ניסה לרצוח את זוגתו, הודה, נמלט, נתפס - ונענש בחודשיים עבודות שירות

עונש מגוחך של חודשיים עבודות שירות לגבר שניסה לחנוק את בת זוגו • תסקיר המבחן ציין כי הגבר לא לקח אחריות למעשיו, ולא הייתה בו אמפתיה למתלוננת • לדברי השופט אביחי דורון, "נסיבות האירוע אינן מאפשרות הטלת עונש חמור על הנאשם", בין היתר כי "האירוע הסתיים בפגיעה פיזית מינורית בלבד"

השופט אביחי דורון גזר עונש קל לגבר שניסה לרצוח את זוגתו / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa
השופט אביחי דורון גזר עונש קל לגבר שניסה לרצוח את זוגתו / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa

שופט בית המשפט השלום בירושלים אביחי דורון גזר עונש מגוחך של חודשיים עבודות שירות על היילגסי סגבר, שחנק את בת זוגו עד שסבר כי היא איננה עוד בין החיים. סגבר, מסתנן מאריתראה, הועמד לדין ב-2011 והספיק במרוצת השנים להודות בכתב אישום מתוקן, להימלט, להיתפס ולחזור בו מהודאתו בכתב האישום. בסוף השבוע גזר השופט דורון את עונשו לאחר עיכובים רבים מספור, והעמידו על חודשיים עבודות שירות בלבד.

השופט אביחי דורון / צילום: דוברות הרשות השופטת
 השופט אביחי דורון / צילום: דוברות הרשות השופטת

חוות-הדעת של תסקיר המבחן ציינה כי סגבר המשיך לכפור באמור בכתב האישום, לא לקח אחריות למעשיו, ולא הייתה בו אמפתיה למתלוננת. במצב דברים זה, כאשר שירות המבחן "חי" מפי הנאשם בלבד, קצין המבחן מצא כי לא נוצר פתח להתערבות טיפולית ושיקומית, ועל כן לא בא בהמלצה כלשהי.

השופט דורון כתב בגזר הדין כי "מעשי הנאשם נושאים עימם ממד משמעותי של חומרה. על-פי כתב האישום המתוקן, תחילה איים הנאשם על המתלוננת כי 'יראה לה מה זה', לאחר שסירבה לקיים עימו יחסי אישות. אחר-כך אמר הנאשם למתלוננת כי הוא יכול לזרוק אותה מחלון הדירה. לאחר מכן חנק הנאשם את המתלוננת בחוזקה, עד כדי כך שכשהמתלוננת קמה לסגור את דלת החדר בו שהתה, הביע פליאתו שהמתלוננת עודה חיה, התקדם לעברה, וכשניסתה לברוח מהדירה, תפס אותה, ורק לאחר מאבק היא הצליחה לנוס מהמקום, אך ללא נעליה".

"האירוע הסתיים בפגיעה פיזית מינורית בלבד"

השופט דורון כתב כי מעשי הנאשם מחייבים, במישור הגמול וההלימה, עונש מאסר בן 18 חודשים לפחות. אולם לדבריו, "נסיבות האירוע אינן מאפשרות הטלת עונש חמור על הנאשם, הן מכיוון שהאירוע הסתיים בפגיעה פיזית מינורית בלבד - סימני חבלה על צווארה של המתלוננת; והן מכיוון שהוא אירע לפני כמעט עשר שנים".

השופט דורון הוסיף וכתב כי הוא "זוקף לחובתו של הנאשם את התכחשותו להודאתו, אי-לקיחת האחריות על מעשיו והמשמעות הנובעת מכך לסיכון שבחזרה על מעשיו. נקודת המוצא היא שהנאשם הודה, הורשע, ושקיימות ראיות בידי המאשימה שהיו מביאות להרשעתו לו היה מבכר לנהל הוכחות בתיקו".

לבסוף כתב השופט דורון כי "אני קובע כי מתחם הענישה בו יש להציב את מעשי הנאשם צריך לנוע בין 45 ימי מאסר ועד 8 חודשי מאסר שיכול וירוצו בעבודות שירות", אולם גזר עליו חודשיים עבודות שירות בלבד.

לפני כחודש וחצי פורסם "בגלובס" טור המסקר בהרחבה רבה את המחדלים הרבים בתיק הזה שהתגלגל אצל שופטים שונים במשך עשור. כעת כאמור, הגיע ההליך לקיצו. זה הטור שפורסם באוגוסט 2021.

על תיק פלילי שמתנהל עשר שנים וצריך להדיר שינה מכל אזרח