הגיעו לפשרה: פריגו תשלם לרשויות המס באירלנד כמעט 300 מיליון יורו

חברת התרופות תשלם לרשויות 297 מיליון אירו "בלבד" לעומת 1.6 מיליארד אירו בדרישה המקורית • בד בבד, היא צפויה לקבל 355 מיליון אירו במסגרת הליך גישור בעקבות רכישה שביצעה בבלגיה • לאחר שהודיעה על מכירת עסקיה בישראל - סימן שאלה לגבי עתיד המסחר במניית פריגו בבורסת ת"א

המפעל של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז
המפעל של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז

פריגו מסיימת את סאגת שומת המס באירלנד, שהעיבה על המסחר במנייתה בשנים האחרונות. החברה הודיעה היום שתשלם 297 מיליון יורו לרשויות המס באירלנד - בעוד שהשומה המקורית שהוצאה ב-2018 הייתה בגובה 1.6 מיליארד יורו. החברה לא תידרש לשלם קנסות או ריביות.

לפי הודעתה של פריגו , היא מאמינה שתשלומי המס שלה היו נכונים וכי בסופו של דבר הייתה מצליחה לשכנע זאת במסגרת ערעור על השומה, אך בשל הסיכונים והעלויות של ניהול הליך משפטי היא העדיפה להגיע להסכם כעת.

שומת המס הייתה קשורה לחברת אלאן האירית שנרכשה על ידי פריגו. הנכס המרכזי שלה היה תמלוגים ממכירת התרופה טיסאברי לטרשת נפוצה, לאחר שאלאן מכרה את הזכויות על התרופה לביוג'ן . באירלנד טענו שהמס שהיה אמור להיות משולם על העסקה הוא 33% ולא 12.5% (מס החברות הרגיל באירלנד), משום שלא מדובר בחלק מהפעילות המסחרית הרגילה אלא במכירת קניין רוחני.

שיעור המס משפיע גם על התקופה שלאחר רכישת אלאן, שבמהלכה קיבלה פריגו תמלוגים ממכירת טיסאברי, עד למכירת הנכס ב-2017 לחברת רויאלטי פארמה (בעסקה של עד 2.9 מיליארד דולר, כחלק מרצון פריגו להתמקד בעסקי הליבה שלה).

מכל מקום כעת תשלם פריגו 297 מיליון יורו שיישב סופית את הנושא. מתוך הסכום חלק המזומן יהיה 266 מיליון יורו והיתרה תקוזז מתשלומים שכבר בוצעו.

מורי קסלר, מנכ"ל פריגו, אמר שלדעתו הפשרה טובה לכל מחזיקי העניין בחברה ומסירה אי ודאות גדולה שהיוותה הסחת דעת לחברה משך 3 שנים. "כשאי הוודאות בגובה מיליארדי דולרים מאחורינו, פריגו יכולה עכשיו להתמקד במאמצים בתחום ה-self care וביצירת ערך לטווח ארוך", אמר קסלר.

 
  

במקביל - פריגו מקבלת 355 מיליון יורו במזומן

פריגו מדווחת במקביל על כך שבמסגרת הליך גישור בבלגיה, היא צפויה לקבל 355 מיליון יורו במזומן (כך שלמעשה התשלום לרשויות המס באירלנד יכוסה במלואו על-ידי הסכום שתקבל, ואף יוותר עודף). פריגו רכשה את אומגה הבלגית ב-2014 תמורת 3.8 מיליארד יורו, ובהמשך עלו טענות בנוגע למידת הדיוק של המידע שמסרו המוכרים בתהליך הרכישה והחל הליך גישור. למוכרים יש אפשרות לערער על ההחלטה תוך שלושה חודשים, אך פריגו מציינת כי להערכתה אין בסיס לערעור כזה.

מניית פריגו נסחרת בניו יורק ות"א, כאשר למסחר בת"א היא נרשמה כשרכשה את חברת התרופות הישראלית אגיס ב-2005. לאחרונה פריגו הודיעה על מכירת פעילותה בתחום תרופות המרשם הגנריות לחברת השקעות אמריקאית תמורת 1.55 מיליארד דולר. המשמעות של עסקה זו היא שפריגו למעשה תפסיק לפעול בישראל, משום שהפעילות הנמכרת מתבצעת בחלקה בישראל. פעילות אחרת שהייתה לפריגו בישראל, חברת כימאגיס, נמכרה קודם לכן ב-130 מיליון דולר. עם היציאה מפעילות בישראל, עולה השאלה האם החברה תבחר להמשיך להיסחר בבורסה בת"א.

מכירת הפעילות של תרופות המרשם מגיעה על רקע האסטרטגיה הנוכחית של פריגו, להתמקד בתחום ה-self care ופחות בתחום הבריאות, ובכך לנצל את ניסיונה של פריגו בתחומים הצרכניים ולזכות במכפילים גבוהים יותר, בדומה לחברות צרכניות. בתחום ה- self care פריגו מציעה מוצרים בתחומי איכות החיים ומניעת מחלות, בניגוד לתרופות לטיפול במחלות ספציפיות.

פריגו נסחרת כיום בשווי של 5.8 מיליארד דולר. הדיווח הראשון על שומת המס מאירלנד בדצמבר 2018 הוביל לצניחה חדה במחיר מניית פריגו, והיא איבדה באותה עת כ-29% מערכה - כ-2.1 מיליארד דולר, תוך יום מסחר אחד. מאז, מנייתה התקשתה להתאושש.

עוד קודם לכן היא כבר נחלשה ביחס לשיאים שאליהם הגיעה בעבר. מאז השיא של אפריל 2015 המניה איבדה כ-77% מערכה; השיא הגיע על רקע ההתעניינות של חברת התרופות מיילן בהשתלטות על פריגו.

הנהלת פריגו דאז נלחמה בניסיון ההשתלטות העוינת, כשבמקביל באותה עת הנהלת מיילן נלחמה בניסיון של טבע להשתלט עליה. בסופו של דבר, שני הניסיונות נבלמו - פריגו זכתה לאמון המשקיעים שהצביעו נגד הצעת מיילן, וטבע רכשה את אקטביס וויתרה על רכישת מיילן. שלוש החברות איבדו חלק ניכר מהשווי שלהן בשנים שלאחר מכן.

"משקולת ענק הוסרה מהמניה"

ירון פרידמן, מנהל דסק מניות ביחידת המחקר של בנק הפועלים, אמר היום כי "משקולת ענק הוסרה מהמניה" וציין כי הסכום שתשלם פריגו "מינורי יחסית", כחמישית משומת המס המקורית. "הנהלת פריגו טענה לאורך כל התקופה, כי לזכותה הטיעונים חזקים כנגד הדרישה, והעריכה כי התשלום בפועל יהיה נמוך משמעותית מהדרישה המקורית. עם פרסום דוחות הרבעון השני, באמצע אוגוסט, החברה העריכה את החשיפה בכמיליארד יורו. בפועל, התשלום שסוכם בהסדר אף נמוך מסכום זה", כתב פרידמן. הוא התייחס גם להסדר הבוררות בבלגיה, והגדיר זאת כבשורה חיובית נוספת.

"לאחרונה נראה שפריגו ערוכה לפריצה קדימה בשוק מוצרי הצריכה, עליו שמה את יהבה בשנים האחרונות. זמן קצר לאחר שהשלימה את מכירת פעילות הגנריקה, בקיץ האחרון, תמורת 1.55 מיליארד יורו, הודיעה פריגו בחודש האחרון על רכישת HRA פארמה תמורת 1.8 מיליארד יורו. לחברה הנרכשת סל מוצרי OTC (תרופות ללא מרשם) בתחומים שונים באירופה, ובהם מותגים בתחומי בריאות האישה, וטיפול בצלקות וטיפול בשלפוחיות. בפריגו אומרים, כי לחברה הנרכשת התמחות במהלכי הפיכת תרופות מרשם למוצרי OTC, אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים לחברה, שלאחר מכירת חטיבת הגנריקה שלה מתמקדת בשוק זה בתחום הפארמה (לצד תחומים אחרים)", כתב פרידמן.

"בשורה התחתונה, אנו סבורים כי החודשים האחרונים מאירים פנים לפריגו ולמנייתה. היציאה מעסקי הגנריקה התנודתיים, חיזוק המעמד בתחום ה-OTC ומוצרי הצריכה, לצד חיזוק המאזן, נהנים כעת גם מהסרת עננת המס האירי, כך שהאופק של פריגו ושל מנייתה נראה כעת חיובי יותר, ותומך עוד יותר בהמלצת 'תשואת יתר' למניית החברה".

מחיר היעד שלו למניית פריגו הוא 59 דולר, גבוה ב-35.6% ממחיר מניית פריגו בנעילת המסחר אתמול (ד'), לפני שדיווחה על הפשרה באירלנד.