מי לחיים ומי לא: המדינה זנחה את הרפואה הציבורית

העדויות הקשות של רופאים ורופאות ממחלקות הטיפול הנמרץ הייעודיות לקורונה הן עוד עדות להתעלמות ממשלות ישראל ממצבה של מערכת הבריאות - לא רק בימי מגפת הקורונה אלא גם, ובעיקר, בימי שיגרה

בית חולים - חדר ניתוח / צילום: עינת לברון
בית חולים - חדר ניתוח / צילום: עינת לברון

כולם מדברים על גבורת הצוותים המטפלים בחולי הקורונה ומהללים את מסירותם הבלתי נלאית, אבל בואו לא נשכח ש"החיילות והחיילים האלמונים" המטפלים בשאר חולי ישראל גיבורים לא פחות. הם נאלצים לטפל בחולים בתנאי צפיפות, מתמודדים עם תסכול החולים והמשפחות מתנאי האשפוז המבישים - על אחת כמה וכמה בימים אלה של צמצום מחלקות פנימיות, נתקלים באלימות מילולית ולעיתים גם פיזית, ונותרים מתוסכלים מהצורך לאבחן, לטפל ולשחרר חולים במהירות כי אין מקום לחולים החדשים הממתינים למיטות שכה חסרות במערכת.

ממשלת ישראל, יום יום אתם מכריחים אותנו לטפל בחולים המאושפזים בתנאי צפיפות שמובילים לריבוי זיהומים מסכני חיים. יום יום אתם מכריחים אותנו לאשפז חולים קשים במחלקות רגילות ולא ביחידות לטיפול נמרץ המצויות בחסר. יום יום אתם מכריחים אותנו לבחור האם לחבר את חולה הקורונה הלא מחוסן או את החולה "הרגיל" למכשיר האקמו, כי אין מספיק מכשירים להציל את שניהם.

כן, החולים מתים כתוצאה מזיהומים, מהיעדר מיטות טיפול נמרץ, מכשירי אקמו, וצוותים המוכשרים לטפל בהם.

כבר שנה וחצי שאנו חיים בתוך המגיפה העולמית של הקורונה. בשלב זה מצופה היה שממשלת ישראל תתעורר ותפנים שמערכת בריאות איתנה חשובה לביטחון מדינת ישראל ותושביה לא פחות מכלכלה יציבה ומשמירה על גבולות המדינה. ציפינו וקיווינו שממשלת השינוי תבשר גם שינוי במדיניות 'הרעבת' מערכת הבריאות שבה חטאו כל ממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות - התנהלות שגרמה לכך שיש מחסור קשה במיטות רגילות, במיטות טיפול נמרץ, במכשירי אקמו, ובצוותים המוכשרים להפעילן.

לצערנו, כשהונח תקציב המדינה על שולחן הכנסת נוכחנו ששוב התפוגגו הבטחות קווי היסוד של ממשלת השינוי. התקציב וחוק ההסדרים שהונחו על שולחן הכנסת הותירו את השליטה על מערכת הבריאות בידי אגף התקציבים, ללא שינוי מהותי במדיניות המרעיבה. שוב גבר הצורך בכיבוי שריפות של המשבר התורן, על התכנון ארוך הטווח לשיקומה של מערכת הבריאות.

אבל אז הגיע "מתווה בנט להגדלת יכולת הספיקה של מערכת הבריאות" עליו התבשרנו ב-11 לאוגוסט. ראש הממשלה הבטיח תוספת של 770 מיטות אשפוז כללי , 1000 מיטות גריאטריות, 300 תקני רופאות, 1,500 תקני אחים ו-2,000 תקנים ״לתומכי לחימה״ - מתווה המגלם תוספת של 2.5 מיליארדי שקלים. לרגע נדמה היה, שמערכת הבריאות מקבלת סוף סוף את זריקת הבוסטר לה היא זקוקה באופן כל כך נואש. האמנם?

אז בימים אלה של חשבון נפש אישי ולאומי, של 1075 חללי קורונה שנימנו לקראת תום 100 ימי החסד של ממשלת השינוי, כדאי שזו תעשה את חשבון הנפש הציבורי ותתקן את כשלי ממשלות ישראל בתקצוב מערכת הבריאות. חובת ההוכחה מונחת כרגע לפתחה של הכנסת. מתווה בנט חייב להיכלל בבסיס תקציב מערכת הבריאות כבר בתקציב הקרוב!

אתם, חברי הכנסת, חייבים לאפשר לנו גם להעניק טיפול רפואי ראוי לתושבי ישראל, וגם לשמור על קדושת החיים ועל כבוד האדם ופרטיותו במערכת הבריאות של מדינת ישראל 2021. אנחנו, הרופאות והרופאים, מסרבים לקבל על עצמנו את תפקיד הפוסקים "מי לחיים ומי למתים", "מי לאקמו ומי לא" - תפקיד שנגזר עלינו בשל מדיניות הרעבה המכוונת של מערכת הבריאות.

הכותב הוא מנהל היחידה לנוירוכירורגית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר ההסתדרות הרפואית