המשטרה: תשתית ראייתית לכאורה נגד בכירים במשרד השיכון וברכבת ישראל לעבירות שוחד

בתום חקירת בכירים ברכבת ישראל, במשרד הבינוי והשיכון ובעיריית טירת הכרמל בחשד לקידום ענייניהם של קבלנים בתמורה לקבלת כספי שוחד, הודיעה המשטרה כי נמצאה לכאורה תשתית ראייתית לביצוע העבירות

בנין להב 433 בלוד. החקירה נעשתה בלווי פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: שלומי יוסף
בנין להב 433 בלוד. החקירה נעשתה בלווי פרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: שלומי יוסף

משטרת ישראל הודיעה היום (ד') על סיום חקירת בכירים ברכבת ישראל, במשרד הבינוי והשיכון ובעיריית טירת הכרמל בחשד לקידום ענייניהם של קבלנים בתמורה לקבלת כספי שוחד. התיק הועבר לבחינת פרקליטות מיסוי וכלכלה.

לדברי המשטרה ממצאי החקירה מבססים תשתית ראייתית לכאורה לביצוע עבירות שוחד והפרת אמונים, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה ומע"מ.

החשודים בפרשה הם תמיר שניידר, מנהל יחידת שדרוגים ופרויקטים באגף לוגיסטיקה ברכבת ישראל; ליאוניד פורטנוי מפקח ברכבת (וגם מהנדס ביצוע מטעם אחד הקבלנים שפעל מול החשודים בעיריית טירת הכרמל ומול החשודים במשרד הבינוי והשיכון במחוז חיפה וחשוד בשל כך גם כן); מיכאל רוזנפלד, סגן מנהל החטיבה הטכנית במשרד הבינוי והשיכון במחוז חיפה; וארקדי כצנלסון, מנהל מחלקת התקשרויות ביצוע במשרד הבינוי והשיכון במחוז חיפה. חשודים נוספים הם בוריס טיקמן, מהנדס עיריית טירת הכרמל והקבלנים אחמד שתיוי ועלי עפיפי.

לדברי המשטרה מתוך חומר הראיות שנאסף, עולה לכאורה כי במשך תקופה ארוכה, עובדי הציבור פעלו באופן שיטתי תוך ניצול מעמדם, על מנת להשפיע ולהיטיב עם הקבלנים בקידום מכרזים ותשלומים, בתמורה לקבלת כספי שוחד הנאמדים במאות אלפי שקלים ובחלק מהמקרים, בוצע שיפוץ בבתיהם של חלק מהחשודים באמצעות אותם קבלנים.

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 וראשיתה בחקירה סמויה, שהפכה גלויה בפברואר 2021 בעקבות חשד כי עובדי הציבור קידמו את ענייניהם של קבלנים בתמורה לקבלת כספי שוחד.

עם המעבר לחקירה גלויה לפני מספר חודשים, בוצעו פעולות חקירה רבות ומגוונות, שכללו חקירה וגביית עדויות של עשרות חשודים ומעורבים, ביצוע עשרות חיפושים ותפיסה של מאות מוצגים אשר הובילו לביסוס תשתית ראייתית לכאורית. במהלך התקופה, מעצרם של החשודים הוארך מעת לעת וחלקם שוחרר בתנאים מגבילים, לרבות איסור עיסוק והרחקה ממקום העבודה.

החקירה נוהלה בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה, בשיתוף חקירות מכס ומע"מ חיפה וחקירות מס הכנסה חיפה ברשות המסים, והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

עו״ד תמי אולמן, המייצגת את ארקדי כצנלסון, מסרה בתגובה כי "המלצת המשטרה כבודה במקומה מונח. התיק יעבור לפרקליטות ונמתין להחלטתם בעניין היכולת לגבש כתב אישום. מרשי טוען לחפותו ומשוכנע כי התיק נגדו ייסגר".

עו''ד אייל בסרגליק / צילום: ליאת מנדל
 עו''ד אייל בסרגליק / צילום: ליאת מנדל

מעו"ד אייל בסרגליק, המייצג את תמיר שניידר, נמסר בתגובה: "אין חדש שלהמלצת משטרה אין כל מעמד מחייב. העובדה ששוב המלצת המשטרה הודלפה לעיתונות טרם ההודעה שהתקבלה לבאי כוח החשוד היא עניין לא תקין שיש לטפל בו משמעתית. לגוף העניין וכפי שהוכח בחקירה - למרשנו אין כל קשר לשוחד, או אבק שוחד, הוא לא ביצע כל עבירה והדברים יוכחו ככל שחלילה הפרקליטות תחשוב שיש מקום לקיים שימוע בתיק".

*** חזקת חפות: טרם התקבלה החלטה אם יוגש כתב אישום נגד החשודים בפרשה, ועומדת להם חזקת החפות.