מנכ"ל לופטהנזה בכנס התעופה בבוסטון: "המחירים יהיו חייבים לעלות"

"המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות" - כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור בכנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון • מנכ"לי לופטהנזה, דלתא וקוריאן אייר מדברים על מחירי הטיסות שצפויים לעלות, על התחסנות העובדים ועל תחום הקיימות והסביבה

מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
מנכ''ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

הבשורה שהגיעה מכיוון הממשל האמריקאי, לפיה מתחילת חודש נובמבר תיירים מחוסנים מאירופה יוכלו להיכנס לארה"ב, הובילה לזינוק של 300% בהזמנות לטיסות בקווים מאירופה לארה"ב, כך אמר מנכ"ל קבוצת לופטהנזה קרסטן שפור.

גם בדלתא מציין אד בסטיאן, מנכ"ל החברה, כי התגובה של הנוסעים להכרזה האמורה הייתה מהירה ו"היא באה לידי ביטוי בזינוק שהתרחש בין לילה של פי 10 בהיקף הזמנות בקווים מאירופה לארה"ב".

את הדברים אמרו מנכ"לי החברות במסיבות עיתונאים שכינסו עם פתיחת כנס התעופה הבינלאומי של ארגון התעופה יאט"א בבוסטון. מנכ"ל דלתא כינס את מסיבת העיתונאים יחד עם מנכ"ל קוריאן אייר, וולטר צ׳ו, לנוכח שיתוף הפעולה העמוק בין שתי החברות הנמשך מספר שנים.

"העובדה שאנשים מחדשים את נסיעות העסקים שלהם מראה שמה שחזינו שיקרה - קרה", אמר שפור. "מעגל הנוסעים לביקור מכרים ומשפחה היה הראשון לחזור לטוס, לאחריו נוסעי הפנאי וכעת גם הסגמנט העסקי מתעורר".

לשאלת גלובס מה יקרה למחירים בתקופה של אחרי המגפה השיב שפור: "המחירים בענף תלויים תמיד בביקוש, ובתקופה הנוכחית גם בהיקף החובות של החברות. לנו המגפה 'עלתה' 10 מיליארד אירו. כל זה חייב להשפיע על המחירים שיעלו, אולי לא בקיץ הקרוב אבל יש להניח שבקיץ הבא.

"אנחנו מודעים לכך שלאנשים יש יותר רגישות למחיר בתקופה הזו אבל מצד שני אנשים הצליחו לחסוך, והם משקיעים יותר בחופשה שהם השתוקקו לה כל השנה. אנחנו רואים את זה בביקוש עצום לא רק לטוס אלא לטוס בצורה נוחה יותר, יש ביקוש למושבי פרימיום אקונומי על ידי מי שטסו בעבר במחלקת תיירים וביקוש למחלקת עסקים על ידי מי שבעבר טסו בפרימיום אקונומי".

ועדיין אנחנו רואים טיסות ב-10 אירו, בעיקר של המתחרות שלכם מתחום הלואו קוסט.
"טיסה ב-9 אירו מבריטניה לפורטוגל למשל זה משהו שלא בריא לענף שלנו. כיום אנחנו רואים את זה פחות ומבחינתי זה גימיק שיווקי", אמר שפור.

מנכ''ל דלתא אד בסטיאן ומנכ''ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 מנכ''ל דלתא אד בסטיאן ומנכ''ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו / צילום: מיכל רז חיימוביץ

"יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה"

גם באסטיאן, מנכ"ל דלתא, התייחס לנושא המחירים שלאחר המגפה באומרו כי המחירים משקפים את הביקוש שנמצא לדבריו בצמיחה. "יש ביקוש עצום והוא יגדל ברגע ששיעור ההתחסנות יגיע לנקודת איזון טובה. אנשים רוצים להימלט משגרת המגפה וגרף ההזמנות מראה לנו את זה - יהיו דילים טובים ויהיו הזדמנויות אבל מי שירצה מחיר משתלם יצטרך להקדים להזמין".

לאחרונה הכריזה לופטהנזה כי בכוונתה לגייס 2.1 מיליארד אירו בכדי להחזיר לממשל הגרמני את כספי הסיוע שהוזרמו לחברה עם תחילת המשבר. במסגרת זו התחייבה לופטהנזה לעמוד בתנאים מסוימים שכללו עצירת חלוקת דיבידנדים או חלוקת בונוסים כשמדינת גרמניה קיבלה לידיה מניות של החברה. כעת המדינה תממש את המניות ולופטהנזה תשחרר מההתחייבויות שלה מנגד.

בעניין זה אמר שפור כי "הודענו על החזרת הכספים לממשלה באותו היום שבו ארה"ב הכריזה על החזרת השוק האירופי. לא רצינו את החבילה הממשלתית מלכתחילה, העדפנו להיות בחובות בשוק הפיננסי ולא להיות בחובות למשלמי המסים, אבל לא הייתה לנו ברירה".

שפור התייחס לעזרה שקיבלו שורה של חברות מממשלתיות. "די מהר ראינו שממשלות נחלצו להצלת החברות. למעשה רק חברות ספורות לא קיבלו תמיכה (בהן גם אל על שביקשה לקבל פיצוי של 100 מיליון דולר ממשרד האוצר ועד כה לא נענתה, מר"ח). הקורונה חידדה את זה שהחזקים ימשיכו להתחזק והחברות החלשות ימשיכו להיחלש. כמו בכל משבר מי שיתקשה לשרוד הן חברות שפועלות באזורים בהם יש יותר מדי חברות ביחס לביקוש בפועל - חברות כאלה ש'סבלו' מעודף מטוסים בצי שלהן מבינות כעת את מה שהן שכחו, וזה שאת המטוסים שעומדים צריך לממן בהלוואות או בעסקאות ליסינג".

"אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן"

נושא החיסונים משליך על ענף התעופה, בעיקר לנוכח מדיניות של ממשלות להכניס נוסעים מחוסנים בלבד, דוגמת הכנסת אירופאים לארה"ב החל בחודש נובמבר. אלא שהאתגרים לא מסתכמים במדיניות הממשלות, אלא גם במדיניות החברות באשר לשיעור המתחסנים בקרב הצוותים שלהן. "אם אתה רוצה לעבוד בעבודה גלובלית אתה צריך להיות מחוסן", אמר שפור. "כפי שאנחנו דורשים מהצוות שלנו כל מיני דברים כמו חיסון לצהבת יכול להיות שגם החיסונים לקורונה יהפכו להיות חובה עבור צוותי האוויר.

"כיום 90% מהצוותים שלנו מחוסנים לעומת 65% המתחסנים באירופה. בסקר שערכנו גילינו ש-88% מהנוסעים שלנו הם מחוסנים, וזאת בגלל דרישות של מדינות. הבעיה היא שיש שוני בין מדינות העולם בנוגע לשיעור המתחסנים, ובתוך כך אני מאמין שההתאוששות של התעופה תתאפשר מהר יותר ככל ששיעור המתחסנים יגדל".

בדלתא, אמר באסטיאן כי שיעור המחוסנים בקרב עובדי החברה עומד על 84%. "נגיע ב-1 בנובמבר ל-90% והמטרה להגיע ל-100% ונחשוב על הדרך איך להגיע לזה. החובה הזו מושפעת ממדיניות של ממשלות בתעופה הבינלאומית אבל האתגר הוא בתעופה הפנימית למשל בשוק צפון אמריקה - יש הרבה שאלות, האם תהיה דרישה כזו, ואיך ניתן יהיה לנהל את האופרציה".

מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ׳ו מוטרד פחות משיעור ההתחסנות, אלא ממדיניות הממשלות באסיה שלא מאפשרות כניסת תיירות. "בדר׳ קוריאה אני מרגיש שרוב הציבור משתוקק להתחסן, כרגע אנחנו ב-50% ונגיע ל-100%. התרבות שלנו פועלת אחרת וברור לי שכל האזרחים יהיו מחוסנים. דרום קוריאה צריכה לפתוח את המדינה לזרים. אנחנו עדיין סגורים ויש הגבלות שחלות גם על האזרחים שלנו, ולא רק אנחנו, מדינות אסיה צריכות לפתוח גבולות למדינות באזור, ואני מקווה שזה יקרה עד לסוף השנה ולאחר מכן הגבולות ייפתחו לאזרחים ממדינות נוספות.

"התעופה תצטרך לפעול עם סטנדרט בינלאומי. במגפה השכלנו לפעול מהר להגדלת הטסות המטען, הסבנו מטוסי נוסעים להטסת מטענים והצלחנו להישאר רווחיים בזכות הטסות המטען למשך שישה רבעונים. רווח זה טוב, אבל אני רוצה נוסעים במטוסים שלנו, לא ארגזים".

"בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך"

בדומה לסין, התעופה הפנימית בשוק צפון אמריקה עזרה לחברות להתאושש מהר יותר, אלא שדלתא עם הפנים לשוק הבינלאומי. "הוא העתיד של דלתא", אמר באסטיאן שסיפק תחזית אופטימית. "בקיץ הבא נחזור לממדים של 2019 ואף ליותר מכך. אנחנו בונים על זינוק בביקוש לשוק הבינלאומי", אמר באסטיאן. דלתא שפותחת האב (בסיס פעילות) בבוסטון הכריזה על השקת קו לתל אביב שיחל לפעול במאי 2022 ולצדו קו חדש לאתונה.

נושא שחברות התעופה מבקשות לקדם בשעה שדאגת המגפה מתחילת לפנות מקום לאתגרים נוספים הוא הקיימות והסביבה. "כשהאיום של המגפה פוחת זה הזמן להתפנות ולהתמודד עם נושא הקיימות והמחויבות שלנו להפחית את הזיהום בפעילות התעופתית", אמר שפור. "התרומה שלנו לגלובליזציה הכלכלית-סביבתית היא עצומה בנושא הזה כשאנחנו רואים את עצמנו כפתרון ולא כבעיה.

המגפה שאיש לא ייחל שתגיע כוללת יתרון - היא האיצה מהלכים ושינויים. לפניה היינו באמצע ההשקעה הגדולה ביותר שלנו להרחבת צי המטוסים וכעת נפעיל צי קטן יותר אבל מודרני ויעיל יותר טכנולוגית וסביבתית". במסגרת זו תקבל לופטהנזה 14 מטוסים רחבי גוף מדגמים שונים. "האג׳נדה של הקיימות תהיה משמעותית גם בשיווק שלנו אבל אני מבטיח שלא נעשה "גרין וושינג" כמו חברות תעופה אחרות", כך שפור.

לשאלת גלובס האם לנוכח המודעות הירוקה התפתחה לקבוצה תחרות מכיוון אחר ככל שהנוסעים, בעיקר בתוך אירופה, מעדיפים לנסוע ברכבת או ברכב פרטי, גם בכדי להימנע מחווית הטיסה בתקופת מגפה, השיב שפור "הרכבות באירופה הן לא מתחרות שלנו, להיפך, הן השותפות שלנו. ללופטהנזה יש קוד שייר עם חברות הרכבות ואם יש הצעה טובה לשנע נוסעים ביבשה במקום באוויר - אנחנו נציע את זה. למעשה בזכות הסכמי הקוד שייר אנחנו חברת התעופה שמעבירה הכי הרבה נוסעים מטיסות לרכבות".

גילוי מלא: הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה