חנין זועבי ו-12 נאשמים נוספים הורשעו בעבירות זיוף ומרמה

ח"כ לשעבר חנין זועבי, בכירים במנגנון מפלגת בל"ד ומתרימים הודו בעבירות של ניסיון קבלת דבר במרמה וזיוף • זאת לאחר שבבחירות המקומיות ב-2013 הוחלט על מבצע גיוס תרומות, במסגרתו החליטו חלק מהנאשמים להציג מצגים כוזבים לפיהם כסף שהתקבל ממקור שאינו ידוע יופקד בחשבונות הבנק של המפלגה ויוצג כתרומה לגיטימית

חנין זועבי / צילום: יאיר שגיא
חנין זועבי / צילום: יאיר שגיא

בית משפט השלום בנצרת הרשיע על-פי הודאתם את חברת הכנסת לשעבר מטעם בל"ד חנין זועבי ו-12 נאשמים נוספים, ביניהם נושאי משרה בכירים במפלגה, בעבירות של ניסיון לקבל דבר במרמה וזיוף בכוונה לקבל דבר - כל אחד לפי חלקו.

בהתאם להודעת היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, הגישו עו"ד עמרי קופלר, בן עמי כהן ומיכל מזרחי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כתב אישום לפני כחודשיים כחלק מהסדר טיעון נגד חברת הכנסת לשעבר, בכירים במנגנון המפלגה ומתרימים.

במסגרת הסדר הטיעון הודו חברת הכנסת לשעבר זועבי, חבר הוועד המרכזי לשעבר מוראד חדאד, אחראי מחוז המשולש מטעם המפלגה, מזכ"ל המפלגה לשעבר והעוזר הפרלמנטרי של ח"כ מהמפלגה, בעבירות של ניסיון קבלת דבר במרמה וזיוף בכוונה לקבל דבר, זאת לאחר שבמהלך הבחירות המקומיות בשנת 2013, לאחר אסיפת בחירות בה לקחה חלק גם חברת הכנסת לשעבר זועבי, הוחלט על מבצע גיוס תרומות. בסמוך לכך החליטו חלק מהנאשמים להציג מצגים כוזבים, לפיהם כסף שהתקבל ממקור שאינו ידוע יופקד בחשבונות הבנק של המפלגה ויוצג כתרומה לגיטימית. נוסף על כך הוצגו בפני מבקר המדינה קבלות הנחזות להיות תרומות כדין.

בנוסף הודו שמונה נאשמים נוספים, ששימשו כמתרימים ושמם הופיע על גבי הקבלות שהוגשו למבקר המדינה, בזיוף בכוונה לקבל דבר, וחבר הוועד המרכזי לשעבר חדאד הודה בניסיון לקבלת דבר במרמה. זאת לאחר שבמהלך הבחירות הארציות בשנת 2013 הפקיד חדאד הפקדות בסך העולה על 2.4 מיליון שקל אשר מקורו אינו ידוע, ובמעמד ההפקדות הוצגו ההפקדות כתרומות לגיטימיות.

במהלך שנת 2014 העביר מבקר המדינה למפלגת בל"ד התייחסות בנוגע לדוח הכספי שהוגש מטעמה. על-מנת להתמודד עם ממצאי הביקורת, הזמינה המפלגה פנקסי קבלות, ואילו הנאשמים זייפו מעל ל-400 קבלות תוך ציון שמות תורמים לכאורה, סכומי תרומה וחתימת התורם. בתאריך אף צוין כי התרומה הועברה למפלגה במהלך שנת 2013. הקבלות המזויפות צורפו לדוח כספי שהוגש בגין הבחירות הכלליות.

במסגרת הסדר הטיעון יעתרו הצדדים להטלת עונשים מוסכמים - בין היתר עונשי מאסר בפועל שירוצו בדרך של עבודות שירות, עבודות לתועלת הציבור, מאסרים על-תנאי וקנסות בסך עשרות אלפי שקלים.

מצוות ההגנה מטעם בל"ד, הכולל את עורכי הדין נמיר אדלבי, עמית חדד, חאלד תיתי ונועה מילשטיין, נמסר: "מההתחלה טענו כי מדובר בתיק שמתאים לבדיקה ולטיפול במסגרת האפיקים של דיני הבחירות, ולא בתיק פלילי שמצדיק מעצר של עשרות חשודים וחקירה של מאות מעורבים. בסופו של יום התברר כי צדקנו כל העת, והתיק חזר לממדים הטבעיים כאירוע נקודתי של אי-הקפדה על קיום הנחיות הבחירות.

"אנחנו שמחים שהפרקליטות השכילה להבין את הדברים כהווייתם וחזרה בה מכתב החשדות שכלל עבירות חמורות שלא היה להן בסיס. זאת לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה קיבל את כל הטענות שלנו וסגר את התיק נגד מפלגת בל"ד".