"נכון שאנחנו שומעים שהרפורמה תפגע בחקלאים, אבל אין ספק שלנו יהיה כוח מיקוח גדול הרבה יותר"

אריאל אורן (27), תושב רמת גן (רמת שקמה) • בעל החנות "פירות תל גנים" • "אין לנו את כוח הקנייה של רשתות השיווק הגדולות. לכן, הסחורה חייבת לפצות על המחיר, והאיכות שלה חייבת להיות טריפל איי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אריאל אורן, בעל החנות ''פירות תל גנים'' / צילום: תמונה פרטית
אריאל אורן, בעל החנות ''פירות תל גנים'' / צילום: תמונה פרטית

אריאל נולד וגדל ברמת שקמה ברמת גן, בן לשלומית ויחזקאל. כל החיים חלם אריאל להיות עצמאי בעל עסק. לפני שנה, בשיאה של תקופת הקורונה, התחיל לחשוב על חנות לפירות וירקות אחרי שבצעירותו עבד בחנות ירקות בשכונת תל גנים ברמת גן. ואז כאמור, בשיאה של תקופת הקורונה הגיע לחנות שבה עבד והציע לבעלים לקנות ממנו את החנות. המשא ומתן היה ארוך ומייגע, אבל בסופו של דבר, אריאל ביחד עם אושר (חבר ילדות) לקח את הבעלות על המקום והפך אותו לפינת חמד בלב שכונת תל גנים ברמת גן.

"אין פרי או ירק שלא נבדק בידיים ובעיניים שלי. כל המשפחה וכל החברים התגייסו לטובת המקום. שיפצנו את המקום, לאט לאט, חלק חלק, החלפנו ציוד (מקררים דוכנים ועוד) והכי חשוב, הבאנו רכב משלוחים כי ידענו שבמיוחד בתקופת הסגרים נצטרך להגיע לכל מקום, בכל שעה".

במאי 2021 נפתחה החנות במתכונתה החדש, והשכנים יגידו שנכנס אור לשכונה, עם חיוך כשכל המשפחה מקבלת אותך בשמחה ועם המון שתייה - התחילו אריאל, חבריו ובני המשפחה שלו להריץ את העסק. "בגלל שהעסק נפתח בשיאה של תקופת הקורונה, למעשה לא הייתי זכאי לקבלת מענקים מהמדינה, או סיוע כלשהו בפתיחת העסק. לקח קצת יותר זמן לעמוד על שתי הרגליים ולפתוח את החנות, אבל כשהיא נפתחה והלקוחות חזרו לפקוד את המקום, והתחילו להגיע לקוחות חדשים והמון הזמנות הבנתי שההשקעה הייתה שווה את זה".

גם היום, בתקופה בה לא ברור מה קורה מבחינת המגפה אריאל לא מתחרט, "הגשמתי חלום ילדות. אנחנו נוסעים להביא 5 מלפפונים ללקוח אבל חשוב לנו שיהיה מרוצה. כולם התגייסו למען החלום הזה והאמת לראות איך אנשים מגיעים לחנות, אחרי שבבעלות הקודמת חיפשו פירות וירקות במקומות אחרים בעיר, שווה את כל המאמץ".

"מעבר לקורונה", הוא אומר "אנחנו מדברים על עסק שהוא בעייתי במיוחד, מחירי הירקות והפירות בארץ מגיעים לשיאים חדשים בכל פעם. אנחנו כבעלים של חנות פירות וירקות מוגבלים לקנייה של סחורה מהארץ בלבד. אין לנו את כוח הקנייה של רשתות השיווק הגדולות. לכן, הסחורה חייבת לפצות על המחיר, והאיכות שלה חייבת להיות טריפל איי".

אורן מוסיף כי "לאחרונה, שמעתי ששר האוצר מתכנן רפורמה ולאפשר ייבוא של פירות וירקות, נכון שאנחנו שומעים שהרפורמה תפגע בחקלאים, אבל יחד עם זאת אין ספק שלנו יהיה כוח מיקוח גדול יותר. חייבים להבין שגם היום הרווח של החקלאים הוא נמוך רוב הכסף הולך למתווכים גם הרווח שלנו הוא כמעט אפסי בחלק מהמוצרים - אבל אין ברירה ולכן עושים את הטוב ביותר שאפשר".

עד שתהיה רפורמה, החנות תמשיך להשקיע ביחס ובסחורה ובכך לפצות על המחיר. "כשלקוח מגיע ורואה את המחיר של הענבים (לדוג'), אנחנו ישר מחייכים ומתנצלים, אבל לפחות יודעים שענבים כאלה לא ישיגו במקום אחר ושירות כזה בטח שלא יקבלו במקום אחר". אריאל מספר שהוא "מודה בכל רגע על הגשמת החלום בעיקר לבני המשפחה ולחברים שבאים עוזרים, מתנדבים אחרי שעות העבודה היומית שלהם ונותנים יד וכתף בסידור החנות, ניקיון ושמירה על רמת שירות מהטובות ביותר".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il