איך ישפיע הזינוק המטאורי במחירי הגז על המשק בישראל?

הישענות המשק על הגז מתמר ולוויתן שם נקבעו מחירי הגז בחוזים קבועים, מספקת עוגן בסערת משבר הגז המתפתח באירופה • לפי הערכות, להשלכות העקיפות של עליית מחירי הגז אצל שותפת הסחר הגדולה של ישראל יש השפעה מזערית על המדד

אסדת תמר / צילום: אלבטרוס
אסדת תמר / צילום: אלבטרוס

בזמן שביבשת אירופה, שותפת הסחר הגדולה של ישראל, מתגבש משבר אנרגיה על רקע זינוק חסר תקדים במחירי גז, וגובר החשש מהתרוקנות מתקני האחסון העולמיים בתרחיש של חורף קר, בישראל אין חשש להשפעה ממשית על עליית מחירים משמעותית. זאת בשל החוזה הגז עם תמר ולווייתן, שאינו תלוי בגז העולמי.

"השפעת המחירים הגלובליים על שוק המקומי צפויה להיות מתונה בשל ריבוי חוזים קבועים במשק ישראלי, לרבות חוזה חברת החשמל שחודש לפני כשלושה חודשים ברמות שפל", אמר אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון. "עם זאת, השפעה מסוימת, שצפויה להיות מוגבלת - תזלוג כנראה למשק הישראלי באמצעות מחירי 'ספוט' (מחירים הנקבעים בעסקאות גז חד פעמיות ויש לגביהם רמת ודאות גבוהה - ג.ב.ס) והצמדות בחוזים ארוכי טווח של מחיר הגז למחיר נפט ומוצרים נוספים. מחירי הגז בישראל כיום נמוכים מאוד ביחס לרמתם בעולם, ובפרט ביחס לאירופה".

מחירי הגז בישראל עומדים כעת בממוצע על כ-4.7 דולר ליחידת חום וצפויים תוך כשנה לרדת למחיר ממוצע של כ-4.5 דולר. זאת מול מחירי ספוט של 5.85 דולר לגז 'הנרי האב' בארה"ב, ומחירים חסרי תקדים באסיה ובאירופה שעומדים על כ-27 דולר בבריטניה, בכ-30 דולר באירופה וכ-29 דולר בחוזי LNG ביפן. "העלייה החדה הזו, שנוצרה עם צמצום האספקה מגזפרום עלולה להימשך באירופה עד לסוף החורף הקרוב וממשלות רבות באיחוד האירופי כבר דנות בסבסוד האנרגיה", אמרה פריד. "אם המשבר יימשך, עשויים ליהנות מכך גם בתי הזיקוק בשל חזרה פטונציאלית לחימום באמצעות דיזל".

הגז ברובו עדיין עובר בצינורות, ובניגוד לעולם, בישראל אין כמעט שוק ספוט לאספקה מידית של גז טבעי, וכמעט כל החוזים במשק הם קבועים וגם מחיריהם קבועים, כאשר בחלק מהם קיימת הצמדה למחיר הנפט או לתעו"ז (תעריף חברת החשמל). פריד מעריכה שההצמדה אינה צפויה לעלות בשנתיים הקרובות ואף ייתכן שפע של גז בהמשך. "כניסתה הצפויה של אנרג'יאן, שנכנסה למשק המקומי עם אסטרטגיה של שבירת שוק תומכת ברמות המחירים הנמוכות בישראל ויוצרת שפע פוטנציאלי של גז בשנתיים הקרובות", מסבירה פריד.

"השפעה עקיפה גם על האינפלציה בישראל בשנה הקרובה"

תנאי הרקע שיצרו את "הסערה המושלמת" לעליית מחירי הגז באירופה קשורים לצווארי הבקבוק בשרשרת האספקה מרוסיה ורוחות חלשות בים הצפוני - מה שפוגע במדינות המסתמכות במידה רבה על גז טבעי ואנרגיית רוח. למרבה המזל, נראה שאלו עתידים להשפיע על המשק הישראלי באופן עקיף כך שההשפעה על האינפלציה בישראל תהיה נמוכה מזו שבאירופה. גם מחירי הבנזין והסולר, להם השפעה גבוהה יותר על המשק, לא עלו בצורה משמעותית, כך שאת ההשפעה של זינוק מחירי הגז באירופה אפשר יהיה להרגיש באופן עקיף מהאינפלציה המיובאת לישראל.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק מזרחי-טפחות, מסביר כי "האינפלציה באירופה בהחלט תעלה על רקע משבר האנרגיה שם, ולכך צפויה השפעה עקיפה גם על האינפלציה בישראל בשנה הקרובה - הן משום שאירופה הנה שותפת הסחר הגדולה של ישראל, והן משום שהזינוק במחירי הגז באירופה מוביל גם לעלייה רוחבית יותר במחירי האנרגיה בעולם. עליית מחירי הנפט משפיעה באופן ישיר על מחירי הדלקים בישראל ובאופן עקיף על כלל סביבת האינפלציה.

"בכלל נראה שגורמי ההיצע (בעיות בשרשראות האספקה, עלייה חדה בתובלה הימית ועליית מחירי הסחורות), יובילו להמשך סביבת אינפלציה גבוהה יחסית בעולם (וגם בישראל ב-2022), והשאלה הגדולה ביותר כרגע היא מתי סביבת ההיצע תגיע לכדי שיווי משקל. מצד שני צריך לציין שהלחצים החזקים לייסוף השקל ממתנים במידה מסוימת את לחצי האינפלציה מצד ההיצע, וככל שבנק ישראל ימתן את היקפי רכישות המט"ח, הלחצים לייסוף השקל יתגברו ועליית יוקר המחייה בישראל תהיה מתונה יותר".

השפעה קלה על המדד

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך כי לעלייה של 10% כיום במחירי האנרגיה ישנה השפעה של עשיריות בודדות על המדד. "באופן טבעי עליית מחירי האנרגיה משתרשת לסעיפי מדד המחירים לצרכן ברמות מתאם שונות. אך הדלק ממשיך להשפיע על סעיפים נוספים כגון תחבורה ציבורית, טיסות ומחיר ההובלה. בנוסף מחירי האנרגיה משפיעים גם על מחיר החשמל ומשם גם הוא משתרש לסעיפים", אמר כהנוביץ'.

"השפעה נוספת של מחירי האנרגיה היא על שערי חליפין, כשמדינות שהן יבואניות נטו של אנרגיה סובלות לרוב מפיחות בשער החליפין שלהן ככל שזאת מתייקרת. בעשור וחצי האחרונים חווינו נפילה במשקל השפעת מחירי האנרגיה העולמיים על מדד המחירים לצרכן בישראל, הן לאור הפחתת משקלו במדד המחירים לצרכן ולאחר הירידה במחיר הדלק לעומת עלייה ברוב הסעיפים. בנוסף, ישראל הפכה בעצמה למפיקת אנרגיה וההשפעה על השקל ירדה משמעותית. גם תעריף החשמל בישראל יציב יחסית, מנוהל ע"י רשות החשמל, ומושפע מחוזים ארוכי טווח ומצבה הפיננסי של חברת החשמל.

"המתאם בין מחיר האנרגיה לאינפלציה איננו קבוע, תלוי גם ברמת מחירי האנרגיה, ומורכב מדי מכדי להסתכם למספר ברור. להערכתנו, לעלייה של 10% כיום במחירי האנרגיה ישנה השפעה של עשיריות בודדות על המדד הכללי, בעיקר בטווח הזמן הקצר. עם זאת שינויים במחירי האנרגיה הם אחד המסבירים המשמעותיים ביותר לשינויים בציפיות האינפלציה בשוק ההון".