במקום שארדואן הצליח, הכלכלה הישראלית מצליחה להיכשל

הגיע הזמן לומר בקול חד וברור: מדינת ישראל לא יודעת לנהל, והיא חייבת להכיר בחיסרון הזה • המדינה צריכה להבין שחוסר היציבות הפוליטית לא מאפשר לקבל החלטות השקעה לטווח הארוך - לכן המדינה צריכה לבחור בהקדם גוף פיננסי או מספר גופים בלתי תלויים שינהלו עבור המדינה והאזרחים את קרן העושר הישראלית

נשיא טורקיה ארדואן. מדהים לראות כיצד כלכלה כושלת כמו טורקיה מצליחה להקים ולנהל קרן עושר משגשגת / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
נשיא טורקיה ארדואן. מדהים לראות כיצד כלכלה כושלת כמו טורקיה מצליחה להקים ולנהל קרן עושר משגשגת / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

קרנות עושר קיימות עשרות שנים ואף יותר. מאז שנת 2005 הוקמו בעולם למעלה מ-40 קרנות עושר חדשות של מדינות כמו טורקיה, הודו, בוליביה ואירלנד. מטרת הקרנות היא ניהול העושר של המדינה עבור האזרחים, כאשר מקור ההכנסה הוא בדרך כלל ממשאבי טבע.

הקרנות החדשות מצטרפות לקרנות קיימות ומובילות כמו קרן העושר הנורבגית הגדולה ביותר בעולם עם נכסים מנוהלים בסך 1.3 טריליון דולר, קרן אשר רווחיה הגיעו במחצית הראשונה של 2021 לכ-111 מיליארד דולר. ההון לקרן זורם בזכות משאבי טבע כמו נפט וגז. הקרן מחזיקה בכ-9,123 חברות ב-73 מדינות שונות. קרן העושר הסינית CIC מנהלת נכסים בכ-1.2 טריליון דולר ונחשבת לקרן השנייה בגודלה בעולם.

בישראל הסיפור אחר לגמרי. למעלה מעשור לאחר מציאת תגליות הגז והכנסות של עשרות מיליארדי דולרים ליזמים, קופת קרן העושר הישראלית עדיין ריקה באופן יחסי. כלומר, היעד של הקרן להתחלת פעילות השקעות הסתכם במיליארד שקלים ועושה רושם שמקבלי ההחלטות עושים מעט מאוד כדי להגיע ליעד זה.

כרגע קופת הקרן מוערכת בסכום של כ-441 מיליון שקלים או כ-3% מהיעד אותו הגדיר בנק בישראל להון הנכסים בקרן עבור שנת 2013, והוא כ-13 מיליארד שקלים. ליעד הזה המדינה הייתה צריכה להגיע על פי הערכות לפני שמונה שנים, וכספי הקרן אמורים היו לקדם מטרות חברתיות כלכליות שהייתה אמורה לקבוע הממשלה במסגרת תקציב המדינה.

על פי התוכנית, הקרן הייתה אמורה להעביר מדי שנה סכום הקצאה שנתי בגובה של 3.5% מסך נכסיה בעשור הראשון ולאחר מכן את תשואתה הריאלית. סיפור קרן העושר הישראלית מדגיש את הקושי הגדול של הבירוקרטיה המקומית, את חוסר החזון וחוסר הראייה לטווח ארוך של מקבלי ההחלטות במשך שנים רבות. מדהים לראות כיצד כלכלה כושלת כמו טורקיה שסובלת ממשבר חוב קשה כתוצאה מגרעון ממשלתי מופרז, מקריסת המטבע המקומי ומאבטלה של כמעט 11% מצליחה להקים ולנהל קרן עושר משגשגת, ואנחנו, הסטארט-אפ ניישן, כבר כמעט עשור עדיין נמצאים בסטטוס "ממתין".

אין אופק או חזון

הממשלה בטורקיה הצליחה לקדם בתוך חמש שנים קרן עושר שמנהלת 40 מיליארד דולר עם השקעות בתחום הפיננסים, הטכנולוגיה, הנדל"ן ועוד. בישראל כבר למעלה מעשור אין אופק או חזון מתי תתחיל לפעול הקרן.

אחת ההחלטות שהתקבלו על ידי המדינה היא כי בנק ישראל יהיה הגוף הממונה על ניהול הכספים. אך חשוב לומר, כי עשרות שנים מדינת ישראל מצליחה להוכיח שנה אחר שנה כי אין ביכולתה לנהל נכסים וחברות. לראייה ניתן לראות את חוסר היכולת של המדינה להתנהל מול מונופולים חזקים שאף חלקם מצליח להפסיד כספים כנגד כל סיכוי או היגיון כלכלי. בנוסף, מדינת ישראל וממשלת השינוי צריכות להפנים כי קרן עושר פעילה שתשקיע בסייבר ישראלי ובאנרגיה מתחדשת היא חלק מהותי מביטחון המדינה.

הגיע זמן לומר בקול חד וברור: מדינת ישראל לא יודעת לנהל, והיא חייבת להכיר בחיסרון הזה. המדינה צריכה להבין שחוסר היציבות הפוליטית לא מאפשרת לקבל החלטות השקעה לטווח הארוך. לכן, המדינה צריכה לבחור בהקדם גוף פיננסי או מספר גופים בלתי תלויים בפוליטיקאים המקומיים, גופים פיננסים שינהלו עבור המדינה ועבור האזרחים את קרן העושר הישראלית.

בסופו של דבר, אחד המבחנים הגדולים ביותר של ממשלת השינוי הוא להוציא את קרן העושר מהקיפאון שבו היא נמצאת מספר שנים. אם הממשלה הנוכחית מדברת על מהפכה, אזי קרן העושר היא החותמת להצלחה או לכישלון. הגיע הזמן שנראה שינוי בבירוקרטיה ובניהול הישראלי. בשלב זה בכל הנוגע לקרן העושר הישראלית השינוי היחידי שניתן לראות בין הממשלה הנוכחית לקודמותיה הוא שמות השרים.

אם השרים ובעלי התפקידים ינהלו את משרדיהם בצורה ובמחשבה של יזם, עם מחשבה לטווח הארוך, עם חשיבה על הדורות הבאים, וכל אחד ואחת מהם יציבו את האינטרס המדיני לאומי בראש סדר העדיפויות, כבר מחר תתחיל לפעול קרן עושר ישראלית ותוך מספר שנים אני סבור ובטוח שהיא תהיה להצלחה עולמית בלתי רגילה ולמושא קנאה והערצה.

הכותב הוא בעלי חברת "המאור הגדול" המייצרת ומספקת אנרגיה סולארית בארה"ב ובארץ