מחירי האנרגיה עולים, ובאירופה חוששים: ההתאוששות הכלכלית תיפגע והאינפלציה תזנק

מחסור בגז טבעי ורוחות חלשות הביאו את מדד מחירי האנרגיה בגוש האירו לשיא היסטורי • ממשלות החלו לסבסד חשמל וגז במקביל להודעות בתעשייה על הקטנת או הפסקת ייצור בשל עלויות • העיניים נשואות לתחזית מזג האוויר ואם הוא יהיה קר מהרגיל המצב צפוי להחריף

מתקני גז טבעי ברוסיה / צילום: Reuters, Yuri Smityuk
מתקני גז טבעי ברוסיה / צילום: Reuters, Yuri Smityuk

מחיר הגז הטבעי באירופה זינק פי שלושה מתחילת השנה, והוכפל מאז אמצע אוגוסט; מחיר חבית נפט גולמי רשם השבוע שיא זמני של שלוש שנים (כ-80 דולר); ועלות קיזוז טון פחמן דו-חמצני זינקה ל-65 אירו לטונה. במדינות רבות באירופה, העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה מביאה לחשש מפני העמקת האינפלציה, שעד כה מומחים הרגיעו כי תהיה "זמנית וחולפת", שכן לדבריהם היא נובעת מההתאוששות הכלכלית שאחרי מגפת הקורונה, בשילוב עם בעיות תובלה עולמיות.

ממשלות אירופיות כמו צרפת, איטליה וספרד כבר החלו לסבסד את מחירי החשמל והגז לחלקים מהאוכלוסייה, או באופן גורף, כדי למתן את ההשפעה של הזינוק במחירים על המשק. בבריטניה, כמה חברות אספקת גז קטנות הודיעו על פשיטת רגל, בשל מחירי הגז המאמירים מצד אחד ומחויבות למחיר נמוך כלפי הלקוח מנגד. חברות דשנים, פלדה ותעשייה אחרות הודיעו על הפחתה דרסטית בייצור או הפסקתו בגלל העלויות.

 
  

מדד מחירי האנרגיה בגוש האירו נמצא בשיא מאז שהחל להתפרסם ב-1996. העלייה השנתית, נכון לאוגוסט, היא של כ-15%. החשש הוא כי העלייה תשפיע על הייצור במגוון תחומים ועל הוצאות משקי הבית - ותוביל לזינוק גם במדד המחירים לצרכן. זה עומד כעת על שיעור שנתי של 3%, הגבוה ביותר זה כעשור. שיעור זה גבוה משמעותית מיעד האינפלציה של כ-2% שקבע הבנק המרכזי האירופי.

שינויים בשוק הגז ורוחות חלשות

העלייה הדרמטית נובעת משורה ארוכה של גורמים: הפחתה ביצוא הגז מרוסיה ומנורבגיה, יחד עם שימוש-יתר בגז טבעי במהלך הקיץ והחורף הקשה שנרשם בשנה החולפת, ובליווי ירידה משמעותית בהיקף האנרגיה המגיעה מטורבינות רוח בשל מיעוט רוחות בחודשים האחרונים. במקביל, מדינות אסיה רוכשות כמויות גדולות יותר של גז מונזל (LNG) מארה"ב ומהמזרח התיכון ו"מתחרות" על משאב זה מול מדינות אירופה, שלהן ממילא יכולת מוגבלת לקבל את הגז. העלייה במחיר הגז הביאה לעלייה בכל סקטור האנרגיה.

החשש העיקרי הוא מההשלכות הרוחביות. "האפקט יהיה כמו הטלת מס חדש על בתי-אב בכל אירופה", אמר אנליסט בחברת "גווקל", "צעד כזה יאט את ההתאוששות האירופית, שנבעה עד כה בעיקר מההתאוששות של הצריכה". "העלייה הדו-ספרתית במחירי האנרגיה היא בעלת אפקט משמעותי", העריך בנק ההשקעות ING, שציין כי תחום האנרגיה מרכיב כ-10% ממדד המחירים לצרכן בגוש האירו. בנק "ברקליס" העריך כי האינפלציה תגיע ל-4.3% (שנתי) בנובמבר הקרוב בגוש האירו, על רקע העלייה המתמשכת במחירי האנרגיה.

 
  

אחד הגורמים המכריעים יהיה מזג האוויר. אם זה יהיה קר מהרגיל וידרוש חימום מסיבי כבר בקרוב, ייתכן כי המחירים יזנקו עוד יותר וישפיעו על המשק כולו. כך גם לגבי הפקת אנרגיית רוח, שתלויה במשטר רוחות. נורבגיה הבטיחה להגדיל את תפוקת הגז ואספקתו לאיחוד דרך הצינורות הקיימים, אולם רוסיה לא נקטה צעד דומה ובכיר ב"גזפרום" אמר כי גם רמת הגז במאגרים של החברה נמוכה מהרגיל. "גולדמן זאקס" העריך כי יש חשש ממשי להפסקות חשמל נרחבות או למחסור בגז לחימום באירופה ובבריטניה אם החורף יהיה קר מהרגיל.

המחשה לשינוי במקורות האנרגיה

מבחינת מדיניות אנרגיה, המחסור בגז טבעי והזינוק במחירים ממחישים את השינוי שעובר האיחוד האירופי בנוגע למקורות האנרגיה שלו. אנרגיות מתחדשות כמו רוח, הידרואלקטרית וסולארית עדיין אינן יכולות, כך נראה, לספק את הצרכים המשתנים בהתאם לנסיבות. סגירת תחנות כוח גרעיניות בגרמניה וצמצום משמעותי של הפקת אנרגיה מפחם הביאו גם הם להסתמכות על גז. הנציבות האירופית קראה למדינות אירופה להמשיך ולהתמקד במעבר לאנרגיות מתחדשות, ובגרמניה קראו פוליטיקאים להשקיע עוד יותר בתחום זה כדי להבטיח תפוקה מוגברת.

למרות זאת, גם מחיר הפחם מזנק באירופה, והגיע לכ-200 דולר לטונה, כאשר חברות אנרגיה מתחרות על אספקת פחם לחורף הקרוב. אם תחנות הכוח בצרפת, בגרמניה ובבריטניה, למשל, ייצרו חשמל בקיבולת חלקית של 80% בלבד בחורף הקרוב, אירופה תרשום שיא צריכה של משאב זה, למרות התחייבויות להפחית את פליטת הפחמן הדו-חמצני הנובעת מהשימוש בו.

בבריטניה, על רקע מה שהיה נראה כמחסור זמני במספר מועט של תחנות דלק, התפתחה פניקה ציבורית, בליבוי כלי התקשורת, והבריטים צבאו בימים האחרונים על התחנות ומילאו ג'ריקנים בנוסף למיכלי הדלק במכונית. המחסור הראשוני נוצר בגלל בעיות אספקה הנובעות ממיעוט נהגי המשאיות במדינה אחרי ה"ברקזיט". מומחים הסבירו כי ההסתערות הובילה לכך שהדלק אזל בתחנות רבות. כעת ייתכן שהצבא יידרש להתערב ונהגים צבאיים יספקו דלק לתחנות. המחסור גם הביא לעלייה חדה במחיר הדלק בממלכה.

מנכ"ל משרד האנרגיה: "באירופה לא לקחו מספיק ביטחונות"

במשרד האנרגיה צופים מהצד במשבר האנרגיה באירופה, ומסבירים כי בחלקו הוא נובע מתלות הולכת וגדלה באנרגיות מתחדשות, במה שמוגדר בעולם כ"תקופת מעבר". מנכ"ל המשרד, אודי אדירי, אמר לגלובס, כי באירופה "לא לקחו מספיק ביטחונות. בשנים האחרונות הם אמרו נגביר אנרגיות מתחדשות, כשבמקביל הגז הטבעי נחלש כי מאגרים בים הצפוני התרוקנו, והם לא הספיקו ליצור מקורות גז חדשים. המצב הזה בשילוב של מעט רוח יצר עלייה החדה במחירים ואף הביא להגברת הצריכה בפחם שזה הכיוון ההפוך שאליו הם רצו ללכת".

נתי בירנבוים, מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים הסביר שבישראל "הדיון צריך להתרכז סביב היתירות האנרגטית שאיננה טובה מכיוון שאין כאן מספיק תחנות כוח שמונעות בגז טבעי. צריך להסתכל על כושר הייצור בפיק, וגם מול מצבים של תנאי מזג אוויר שמשתנים, כמו שרואים עכשיו באירופה. מה קורה במצב שבו יש מזג אוויר קיצוני ובמשך כמה ימים אין ממש שמש, כשהמשק מסתמך על אנרגיה סולארית?".

בישראל גם לא צופים השפעה ניכרת על מחירי האנרגיה המקומיים. "השפעת המחירים הגלובליים על שוק המקומי צפויה להיות מתונה בשל ריבוי חוזים קבועים במשק ישראלי, לרבות חוזה חברת החשמל שחודש לפני כשלושה חודשים ברמות שפל", אמרה אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון. היא ה סבירה כי בניגוד לעולם - בישראל אין כמעט שוק ספוט לאספקה מידית של גז טבעי, וכמעט כל החוזים במשק הם קבועים וגם מחיריהם קבועים, כאשר בחלק מהם קיימת הצמדה למחיר הנפט או לתעו"ז (תעריף חברת החשמל) שאינו צפויה לעלות בשנתיים הקרובות ואף ייתכן שפע של גז בהמשך.

בנוגע להשפעה אפשרית על האינפלציה המקומית אמר מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי-טפחות, כי "צפויה השפעה עקיפה גם על האינפלציה בישראל בשנה הקרובה - הן משום שאירופה הנה שותפת הסחר הגדולה של ישראל, והן משום שהזינוק במחירי הגז באירופה מוביל גם לעלייה רוחבית יותר במחירי האנרגיה בעולם".

לדברי אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, "בעשור וחצי האחרונים חווינו נפילה במשקל השפעת מחירי האנרגיה העולמיים על מדד המחירים לצרכן בישראל, הן לאור הפחתת משקלו במדד המחירים לצרכן, לאחר הירידה במחיר הדלק לעומת עלייה ביתר רוב הסעיפים. בנוסף, ישראל הפכה בעצמה למפיקת אנרגיה וההשפעה על השקל ירדה משמעותית. להערכתינו, לעלייה של 10% כיום במחירי האנרגיה ישנה השפעה של עשיריות בודדות על המדד הכללי, בעיקר בטווח הזמן הקצר. עם זאת שינויים במחירי האנרגיה הם אחד המסבירים המשמעותיים ביותר לשינויים בציפיות האינפלציה בשוק ההון".

גיא ליברמן וגיא בן סימון