חג'ג' אירופה מזהה הזדמנויות בשוק הנדל"ן הרומני: "עיקר הרווח הצפוי - ברכישה"

חברות הנדל"ן הישראליות חזרו למזרח אירופה 13 שנה אחרי קריסת שוקי הנדל"ן שהסבה למשקיעים באזור הפסדים רבים • זהו מסלולה של חג'ג' אירופה ברומניה ותוכניותיה לעתיד • פרויקט מיוחד

פרויקט המגורים Victoriei 139 בבוקרשט / צילום: מצגת החברה
פרויקט המגורים Victoriei 139 בבוקרשט / צילום: מצגת החברה

חברות הנדל"ן הישראליות פועלות כיום בארבע מדינות מרכזיות במזרח אירופה: פולין, צ'כיה, רומניה וסרביה. בפולין למשל, צמח התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בשיעור שנתי ממוצע של 4.25% בין השנים 2014-2019, לפני שירד ב-2.7% ב-2020 ל-594 מיליארד דולר, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

מתי חג'ג' אירופה נכנסה לרומניה ולמה:

צחי חג'ג' הוא יזם נדל"ן מוכר בעיקר בקשר לפעילותו בארץ בתחום, ויחד עם אחיו עידו הם פועלים באמצעות קבוצת חג'ג'  הנסחרת בבורסה בשווי של כ-1 מיליארד שקל, בארגון קבוצות רכישה ונדל"ן יזמי.

בשנים האחרונות זיהה חג'ג' את ההזדמנות הגלומה בפעילות בשוק הנדל"ן ברומניה, וב-2017 הקים את חברת חג'ג' אירופה , העוסקת בתחומי הנדל"ן היזמי והנדל"ן להשקעה, בעיקר בעיר הבירה בוקרשט. זו גייסה לראשונה אג"ח בבורסה בת"א ב-2018, ללא קושי מיוחד.

את הסיבה לכניסה לפעילות ברומניה ניתן להבין מתיאורי החברה, שלפיהם "שוק הנדל"ן ברומניה רשם ב-2016 את הצמיחה המהירה ביותר מאז המשבר הכלכלי של שנת 2008", וכחלק מכך, "יזמי נדל"ן הגבירו את פעילותם בכל מגזרי הנדל"ן, תוך ניצול מצב השוק הנוח והביקוש הגובר בכל הסקטורים".

חג'ג' מציגה בדוחותיה שלל נתונים על אודות הצמיחה החדה בתחום הנדל"ן ברומניה בשנים האחרונות, גם המניב וגם למגורים, גם בצד ההיצע, ולצד זאת גם בהיקפי העסקאות וההשקעות שבוצעו שם בתחומים אלה.

היקף פעילות נוכחי:

לפי נתוני החברה, היא מעורבת בהקמת עשרה פרויקטים - מחציתם פרויקטים יזמיים למגורים, הכוללים כ-1,750 יחידות דיור, שמהם הסתיימה הקמת כ-300 יחידות דיור, ומחציתם פרויקטים בתחום הנדל"ן המניב, בשטח כולל של כ-48 אלף מ"ר, שמהם הושלמו הקמתם של כ-6,800 מ"ר. לגבי אסטרטגיית הפעילות, החברה מציינת בין היתר כי היא פועלת "לאיתור עסקאות הזדמנותיות להשקעה" בנכסים "המתאפיינים בתשואות גבוהות על ההשקעה מהממוצע בשוק".

מאז הקמתה ועד השנה הכנסותיה של חג'ג' אירופה היו זניחות והסתכמו בכמה מאות אלפי אירו. את המחצית הראשונה של 2021 סיכמה החברה עם הכנסות של קרוב ל-9 מיליון אירו, בעיקר בזכות מכירת דירות באחד הפרויקטים המרכזיים שלה - אגם פיפרה (Pipera Lake).

יצחק צחי חג'ג' - בעלים משותף יו''ר דירקטוריון קבוצת חג'ג' / צילום: איל יצהר
 יצחק צחי חג'ג' - בעלים משותף יו''ר דירקטוריון קבוצת חג'ג' / צילום: איל יצהר

לצד זאת הציגה החברה הפסד של כ-2 מיליון אירו, אחרי שבשנתיים הקודמות (2019-2020) נהנתה חג'ג' אירופה משערוכי נכסים בהיקף מצרפי של 34 מיליון אירו, שסייעו לה להציג רווח נקי דו-שנתי של 14 מיליון אירו.

בחודש שעבר גייסה חג'ג' אירופה 105 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית בבורסה בת"א, לפי שווי חברה של יותר מ-400 מיליון שקל "אחרי הכסף", ומאז מנייתה הספיקה לטפס ביותר מ-30%, כך שהיא משקפת לחברה כיום שווי של 570 מיליון שקל.

תוכניות לעתיד:

חג'ג' אירופה מתכננת לסיים עד סוף השנה הקמת כ-470 דירות, מתוכן, לפי הנתונים האחרונים שלה, כבר נחתמו הסכמי מכר לכ-320 דירות. כמו כן היא מציינת כי בכוונתה לתכנן וליזום פרויקטים גדולים ובעלי פוטנציאל השבחה משמעותי, שיסייעו להעלאת ערך משמעותית, וכן היא מציינת פעילות ייזום והתמחות "בפרויקטים מורכבים שבהם הרווח המשמעותי הצפוי נמצא ברכישה".