו ויורשיהם צריכים לשלם מיסי רווח רק כשהם מוכרים ורק על הרווחים שנעשו מרגע מותו של הבעלים הקודמים.

הכלל הזה, המוכר באופן בסיסי כעליית המדרגה החופשית ממס, נותן לעשירים תמריץ להחזיק בנכסיהם וללוות כסף כנגדם על מנת לממן את אורח חייהם. מיסי ירושה עדיין מושתים עליהם.

הדמוקרטים רואים את המצב הנוכחי כמתנה לא מוצדקת לעשירים שיכולים לבנות לעצמם הון מבלי לשלם מס הכנסה. ביידן הציע להתייחס אל המוות כאירוע שניתן למסות למטרות מס הכנסה, עם החרגה של מיליון דולר לאדם וכללים מיוחדים לחוות וחברות בבעלות משפחתית.

אבל דמוקרטים בקונגרס ממדינות חקלאיות הרגו את הרעיון הזו, כשפסלו החרגות אפילו גדולות יותר ממיליון דולר וכללים מיוחדים לחקלאים.

זה מה שגרם לוויידן להציע את החלופה שלו, שביידן הביע תמיכה בה ביום שישי.

הרעיון הוא שעבור מיליארדרים בלבד, יתייחסו אל רווחי הון שנתיים כהכנסה הניתנת למיסוי. במסגרת החוק הנוכחי, מישהו ששווי הנטו שלו עלה מ־20 מיליארד ל־22 מיליארד דולר ולא מכר אף נכס נחשב לאדם שלא הייתה לו הכנסה. במסגרת ההצעה של וויידן, על אדם כזה יהיה ניתן לגבות מסים עבור רווחים של 2 מיליארד דולר.

אתגר אחד להצעה הוא שהיא צריכה להתמודד גם עם הפסדים, והרעיון שהמדינה תשלח צ'קים שמנים למיליארדרים אינו מושך מבחינה פוליטית. מחוקקים עשויים להרשות הטבות על הפסדים שנתיים במקביל להטלת מגבלות על הטבות כאלה או שירשו לבעלי ההון להעביר הפסדים הלאה לשנים הבאות ולחשב אותם כהפחתה מהרווחים בעתיד.

קושי באכיפה ויישום של הצעת החוק

וויידן עובד על הרעיון של מסים שנתיים על רווחים שלא מומשו כבר כמה שנים, ואימוץ הרעיון הזה יהווה שינוי משמעותי בחוקי המס של ארה"ב שיגדירו מחדש הכנסה הניתנת למיסוי עבור כמה מאות אנשים. זה ישפיע על מיליארדרים כמו ג'ף בזוס ווארן באפט.

עוד אין הערכה רשמית של ההכנסות, אבל הצעה דומה שהייתה מיועדת להיות מיושמת על קבוצה גדולה יותר - 0.1% העשירים ביותר בין משקי הבית - הייתה אמורה להכניס כ־750 מיליארד דולר במשך עשור, על פי הערכה שעשו ב־2019 מומחי המס לילי בטכלדר ודיוויד קיימין, ששניהם משרתים כיום בעמדות בכירות בממשל ביידן.

ביידן הדגיש שהדמוקרטים לא צריכים לאמץ כל אחד מרעיונות העלאת המסים שנידונים על מנת לכסות על תוכניות ההוצאה של הממשלה.

"באופן ברור יש מספיק כסף מכמה אפשרויות לממן כל מה שאנשים יחליטו לשלם עליו", אמר.

יהיה קשה מאוד למס ההכנסה בארה"ב ליישם ולאכוף את ההצעה, בין היתר בגלל הקושי בהערכת השווי של נכסים לא נזילים, כך אמר אנדרו מוילן, סגן נשיא בכיר באגודה הלאומית של איגוד משלמי המסים. זרם ההכנסה הנוצר ממיסוי כזה עשוי להיות תנודתי, וההצעה עשויה להקשות על מייסדי חברות גדולות לשמור על השליטה בהן.

"מבחינה רבות מדובר באדמה לא מוכרת ובמקומות שמיפינו אותה, היא די רצופה במכשולים", אמר מוילן, המתנגד להעלאות מסים.

המערכת לא צריכה להיות מושלמת ולהתמודד עם כל מורכבות אפשרית, וקובעי המדיניות צריכים להתמקד בהפיכתה לפשוטה לניהול וקשה להתחמקות, כך אמר ארי גלוגוור, פרופסור לענייני חוקי המס באוניברסיטת אוהיו סטייט.

"אתה רוצה לבנות מערכת שהולכת להכניס כסף ולהימנע מההזדמנויות הכי ברורות לשחק משחקים", אמר.

מס כזה עשוי להיות פגיע בפני אתגרים משפטים בכך שהוא חורג מכוחו של הקונגרס לגבות מסים על הכנסות.

ביידן ביקש מהמחוקקים להתמקד בתחומי הבריאות והציבור

בוועדת הדרכים והאמצעים של בית הנבחרים אישרו העלאות מסים בגובה כ־2 טריליון דולר מוקדם יותר החודש, והתמקדו בחברות ובאנשים פרטיים בעלי הכנסה אישית גבוהה. בוועדה גם תמכו בכך שרשות מס ההכנסה תכניס לממשלה כסף.

לדמוקרטים בסנאט יש מערכת רעיונות משלהם מעבר לאלה, כולל שינויים בחוק המס על שותפויות ומס שיוטל על חברות המבצעות קנייה בחזרה של מניות עצמיות.

ביידן אמר שפגישותיו עם דמוקרטים פרוגרסיביים ומתונים השבוע היו חיוביות. הוא סירב לנקוב בסכום על המחיר המקסימלי בו יתמוך לגבי חבילת תקציב של 3.5 טריליון דולר שאמורה לעבור בהליך השלמה, הליך הצבעה מיוחד המאפשר להצביע על חוקים תקציביים ברוב פשוט בסנאט, ללא צורך בתמיכה של 60 קולות לפחות. הוא אמר שביקש מהמחוקקים להתמקד בתחומי המדיניות הקשורים לבריאות הציבור, חינוך ושינוי האקלים שהם רואים כחשובים ביותר.

"אחד הדברים שאני חושב ואני מנסה לגרום להתמקד בו הוא זה: מה אתם רוצים שיהיה? תשכחו לרגע את הסכום", אמר. "מה אתם חושבים שאנו צריכים לעשות?"

הנשיא אמר שייקח זמן לאשר את עדיפויות המדיניות שלו.

"הולך לקחת לי שנה לספק את הסחורה לגבי כל מה שאני רואה כאן לפניי", אמר.

הנשיא גם חזר על עמדתו שהחקיקה תהיה ממומנת כולה. "זה הולך להיות אפס", אמר על תג המחיר של הצעת החוק.