מהדרין תפיק רווח של 120 מיליון שקל ממכירת זכויות בקרקע סמוך ללוד

הזכויות בקרקע נמכרו בתום הליך תחרותי לחברת אסום, שהוקמה בידי פרוספר אסולין, תמורת 181 מיליון שקל

דורון כהן, יו''ר חברת מהדרין / צילום: תמר מצפי
דורון כהן, יו''ר חברת מהדרין / צילום: תמר מצפי

מניית חברת מהדרין  נסחרה היום (א') בעלייה חדה של 13%, לאחר שהחברה סיכמה על מכירת זכויותיה בקרקעות הסמוכות לעיר לוד תמורת 181.25 מיליון שקל. להערכת מהדרין, חלקה ברווח הצפוי לאחר מס והוצאות על פני כל תקופת העסקה מסתכם בכ-120 מיליון שקל.

מהדרין עוסקת בעיקר בגידול תוצרת חקלאית, באריזתה ובשיווקה בארץ ובחו"ל. תחום החקלאות של החברה כולל נטיעה ועיבוד של פרדסים ומטעי פרי אחרים, הפעלת בתי אריזה לפירות וירקות, שיווק פירות ירקות בישראל וייצוא שלהם גם לחו"ל.

במסגרת תחום פעילות עיקרי זה חוכרת מהדרין קרקעות מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), אשר משמשות לנטיעת פרדסים ומטעי פרי. מדובר במתחמי קרקע גדולים, המצויים בסמוך לערים ובשטחי מועצות איזוריות. הליכי שינוי ייעוד של קרקעות אלו לבנייה למגורים מתבצעים בידי גופים ממשלתיים בלבד, והם אינם בשליטת מהדרין או ביוזמתה.

נאלצה להחזיר קרקעות חכורות לרמ"י

בשנת 2014 חוקקה הכנסת את החוק לקידום הבנייה המתחמים מועדפים לדיור, שכלל הקמת ועדה ארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל). החוק העניק לותמ"ל לאשר תוכניות נרחבות לבנייה למגורים על קרקעות רמ"י בהיקף של 750 יחידות דיור לפחות בכל תוכנית.

בעקבות חקיקת החוק קבעה רמ"י כי לחוכרים יינתן פיצוי כספי (צמוד למדד) של כ-56 אלף שקל עבור כל דונם שיילקח מהם לטובת מימוש תוכניות הותמ"ל. בנוסף, יקבל משיב הקרקע את הזכות לרכוש (בתשלום מלא) מגרשים בפרויקט ששווים 20% מהשווי היחסי של המקרקעין המושבים במצבם לפני התוכנית, וזאת עפ"י קביעת השמאי הממשלתי.

בהתאם, לפני כשנתיים הודיעה רמ"י למהדרין כי עליה להשיב קרקע מוחכרת בשטח של 425 דונם באזור לוד מערב, וזאת בהמשך לקרקע של 120 דונם באזור זה שהושבו עוד קודם לכן. סך השטח המושב, הממוקם בין עיר לוד למושב ניר צבי, עמד על 575 דונם והוא יועד לבניית 750 יחידות דיור שיצורפו לעיר לוד.

בעקבות ההשבה קיבלה מהדרין פיצוי של 56 אלף שקל לדונם (30.5 מיליון שקל) ואת הזכות לרכוש 20% מהשווי היחסי של הקרקעות במצבם לפני התוכנית. בדוחות לסיכום 2019 הכירה מהדרין ברווח הון של 20.4 מיליון שקל (או 15.7 מיליון שקל אחרי מס) בגין ההחלטה, אולם ציינה כי בנוסף לפיצוי הרגיל פנתה גם למסלול הפרטני, מתוך הערכה כי תקבל בגינו פיצוי גבוה מהמסלול הרגיל.

תוצאות המכרז היו גבוהות מהציפיות

ביום חמישי האחרון דיווחה מהדרין כי בתום הליך תחרותי והתמחרות שערכה, הוכרז המציע הזוכה שהגיש את ההצעה הגבוהה ביותר עבור רכישת האופציה שקיבלה מרמ"י לרכישת 20% מהזכויות. לגלובס נודע כי את ההצעה הזוכה, שנקבה כאמור בסכום של 181.25 מיליון שקל, הגישה חברת אסום שהוקמה בידי פרוספר אסולין.

התמורה בעסקה תשולם בשלושה מועדים: שליש במועד החתימה על הסכם סיחור האופציה, שליש בחלוף שנה ממועד חתימת ההסכם, ושליש במועד הנפקת מפרט כספי על שם הזוכה. עוד נודע לגלובס כי במסגרת ההליך פנתה מהדרין למספר רב של חברות בנייה למגורים וכי תוצאות המכרז היו גבוהות מציפיות החברה.

את הליך המכירה ליוותה ועדת הנדל"ן של דירקטוריון מהדרין, שכוללת את היו"ר דורון כהן (מנכ"ל דיסקונט השקעות וחברת נכסים ובניין), את הדירקטור גולן עיני (שמכהן כסמנכ"ל כספים בחברת מגה אור) ואת הדירקטורית הבלתי תלויה מירית אסף (שמכהנת כסמנכ"לית נכסים ברבוע כחול נדל"ן). מנכ"ל החברה הוא שאול שלח והזינוק היום במנייתה משקף לה שווי שוק של 540 מיליון שקל.

אשתקד אילץ חוק הריכוזיות את בעלות המניות הגדולות במהדרין - קבוצת הביטוח הפניקס וחברת הנדל"ן נכסים ובניין - לחלק את החזקותיהן בה כדיבידנד בעין לבעלי המניות. כיום בעלת המניות הגדולה במהדרין היא דיסקונט השקעות, עם 44.5% מההון, ולצידה המשקיע בני ברון, המחזיק בכ-22% מהמניות.

מהדרין מיוצגת בעסקה על ידי עורכי הדין דור אבינרי ומאור זילכה ממשרד ליפא מאיר.