השקעות אלטרנטיביות: מה צריך לדעת והאם זה מסוכן?

השקעה אלטרנטיבית היא למעשה כל השקעה שמתנהלת מחוץ לשוק ההון, והיא יכולה לשמש כטקטיקה לפיזור סיכונים • אלא שלא ניתן להתייחס לעולם ההשקעות האלטרנטיביות כמכלול אחד, וצריך להבין לעומק את המהות של כל השקעה • כך תלמדו את התחום

פיזור סיכונים / אילוסטרציה: Shutterstock
פיזור סיכונים / אילוסטרציה: Shutterstock

אחת ממילות הבאזז בעולם ההשקעות כיום הוא "השקעה אלטרנטיבית". המונח השקעה אלטרנטיבית מכיל בתוכו עולם ומלואו. השקעה אלטרנטיבית היא למעשה כל השקעה שמתנהלת מחוץ לשוק ההון. כלומר - השקעה אלטרנטיבית להשקעה בשוק ההון.

בתוך המונח הזה ניתן למצוא שפע של תחומים: נדל"ן בארץ, נדל"ן בחו"ל, קרנות השקעה עם חשיפות שונות, מטבעות קריפטו, השקעה בפלטפורמות מימון המונים ובהלוואות חברתיות, ועוד ועוד.

כלומר, לא ניתן להתייחס לעולם ההשקעות האלטרנטיביות כמכלול אחד, אלא צריך להבין לעומק את מהות ההשקעה. מדוע בכל זאת כדאי להתעניין בהשקעות אלטרנטיביות?

הסיבה הראשונה היא פיזור הסיכונים. כאשר אנחנו משקיעים את כספינו, אנו מעוניינים לפזר אותו במספר מסלולי השקעה על מנת להפחית את הסיכון להפסד. אם בוחרים השקעות אלטרנטיביות שאינן נמצאות במתאם להתנהגות שוק ההון, פיזרנו חלק מההשקעה כך שאם יש ירידות בשוק ההון, חלק מהכסף ימשיך לצבור תשואה וירכך את ההפסד.

סיבה נוספת לבחור בהשקעות אלטרנטיביות היא פוטנציאל התשואה שבהן. ישנן השקעות אלטרנטיביות בהן פוטנציאל התשואה גבוה - גם בשל אי סחירות, וגם בשל הסיכון הגבוה. למשל, כיום בהשקעות בחוב - פוטנציאל התשואה בהשקעות חוב אלטרנטיביות גבוהות מפוטנציאל התשואה בהשקעה בחוב סחיר.

עם זאת, כאשר בוחנים השקעה אלטרנטיביות צריך לעשות זאת בזהירות רבה. בניגוד להשקעות סחירות שנעשות על בסיס תשקיפים מפורסמים ומידע נרחב שהחברות חייבות לפרסמו, השקעות אלטרנטיביות פחות שקופות, ויש צורך לבחון אותן בזהירות רבה.

בחינה בזהירות רבה מחייבת להבין לעומק את הסיכונים אליהם אתם למעשה חשופים. למשל - אתם רוצים להשקיע בנדל"ן בחו"ל - מה הסיכון: שהיזם לא יקבל היתר בנייה מהעירייה? שלא יהיה שוכר לנכס? שהשוכר הקיים יאבד את מקום עבודתו ולא יהיה ניתן לפנותו מהנכס? שהנכס במצב גרוע? לכל אחד מהסיכונים יש תמחור אחר שמתבטא בריבית של ההשקעה. הבנה לעומק מהו הסיכון, היא השלב הראשון לפני היציאה לדרך.

בשבועות הקרובים נבחן סוגים שונים של השקעות אלטרנטיביות, נדון ביתרונות ובחסרונות שלהם, על מנת לחדד את מידת ההתאמה שלהם לסוגים שונים של משקיעים.